چگونه کودک خود را تربیت کنم؟

کد خبر: 1122162

یکی از مسائلی که والدین باید به آن توجه کنند، نحوه تربیت کودک است. زیرا تربیت کودک، شخصیت وی را تشکیل می دهد و تاثیرات زیادی در زندگی و سرنوشت او دارد. بنابراین یکی از وظایف مهم و اصلی پدر و مادر، تربیت خوب و مناسب کودک است.

از این رو، به دلیل اهمیت تربیت کودک، در این مقاله به این مسئله پرداخته و مطالب مفیدی را در این خصوص ارائه خواهیم نمود. برای کسب اطلاعات در این زمینه، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

منظور از تربیت صحیح کودک چیست؟

 

تربیت صحیح به کودک کمک می کند تا شخصیتی با اعتماد به نفس و سالم، داشته باشد. هر یک از والدین، می خواهند که از کودک خود مراقبت نموده و تمام تلاش خود را می کنند.

ولی باید بدانید که به غیر از ابراز علاقه و محافظت از فرزندتان، وظیفه تربیت صحیح از او را نیز بر عهده دارید. همیشه فرزندی که در محیط خانواده، احساس امنیت داشته باشد، در جامعه رشد بهتری دارد.

بنابراین تربیت و پرورش درست فرزند، سبب رشد و سعادت وی خواهد شد. به همین دلیل تربیت صحیح کودک یکی از امور ضروری و مهم می باشد.

 

ویژگی های والدین موفق در تربیت کودک:

 

●گذارن با کیفیت وقت همراه کودک: سپری کردن با کیفیت و مطلوب زمان در کنار کودک، بسیار مهم می باشد. ولی باید بدانید که علاوه بر کنار او بودن، باید با روحیات و خلقیات کودک نیز درگیر شوید. در غیر این صورت، کنار کودک بودن، تاثیری نخواهد داشت.

●ابراز عشق و علاقه: سعی کنید از کودکی، به فرزند خود ابراز علاقه کرده و هنگام گریه کردن کودک، او را نوازش کنید. 

●برقراری قوانین مشخص: با اعمال روال و قوانین معین، کودک متوجه خواهد شد که چه انتظاراتی از او دارید. در نتیجه سبب می شود که کودک بداند چه کاری را در چه زمانی، انجام دهد.

●به سخنان کودک گوش دهید: گوش دادن به سخنان وی، از روش های بسیار خوب برای ثابت نمودن دوست داشتن او و اهمیت دادن به کودک است.

●ارتباط مثبت لمسی: لمس جسمی کودک، از بهترین روش های ایجاد پیوند با او می باشد. با یک بوسه یا آغوش گرفتن کودک، می توانید پایگاه امن عاطفی را برای فرزند خود به وجود آورید.

●پاداش: سعی کنید که در زمانی که فرزندتان برای کاری تلاش می کند، هر چند که کوچک باشد، از او قدردانی کنید. این کار سبب می شود تا کودک تشویق شده و خودش را برای چالش های بزرگتر آماده کند.

●بدانید که هر کودکی ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد: کودکان نیازهای عاطفی و جسمانی متفاوتی از یکدیگر دارند. بنابراین شما به عنوان والدین، وظیفه دارید که این تفاوت ها را درک کرده و خواسته های آن ها را تامین کنید.

 

برخی از توصیه های عمومی برای رفتار با کودک:

 

توصیه های مذکور در ذیل، بسیار مهم بوده و در تربیت کودک، نقشی اساسی دارد:

●به جای تنبیه کودک، تشویق و تقویت کودک را مد نظر قرار دهید: در تربیت کودک، هیچ چیز به اندازه تشویق کودک موثر نمی باشد. تشویق کودک صرفا به معنای هدیه و جایزه نیست، شما می توانید با لبخند ساده و در آغوش گرفتن کودک، او را تشویق کنید.

●گفت و گو با کودک: هنگام گفت و گو با فرزند، فرصت بیان افکار و احساسات را به او دهید. این کار سبب پیشگیری نگرانی ها و اضطراب های کودک می شود.

●ادغام اقتدار و صمیمیت با یکدیگر: اقتدار و صمیمیت در کنار هم، یکی از روش های تربیت اصولی کودک می باشد. برخی از والدین هیچ اقتداری در برخورد با کودک نداشته و سبب نتایجی مانند لوس شدن کودک می شود.

برخی دیگر نیز بسیار مستبدانه با فرزند برخورد می کنند و نمی توانند رابطه ای صمیمانه با او داشته باشند. در نتیجه موجب مختل شدن آزادی فرزند و کاهش اعتماد به نفس او خواهد شد. 

بنابراین تعادل در برقراری این دو جنبه، بسیار مهم می باشد.

●سعی کنید الگوی خوبی برای کودکان باشید: فرزندان شما با مشاهده کردن در دوره کودکی، الگوهای رفتاری را یاد می گیرد. برای پرورش ویژگی های اخلاقی خوب، سعی کنید ابتدا خودتان، آن ها را رعایت کنید.

●آموزش مسئولیت پذیری به کودک: آموزش این که هر کس در مقابل رفتارهایی که انجام می دهد، مسئول است و باید رفتارها و اعمال مناسبی را از خود داشته باشیم، بسیار مهم می باشد.

دلایل سرپیچی و عدم اطاعت کودک از والدین چیست؟

 

●پرحرفی والدین: به یاد داشته باشید که هر چه تذکر بیشتری به کودک بدهید، تاثیر کمتری خواهید دید. پس سعی کنید به اندازه صحبت کرده و از تذکرات و توصیه های بیش از حد، اجتناب نمایید.

●نشنیدن صدای والدین: گاهی اوقات، کودکان به دلیل بازی، صدای والدین را نمی شنوند.

●تمایل نداشتن کودک به اطاعت از والدین: برخی موارد، کودکان رغبتی به انجام دادن کارهایی که والدین از آن ها می خواهند، ندارند و همین، سبب سرپیچی آن ها می شود.

●به کار بردن کلماتی که کودک، دوست ندارد: برخی از والدین با استفاده از کلمات و جملات منفی با کودک صحبت می کنند. این کلمات موجب خودداری کودک از اطاعت شما خواهد شد. بنابراین در انتخاب جملات خود، دقت کنید.

●سخت گیری یا التماس کردن به کودک: سعی کنید هنگام رفتار با کودک، تعادل را رعایت کرده و میانه روی در پیش گیرید. افراط و تفریط زیاد، نتایج مشابهی داشته و سبب نافرمانی کودک خواهد شد.

●انتقاد زیاد والدین از کودک: اگر به صورت مداوم منفی بوده و مدام در حال انتقاد از فرزند خود باشید، او رغبت خود را برای پیروی از حرف هایتان از دست می دهد. حتی در بعضی موارد، واکنش منفی از خود نشان می دهد.

●خستگی کودک: باید از ساعت خستگی کودک آگاه باشید. در برخی از مواقع، کودکان به استراحت نیاز داشته و نمی توانند بر روی اخلاق و کارهای خود، کنترل داشته باشند.

 

نقش مشاور و روانشناس در تربیت کودک:

 

رفتار صحیح با کودک، سلامت روان او را تضمین می کند و موجب تشکیل شخصیت سالم و قوی می شود. ولی والدین ممکن است در این زمینه دچار اشتباهاتی شده که امری طبیعی می باشد.

حضور مشاور و روانشناس در این مواقع، بسیار مهم و حیاتی می باشد. یکی از مراکز روانشناسی، سایت moshaverkade می باشد که راهنمایی و مشاوره های مفیدی را در زمینه تربیت صحیح کودک به والدین، ارائه می دهد.

 

فعالیت هایی که سبب تربیت صحیح کودک می شود:

 

●خانه بازی: آموزش های ساده به کودک در زمان بازی، تاثیرات زیادی در تربیت او دارد. هنگام بازی با کودک، به نظر وی احترام گذاشته و از کلمات مودبانه، استفاده کنید.

●استفاده از فلش کارت ها: یکی از روش های موثر برای آموزش کودک، آموزش رفتارها و کلمات مودبانه از روی فلش کارت می باشد.

●بردن کودک به مجالس خاص: بازدید و ملاقات کودک با مکان های رسمی، به او آموزش می دهد که به طرز صحیح و مودبانه رفتار کند. 

●حضور کودک در اماکن عمومی و همگانی: سعی کنید اوقاتی از روز را در محیط بیرون و به همراه کودک، سپری کنید. کودک با مشاهده رفتارهای مختلف، خوب و بد را از یکدیگر تشخیص می دهد.

نتیجه گیری

 

تربیت کودک بسیار مهم بوده و یکی از اصول اساسی در تشکیل شخصیت وی می باشد. بنابراین والدین باید در نحوه تربیت کودک، دقت کرده و تمام تلاش خود را در این زمینه به کار برند. آموزش های لازم در زمینه تربیت کودک و کمک گرفتن از راهنمایی های مشاوره و روانشناسان، سبب موفقیت شما در این مورد خواهد شد.

در این مقاله به روش های تربیت کودک و نکات مربوط به آن پرداختیم. امیدواریم با مطالعه این مطالب، به راهنمایی های لازم دست یافته و به طور صحیح، فرزندان خود را تربیت نمایید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها