حمله شدید به برنده جایزه هولوکاست در ایران

کد خبر: 556653

«لوک دسچیمائکر» از برندگان دومین مسابقه کارتون هولوکاست و معلم مدرسه‌ای در بلژیک است که پس از دریافت جایزه این مسابقه، مورد تشویق مسئولان مدرسه قرار گرفت که تشویق وی اعتراض «اسرائیل تایمز» را در پی داشت.

حمله شدید به برنده جایزه هولوکاست در ایران
خبرگزاری فارس: پس از اعلام فراخوان دومین مسابقه بین‌المللی «هولوکاست»، هنرمندان 50 کشور با 845 اثر در این رویداد هنری شرکت کردند که با واکنش‌ شدیدی از سوی رژیم صهیونیستی مواجه شد؛ تا آن جا که سران این رژیم از دبیر کل سازمان ملل خواست تا مسابقه کاریکاتور هولوکاست را محکوم کند. در بخش کارتون این مسابقه، مضامین به این محوریت دنبال شد که: «اگر غرب برای آزادی بیان حد و مرزی قایل نیست چرا اجازه نمی­‌دهند محققان و تاریخ نویسان راجع به هولوکاست تحقیق کنند»، «چرا باید تاوان هولوکاست را مردم مظلوم فلسطین بپردازند. مردمی که در جنگ جهانی دوم نقشی نداشتند» و «ما نگران هولوکاست­‌های دیگر هم هستیم. مثل هولوکاست­‌های معاصر در عراق، غزه، فلسطین، افغانستان، سوریه و ...» همچنین در بخش کاریکاتور موضوع «بنیامین نتانیاهو» را مطرح کردند. یکی از برندگان این رویداد بزرگ و ضدصهیونیستی هنری، «لوک دسچیمائکر» بود که برنده 1000 دلار و لوح تقدیر شد. این هنرمند سرشناس به عنوان معلم در مدرسه‌ای در بلژیک تدریس می‌کرد که به تازگی بازنشسته شده است؛ مسئولان مدرسه بعد از موفقیت این هنرمند در جشنواره هولوکاست اقدام به تشویق وی کردند که تشویق «لوک دسچیمائکر»، اعتراض نشریه اسراییل تایمز را در پی داشت. «لوک دسچیمائکر» با استفاده نمادین از سه عنصر، هولوکاست در فلسطین را در کارتون خود به تصویر کشیده و به جشنواره هنر مقاومت ارسال کرده است.
کاریکاتور هولوکاست
اثر «لوک دسچیمائکر»
این هنرمند با بهره‌گیری از طرح معروف دخترکی با بادکنک‌ها اثر «بنکسی» نقاش معروف انگلیسی و سر در بازداشتگاه «آشویتز» که صهیونیست‌ها به عنوان سمبل هولوکاست در جنگ جهانی دوم معرفی می‌کنند، این کارتون را کشیده است. در واقع این اثر هولوکاست صهیونیست‌ها را به چالش می‌کشد و هولوکاست فلسطین را مطرح می‌کند. این هنرمند مطرح بلژیکی در مسابقات دیگری چون غزه، یمن و داعش حضوری مؤثر داشته است.
کاریکاتور هولوکاست
بر اساس این گزارش، سایت هنر مقاومت متن کامل واکنش این نشریه صهیونیستی را منتشر کرد. این متن را در ادامه می‌خوانیم: یک مدرسه کاتولیک در بلژیک اعلام کرد که به یکی از معلم‌های ارشد خود که موفق به کسب جایزه نقدی در مسابقه بحث انگیز کارتون هولوکاست در ایران شده است افتخار می‌کند. لوک دسچیمائکر که تابستان امسال از دبیرستان سنت جوزف در شهر تورهاوت در 60 مایلی غرب آنتورپ بازنشسته شد، برنده جایزه ویژه در دومین جشنواره بین المللی کارتون هولوکاست در تهران شد. او در کارتون خود دیواری با گارد مراقبت را نشان داده است که روی آن کلمات "Arbeit macht frei" نوشته شده بود که مقایسه دروازه اردوگاه آشویتس با موانع امنیتی اسرائیل در کرانه باختری رود اردن است. این جمله که به معنای «کار کردن شما را آزاد می‌کند» است، در سردر اردوگاه مرگ نازی‌های آلمان در لهستان قرار داده شده بود. دسچیمائکر که از بلژیک توسط اینترنت با برگزار کنندگان مسابقه صحبت می‌کرد [اشاره به صحبت این هنرمند که در اختتامیه پخش دو توسط خود هنرمند در فیس بوک قرار گرفت] برنده جایزه 1000 دلاری برای این کارتون شده است. برگزارکنندگان اعلام کردند که این کارتون که برنده جایزه اول شده است یادآور اردوگاه آشویتس است. سازمان آموزشی سازمان ملل این مسابقه کارتون را محکوم کرده است [اولین مسابقه کارتون هولوکاست در سال 2006 در ایران برگزار شده بود]. یونسکو اعلام کرد که هدف این مسابقه تمسخر نسل کشی یهودیان است که صفحه غم انگیزی در تاریخ بشریت به حساب می آید. [متاسفانه بعد از واکنش دست اندرکاران مسابقه به خانم ایرینا بوکوا مسئول یونسکو که کل آثار برایشان ارائه شد تا حتی یک نمونه از این نوع کار را پیدا کنند، جوابی داده نشد!] پخش پیام ویدئویی لوک دسچیمائکر در اختتامیه دومین مسابقه کاریکاتور هولوکاست
کاریکاتور هولوکاست
در ماه مه ایمیلی به مدرسه سنت جوزف فرستاده شد که در آن برنده مسابقه اعلام شده بود و متن آن چنین بود: «باعث افتخار مدرسه سنت جوزف است که لوک دسچیمائکر برنده جایزه اول این مسابقه شده است.» مارتین دوزوتر عضو ارشد هیئت علمی این مدرسه پاسخ داد: «ما بسیار مفتخر هستیم که لوک دسچیمائکر یکی از همکاران مدرسه ما است. استعداد او ارزش بزرگی برای آموزش پرورش هنری دانش آموزان ما به حساب می‌آید.» نشریه جی تی ای از مدیر مدرسه پل ونتورناوت سوال کرد که آیا از برنده شدن لوک دسچیمائکر مفتخر است؟ وی در پاسخ اعلام کرد: «مدرسه ما نقشی در کمک به دسچیمائکر برای برنده شدن این جایزه نداشته است. و مارتین دوزوتر در پاسخ به این ایمیل به این مطلب مستقیما اشاره نکرده است.» اما وی در سخنانش تائید کرد که مدرسه به جایزه دسچیمائکر که معلم هنر و علوم فرهنگی این مدرسه است افتخار می‌کند. ونتورناوت در ادامه سخنانش گفت که دسچیمائکر در مدرسه نمایش های آموزشی در مورد هولوکاست اجرا کرده است و به این نکته اشاره کرد که او در سال 2002 برنده جایزه سلطنتی از طرف ملکه بلژیک برای نمایش کودکان و همچنین برنده جایزه «مائوس» توسط اشپیگلمن شده است. او به نشریه جی تی ای گفت: «درست است که ما به اعمال اسرائیل در کرانه غربی اعتراض می کنیم و با آن مخالف هستیم، اما اینکه کار هنرمندمان را ضد یهودی به حساب بیاوریم، اغراق آمیز است.» با توجه به این که اتحادیه یادبود هولوکاست سازمانی بین دولتی با 31 عضو است که بلژیک نیز یکی از اعضای آن است، مقایسه سیاست کنونی اسرائیل با نازی های آلمانی نمونه ای مدرن از یهود ستیزی به حساب می آید.[جالب است رژیم صهیونیستی همیشه برای مظلوم نمایی از این واژه، یا کلماتی همچون نفی هولوکاست و تمسخر قربانیان این واقعه استفاده می‌کند، بدون آنکه حتی بتواند یک طرح از این نمایشگاه را به عنوان شاهدی برمدعاهایش ارائه کند.] به گزارش نشریه داخلی مدرسه سنت جوزف که در ماه ژوئن مصاحبه ای با دسچیمائکر قبل از بازنشسته شدن چاپ کرده بود وی اعلام کرده بود که از او دعوت شده است تا به عنوان داور یک جشنواره کارتون به تهران سفر کند و او نیز پذیرفته است. [این هنرمند برای مسابقه معضلات شهری در آینده نزدیک به ایران خواهد آمد.] مدیر مدرسه پل ونتورناوت گفت که امیدوار است کارتونیست بودن هرگز با حرفه معلمی دسچیمائکر تداخل پیدا نکند. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داده بود که این مسابقه می تواند به عنوان سکویی برای انکار هولوکاست و سخنان ضد یهود در جهان استفاده شود. [این امر نیز بسیار طبیعی بود ، چون آمریکا متحد درجه اول رژیم کودک کش اسراییل به شمار می آید و اظهارات کذب این رژیم را دائم تکرار می کند.]
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها