سعودی ها مشکل شان با فوتبال ایران را چگونه حل می کنند؟

فدراسیون فوتبال عربستان از سیاسی کاری تا تمامیت خواهی!

کد خبر: 1053943

بزرگترین و مهم ترین اقدامی که مهدی تاج و همراهانش در فدراسیون فوتبال انجام دادند و درباره اش با افتخار خاصی صحبت می کردند این بود که به کمیته مسابقات AFC نامه ای ارسال کرده بودند و از آنها خواسته بودند ایران را از امتیاز میزبانی محروم نکند. اما هیچ اتفاق خاصی رخ نداد تا همه چیز به ضرر فوتبال ایران تمام شود.

فدراسیون فوتبال عربستان از سیاسی کاری تا تمامیت خواهی!

سرویس ورزشی فردا: در حالی که عربستانی ها تا همین چند ماه پیش به دلایلی کاملا سیاسی از اعزام تیم‌های شان به ایران خودداری می کردند و البته زیر بار میزبانی تیم های فوتبال ایران هم نمی رفتند، حالا در چرخشی 180 درجه ای به کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرده اند که در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا قصد میزبانی دارند. موضوعی که تا حدود زیادی رفتار غیرورزشی سعودی ها و لابی زشت شان در کنفدراسیون فوتبال آسیا را آشکار می کند.

آنها در نخستین ماه های بروز اختلاف میان فدراسیون های دو کشور این فرصت را داشتند که رفتار غیرورزشی و جهت گیری کاملا سیاسی شان را اصلاح کنند. حتی AFC به هر دو طرف فرصت داد تا نزاع پیش آمده را حل و فصل کنند اما فدراسیون فوتبال عربستان در آن مقطع اعلام کرد: «ما موضع گیری خود را در قبال ایران به صورت کامل شفاف اعلام کرده‌ایم و آن این که بازی کردن نمایندگان فوتبال عربستان در ایران غیر ممکن است و کنفدراسیون فوتبال آسیا هم این موضوع را به خوبی می داند.هر تیم عربستانی که در ایران به میدان رفته با مشکل مواجه شده و بدون شک در این کشور به میدان نخواهیم رفت. هرگونه تصمیمی غیر از برگزار کردن بازی در کشور ثالث را قبول را نخواهیم کرد. می‌توانیم به راحتی از امتیازات بازی با نمایندگان ایران چشم پوشی کنیم اما به هیچ وجه سلامت بازیکنان خود را به خطر نمی‌اندازیم. این حرف نهایی ماست و هرگز به ایران نخواهیم رفت.»

آنها تاکید داشتند که بازی های نمایندگان فوتبال عربستان با تیم های ایرانی در زمین بی طرف انجام شود و البته لابی سیاسی سعودی ها در کنفدراسیون فوتبال آسیا بالاخره کار خودش را کرد و AFC حکم به برگزاری بازی های نمایندگان دو کشور در زمین بی طرف را صادر کرد. حکمی که فدراسیون وقت فوتبال ایران هرگز واکنش به موقع و مقتدرانه ای نسبت به آن نشان نداد بلکه بر عکس در موضعی منفعلانه تصمیم کاملا سیاسی AFC و سعودی ها را پذیرفت تا ضعف دیپلماسی در فدراسیون فوتبال بر همگان آشکار شود.

بزرگترین و مهم ترین اقدامی که مهدی تاج و همراهانش در فدراسیون فوتبال انجام دادند و درباره اش با افتخار خاصی صحبت می کردند این بود که به کمیته مسابقات AFC نامه ای ارسال کرده بودند و از آنها خواسته بودند ایران را از امتیاز میزبانی محروم نکند. اما هیچ اتفاق خاصی رخ نداد تا همه چیز به ضرر فوتبال ایران تمام شود.

حالا شرایط باز هم تغییر کرده است. فدراسیون فوتبال عربستان که نشان داده می تواند با AFC هر طور که دلش بخواهد بازی کند اینبار در غیاب قطری ها سعی دارد میزبان مرحله گروهی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا شود.

عربستان با مکاتبات پیاپی با کنفدراسیون فوتبال آسیا در پی دریافت میزبانی دور اول مقدماتی لیگ قهرمانان آسیا در چندین گروه است.

در شرایطی که کشور قطر از میزبانی متمرکز رقابت های لیگ قهرمانان آسیا کنار کشیده و هیچ کدام از باشگاه های این کشور در گروه های پنج گانه درخواست میزبانی لیگ قهرمانان آسیا را ارائه نداده‌اند، عربستان در تلاش است میزبانی را برای چهار تیمی که در مرحله مقدماتی این رقابت ها شرکت می‌کنند، به دست آورد.

عربستان که امکانات و استادیوم های خوبی را در اختیار دارد، برای رسیدن به این مقصود یک مانع بزرگ دارد که آن هم‌گروهی تیم های ایرانی با تیم های عربستانی است که پیش از این و در چهار فصل گذشته، کشور عربستان بنا به دلایل سیاسی مانع از انجام بازی ها در این کشور و البته سفر به ایران شده است. با این حال مسئولان عربستانی به کنفدراسیون فوتبال آسیا اطمینان خاطر داده‌اند که این موضوع را حل خواهند کرد.

در عین حال نکته مهم دیگر تقسیم میزبانی بین کشورهای درخواست کننده از ایران تا امارات و از هند تا ازبکستان است و با توجه به شواهد به نظر نمی رسد که ایران شانس چندانی برای دریافت میزبانی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا داشته باشد و بنا بر اخبار واصله شاید فولاد بتواند در  مرحله پلی آف میزبان دیدار خود با العین امارات باشد.

 

شانس کشور هندوستان هم برای میزبانی گروه پرسپولیس از تیم ایرانی بیشتر است چرا که اسپانسرهای لیگ قهرمانان آسیا علاقه چندانی به برگزاری مسابقات در کشور ایران ندارند.

کنفدراسیون فوتبال آسیا که قرار بود انتهای هفته گذشته تکلیف میزبانی لیگ قهرمانان را مشخص کند هنوز در این باره به نتیجه نرسیده است.

تیم های ایرانی در سه گروه با نمایندگان عربستان همگروه هستند یا امکان تقابل دارند. در گروه دوم الوحده مکه در صورت پیروزی مقابل نماینده عراق به استقبال تراکتور خواهد رفت، استقلال با الاهلی عربستان همگروه است و النصر در انتظار نتیجه پلی آف العین - فولاد خواهد بود. به عبارتی تنها پرسپولیس و الهلال از این قاعده مستثنی شده‌اند.

باید دید واکنش کنفدراسیون فوتبال آسیا به درخواست فدراسیون فوتبال عربستان چیستو اساسا سعودی ها که نشان داده اند به شدت اهل سیاسی کاری در فوتبال هستند چگونه قرار است مشکل خود با فوتبال ایران را حل کنند. این شاید اولین چالش جدی مدیران جدید فوتبال ایران است. آیا آنها در این مناقشه می توانند از اعتبار و حق ضایع شده فوتبال کشورمان طی سال های گذشته به درستی دفاع کنند یا باز هم شاهد موضع منفعلانه دیگری از سوی فدراسیون فوتبال خواهیم بود؟

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها