آقای سلطانی فر! از واگذاری سرخابی ها چه خبر؟/ شعاری که هیچ کس آن را باور نکرد

کد خبر: 1052606
آقای سلطانی فر! از واگذاری سرخابی ها چه خبر؟/
شعاری که هیچ کس آن را باور نکرد

گروه ورزشی فردا- درست زمانی که وزیر ورزش و جوانان با قاطعیت قابل توجهی از واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی خبر داد بسیاری از اهالی فوتبال این حرف ها را شعاری تکراری برشمردند و تاکید کردند هر دولتی در پایان عمر خود خصوصی سازی سرخابی ها را به مثابه مانوری تبلیغاتی مطرح می‌کند اما این اظهارات فقط در حد حرف باقی می ماند. هیچ گونه عمل گرایی در کار نیست.

تابستان گذشته بود که وزیر ورزش و جوانان در حاشیه افتتاح استخر هیدج در استان زنجان باز هم وعده خصوصی‌سازی سرخابی‌ها را داد و در جمع خبرنگاران گفت: «از روزی که مجوز واگذاری قطعی این دو باشگاه از هیئت عالی واگذاری شرکت‌های دولتی اخذ شده، برنامه زمان‌بندی داشتیم که طبق این برنامه کارها به خوبی پیش رفته است.»

مسعود سلطانی‌فر آن روز خاطرنشان کرد: «امیدواریم با اقدامات انجام شده تا پاییز امسال این دو باشگاه در فرابورس به هواداران و مردم واگذار شود.»

زمزمه واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس حتی برخی پیشکسوتان نام آشنای دو باشگاه را مجاب کرد تا در جلسه با مسعود سلطانی فر این اقدام او را مورد تحسین قرار دهند و او را وزیری متفاوت از وزرای قبلی در وزارت ورزش بخوانند. سلطانی فر اما در واکنش به این تعریف و تمجیدها یادآور می شد: «بنای ما واگذاری تمام و کمال این دو باشگاه است و به این ترتیب صد در صد سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در فرابورس عرضه و به مردم واگذار می‌شود.»

وزیر ورزش اما دامنه وعده های خود در قبال سرخابی ها را گسترده تر هم می کرد: «آمادگی داریم مسائل درمانی پیشکسوتانی که مشکلات معیشتی دارند را از طریق صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان پیگیری کنیم.»

چند ماه از وعده او گذشت اما اقدام جدی صورت نگرفت. وقتی رسانه ها درباره شعار وزارت ورزش سلطانی فر را با سئوال هایی مواجه کردند او تنها به ذکر این نکته بسنده می کرد که اقدامات موثری در این زمینه صورت گرفته و به زودی شاهد واگذاری سهام دو باشگاه در فرابورس خواهیم بود. اما این صرفا شعاری بود که تکرار می شد.

آبان ماه امسال بود که وزیر ورزش باز هم در مصاحبه ای تاکید کرد که همه چیز در حال نهایی شدن است. سلطانی فر گفت: «بعد از خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس دولت و وزارت ورزش و جوانان دخالت در اداره دو تیم ندارد و عمدتا بصورت ارشادی با تشویق سرمایه گذاران حمایت خود را برای پایدار شدن روند خصوصی سازی ۲ تیم بصورت مشروط و موقت ادامه می دهد و به تدریج و با  زمان بندی مناسب این حمایت ها کاهش می یابد تا ۲باشگاه کاملا به خود متکی شوند و با همین نگاه معتقدم  مردم با خیال راحت به سراغ خرید سهام استقلال و پرسپولیس بروند.» اما بعد از این اظهارنظر نیز اتفاق خاصی رخ نداد.

آذرماه، سلطانی فر در وزارت اقتصاد جلسه ای برگزار کرد و بعد از آن به خبرنگاران گفت: بعد از سالها انتظار، اصل ۴۴ قانون اساسی در فوتبال و ورزش ایران صورت اجرایی پیدا می‌کند و خوشحالم که این کار با مشارکت گسترده و موثر دولت، به خصوص وزارت اقتصاد و سازمان‌های خصوصی‌سازی و بورس و همکاری خوب مدیران عامل و هیات مدیره دو باشگاه سرخابی صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: با خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس، سهم مردم در اداره فوتبال ایران به رسمیت شناخته می‌شود و از انحصار خارج شدن مالکیت این دو تیم، حتما منجر به افزایش کمیت و کیفیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس خواهد شد.

سلطانی‌فر درباره نتایج واگذاری استقلال و پرسپولیس گفت: ثمرات بسیاری از تصمیمات زیربنایی تیم مدیریتی دولت تدبیر و امید از خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس را در آینده ورزش و فوتبال کشور خواهید دید و قطعا نگاه ما ملی و بلندمدت و مبتنی بر یک برنامه و درک صحیح از مشکلات ورزش و فوتبال کشور است و اجازه نخواهیم داد دور باطل مشکلات استقلال و پرسپولیس تکرار شود.

اما بعد از گذشت سه ماه از تکرار این وعده، هنوز هیچ اتفاق مثبت و رو به جلویی صورت نگرفته است. نکته جالب توجه اینکه وزیر ورزش اصرار دارد که رسانه ها و اهالی فوتبال طرح این شعار را سیاسی ندانند و آن را بخشی از اقدامات زیربنایی دولت روحانی در عرصه ورزش قلمداد کنند. با این حال برخی از اهالی فوتبال کنایه نرمی را به وزارت ورزش مخابره کرده و می گویند شما خصوصی سازی را نهایی کنید و ما قول می دهیم حرکت دولت در این مورد را سیاسی ندانیم.

اواخر بهمن ماه بود که وزیر ورزش باز هم شعار خصوصی سازی را تکرار کرد: «عهد بستم تا هستم سرخابی ها خصوصی سازی شوند.»

این در حالی بود که معاونان آقای وزیر نیز از نهایی شدن خصوصی سازی سرخابی ها خبر می دادند. علی‌نژاد در مصاحبه با شبکه سه سیما صحبت در مورد اینکه گفته شده بود در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خصوصی سازی سرخابی ها انجام می‌شود، عنوان کرد: «اقدامات خیلی زیادی در این زمینه شده است. جلسه آشنایی باشگاه پرسپولیس با مجموعه پذیرش فرابورس صورت پذیرفت و 14 بهمن نیز این اتفاق برای استقلال می‌افتد و بعد از آن جلسات رسمی برگزار می‌شود و اقدامات نهایی در حال انجام است.»

آخرین بار اما شعار واگذاری سرخابی ها باز هم از زبان وزیر ورزش مطرح شد. این بار اما سلطانی فر با نوعی فرار رو به جلو سعی کرد توپ را به زمین سازمان خصوصی سازی بیندازد: «مراحل مربوط به پرونده‌سازی واگذاری استقلال و پرسپولیس در بورس به اتمام رسیده و در انتظار تصمیم سازمان خصوصی‌سازی هستیم. سازمان خصوصی‌سازی با همکاری سازمان بورس و فرابورس در حال بررسی نهایی این مسئله هستند تا در بهترین شرایط استقلال و پرسپولیس را وارد بازار سرمایه شوند.»

اما بهترین شرایط از نظر مدیران تصمیم گیرنده کدام شرایط است؟ البته طبیعی است که وزیر ورزش در واپسین روزهای عمر دولت روحانی همچنان شعار خصوصی سازی سرخابی ها را مطرح کند هر چند ده روز پیش توپ را به زمین سازمان خصوصی سازی انداخته است. اما یک واقعیت وجود دارد. از روز نخست که این شعار مطرح شد کمتر کسی آن را باور کرد و حالا در آستانه یک ساله شدن این مانور تبلیغاتی خیلی ها منتظرند تا اقدام نهایی وزارت ورزش در این زمینه را ببینند. آیا وزیر ورزش با نزدیک شدن به روزهای پایانی عمر دولت روحانی از شعاری که نتوانسته آن را به واقعیت تبدیل کند، دست خواهد کشید یا این شعار همچنان چراغ راه سیاسیون وزارت ورزش خواهد بود؟

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها