تحولاتی که «خاموشی» در خاموشی رقم زد

کد خبر: 883026

حجت‌الاسلام مهدی خاموشی که روزی جوان‌ترین روحانی در مسند حکومتی بود، بعد از ۱۷ سال جایش را به روحانی جوانی سپرد تا سنت جوانگرایی در مسند‌های مهم و حساس ادامه یابد. ظاهرا فعالیت ۱۷ ساله خاموشی ثابت کرده افراد جوان جسارت و خلاقیت بیشتری برای فعالیت دارند و با مدیریت آن‌ها می‌شود شاهد تحولات مثبت و موثری بود.

تحولاتی که «خاموشی» در خاموشی رقم زد

روزنامه «اعتماد: حرکت و جهت‌گیری‌های سازمان تبلیغات اسلامی در برهه‌های زمانی مختلف و راه‌اندازی شبکه‌ها و موسساتی درون این سازمان که هر یک مقتضی زمان خودش نیازی را برطرف می‌کرد، بسیار هوشمندانه و دقیق صورت گرفت تا اینکه این سازمان نقش کلیدی و مهمی در ساماندهی فعالیت‌های مذهبی و فعالان در این حوزه از یکسو و فعالیت‌های رسانه‌ای و فرهنگی از سوی دیگر داشته باشد.

مهم‌ترین نکته‌ای که در خصوص عملکرد حجت الاسلام خاموشی باید گفت، دوری از تندروی و جریان‌های رادیکالی است. او به عنوان یک چهره اصولگرا همواره سعی در مصالحه میان جریان‌های سیاسی را داشت. مهم‌ترین نمونه‌ای که می‌توان در این زمینه اشاره کرد، اتفاقات سال ۸۸ بود. بسیاری از فعالان و چهره‌های سیاسی وساطت‌ها و تلاش برای نزدیک کردن جناح‌های سیاسی را در دوران پس از اتفاقات سال ۸۸ به یاد دارند. شاید مبالغه نباشد اگر بگوییم تمامی موفقیت‌ها و تحولاتی که در حوزه‌های مذهبی، فرهنگی و رسانه‌ای در زیرمجموعه سازمان تحت مدیریت او رخ داد، نتیجه حرکت صحیح سیاسی بود. این مساله زمانی اهمیت خود را نشان می‌هد که در نظر بگیریم اگر به جای دوری از تنش و در پیش گرفتن سیاست میانه‌رو، حرکت‌های تند و رادیکالی صورت می‌گرفت، آیا مجالی برای جذب اکثریت فعالان مذهبی، کارکردی مهم در حوزه مذهب و فرهنگ، فعالیت‌های رسانه‌ای و ... حاصل می‌شد؟

خاموشی هرچند به خاطر دوری از مواضع تند رادیکالی از سوی اصولگرایان تندرو بسیار مورد انتقاد و غضب بود، اما هیچ‌گاه از مواضع خود کنار نرفت تا همیشه روحانی میانه‌رو باقی بماند.

تاسیس خبرگزاری مهر با اهتمام بر اخبار فرهنگی و هنری، یکی از مهم‌ترین اقدامات خاموشی بود. این خبرگزاری که یکی از مهم‌ترین خبرگزاری‌های ایران است، بسیار هوشمندانه و دقیق راه‌اندازی شد تا بتواند جریان‌سازی مناسبی در حوزه‌های مختلف و به خصوص در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد. همچنین در دوره‌ای که سایت‌ها و پایگاه‌های خبری نقش شبکه‌های اجتماعی را برای جامعه داشتند، موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان، توانست به خوبی نیاز اقشار مختلف جامعه را برای جست‌وجوی اطلاعاتی که می‌خواهند برآورده کند و تحول مهمی در فناوری اطلاعات بود. در واقع این پایگاه خبری در زمان خود یکی از منابع اطلاع‌رسانی مهم محسوب می‌شد و از جمله نخستین سایت‌های اطلاع‌رسانی با مطالب متنوع بود که مخاطبان بسیاری داشت. این موسسه که یکی از حامیان همایش چهره‌های ماندگار نیز هست، حمایت از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی در حوزه فناوری اطلاعات، تولید و عرضه نرم‌افزار و بازی‌های رایانه‌ای و ... را به عهده دارد که در نوع خود یکی از موفق‌ترین موسسات فرهنگی در حوزه فناوری اطلاعات محسوب می‌شود.

باید گفت: موسسات فرهنگی و رسانه‌ای زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی در این دوره رشد و پیشرفت بسیاری داشتند که نتیجه هوشمندی در درک صحیح نیاز‌های جامعه و جسارت راه‌اندازی موسسات و تشکل‌های موثر در این زمینه است.

از سوی دیگر نوع نگاه خاموشی به فعالیت‌های مذهبی هم سبب تحول در عملکرد طلاب و روحانیان جوان شد و در حالی که جامعه تنها تصوری که از روحانیان داشت، روی منبر نشستن و موعظه بود، گروهی از طلاب جوان در قالب گروه‌های جهادگر به شهر‌ها و روستا‌ها فرستاده شدند تا علاوه بر فعالیت مذهبی در مسائل و حل معضلات اجتماعی نیز موثر باشند. این تغییر دیدگاه فقط مخصوص روحانیان نبود و حوزه دیگری که نیاز به ساماندهی داشت، فعالیت مداحان بود. زمانی بود که احساس شد مداحان در اغلب تصنیف‌هایی که می‌خوانند، گرایش‌های سیاسی خود را مطرح می‌کنند و این مساله سبب نفاق و اختلاف شده است، دفتر ادبیات هلال زیرمجموعه سازمان تبلیغات اسلامی راه‌اندازی شد تا فعالیت مداحان را ساماندهی کند.

خاموشی در سکوت خبری و بدون جنجال‌های رسانه‌ای از سازمان تبلیغات اسلامی رفت؛ مانند تمامی دوران مسئولیتش و مانند اقداماتش، اما این توقع را برای جامعه هنری و رسانه‌ای به وجود آورد که مسئولان بیشتر از تبلیغ و جنجال کارهایشان به فکر پیشرفت در این عرصه باشند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام خاموشی روز سه‌شنبه با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه منصوب شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها