دولت یازدهم و دست خالی در عرصه فرهنگ

کد خبر: 666733

دولت یازدهم در عرصه فرهنگ خطاهای بسیاری داشته است که متأسفانه در مناظرات گذشته هم به آنها نپرداختند که من لازم است به چند مورد آنها اشاره‌ می‌کنم.

روزنامه صبح نو؛ علی ذوعلم*: دولت یازدهم در عرصه فرهنگ خطاهای بسیاری داشته است که متأسفانه در مناظرات گذشته هم به آنها نپرداختند که من لازم است به چند مورد آنها اشاره‌ می‌کنم.
1_ مسوولیتی که آقای رییس جمهور به عنوان رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد، اقتضا می‌کند که بر مصوبات این شورا و انطباق آن با سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری در این موضوع داشته‌اند، تمرکز داشته باشد که به عنوان یکی از وظایفش در این خصوص، می‌توان به نقشه مهندسی فرهنگی کشور اشاره کرد که در این دوره سه سال و نیم دولت یازدهم، در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و کاملاً متوقف شد. در حالی که این نقشه در سال 92 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و بعد از دوازده سال تلاشی که انجام شد، انتظار می‌رفت که این موضوع بتواند در عرصه اجرا نیز نمود داشته باشد و نقش خود را ایفا کند.
2_ فقدان یک تیم فرهنگی در دولت یازدهم احساس می‌شود که این البته برای هر دولتی که بخواهد در دوره بعد نیز مستقر شود، صادق است. چون ما در عرصه‌های مختلف فرهنگی به یک تیم هماهنگ و هم سو نیاز داریم که این نکته یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن پرداخته شود و در همین موضوع فقدان یک خط مشی روشن در عرصه فرهنگ نیز که بتواند قابل دفاع باشد و در ذیل سیاست‌های فرهنگی مصوب، اجرایی شده باشد و تمام دستگاه‌های فرهنگی زیر نظر رییس جمهور نیز این خط مشی را دنبال بکنند، احساس می‌شود. در دولت یازدهم تناقضات فراوانی بین دیدگاه‌هایی که توسط دولت مطرح می‌شد و آن چیزی که حضرت‌امام؟ره؟ در مورد نقش و جایگاه فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی و مسوولیت دولت‌ها مطرح می‌کردند، وجود دارد.
3_ مورد سوم تغییراتی است که ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین وزارت آموزش و پرورش شاهد بودیم که این جا به جایی به خاطر ضعف مدیریتی آنها بود و حتی زمانی هم که آنها را تغییر دادند، تنها به‌خاطر مصلحت اندیشی سیاسی بود. دولت باید دستگاه‎های آموزشی و فرهنگی را از فضای جناحی دور نگاه می‌داشت تا آنها بتوانند وظیفه خود را به بهترین نحو انجام دهند.
4_ ضعف رابطه بین نخبگان فرهنگی جامعه و دستگاه‌های اجرایی و مدیریتی است و این عارضه در بسیاری از دولت‌ها وجود داشته است و ما امیدوار بودیم که این عارضه در دولت یازدهم اندکی کاهش می‌یافت، چون اگر دولتمردان نگاه بروکراتیک به فرهنگ داشته باشند، هیچگاه فرهنگ کشور رشد نخواهد کرد و به تعالی نمی‌رسد.
* پژوهشگر و فعال فرهنگی
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها