ایران ۳ - ۲ لهستان را شکست داد

کد خبر: 1082334

تیم ملی والیبال ایران در نخستین دیدار خود از مرحله گروهی المپیک توکیو از به مصاف تیم قدرتمند لهستان رفته است.

ایران ۳ - ۲ لهستان را شکست داد

رقابت‌های والیبال المپیک توکیو از بامداد امروز (شنبه) با برگزاری شش دیدار در ساعات مختلف آغاز شد که در یکی از مهمترین و حساس‌ترین دیدار‌های روز نخست از مرحله گروهی تیم ملی والیبال ایران از ساعت ۱۵:۱۰ رو در روی تیم قدرتمند لهستان قرار گرفت و در پایان موفق شد در انتهای این دیدرا مارتن‌گونه که پنج ست به طول انجامید با نتیجه ۳ بر ۲ از سد حریف نامدار و پرستاره خود گذشت تا شاگردان آلکنو با کسب این برد ارزشمند و تاریخی برای سایر رقبا خط و نشان بکشند.

تیم ملی ایران با کسب نخستین بردش در المپیک توکیو با یک پیروزی و ۲ امتیاز به همراه ایتالیای دو امتیازی و پایین‌تر از ژاپن سه امتیازی در رده دوم گروه A ایستاد.

تیم‌های ملی والیبال ایران و لهستان در تاریخ بازی‌های المپیک تنها یک بار به مصاف هم رفته‌اند که در المپیک ریو لهستانی‌ها با نتیجه ۳ بر ۲ از سد ایران گذشته بودند.

ولادیمیر آلکنو در این بازی ایران را با ترکسی سعید معروف، سید محمد موسوی، علی اصغر مجرد، میلاد عبادی‌پور، میثم صالحی، امیر غفور و مهدی مرنی در پست لیبرو به زمین فرستاد.

در سوی مقابل ویتال هنین، لهستان را با ترکیب کورک، لئون، درژیزگا، اسلیوکا، کوچانوفسکی، بینیک و زاتورسکی در پست لیبرو به زمین فرستاد.

یکی از نکات جالب در مسابقات والیبال المپیک، حذف زمان‌های استراحت فنی در جریان ست‌هاست.

ست اول: ۲۵ بر ۱۸ به سود لهستان

امتیاز نخست بازی را لهستانی‌ها کسب کردند، اما میثم صالحی با آبشاری دیدنی اولین امتیاز ایران را کسب کرد و پس از این امتیاز موسوی با دفاع روی تور سرعتی‌زن لهستان ایران را به امتیاز ۲ رساند. در ادامه شاگردان هنین با سرویس‌ها ریسکی دریافت ایران را به مشکل انداختند و با کسب سه امتیاز متوالی ۴ بر ۲ پیش افتادند. پیش از زمان نخست استراحت فنی، دفاع روی تور سه نفره ایران اسلیوکا را ناکام گذاشت تا بازی در عدد شش به تساوی برسد. مهجامن ایران که در زدن آبشار ضعیف عمل می‌کردند فرصت را به حریف دادندتا لهستان اختلاف را بیشتر کند و حساب کار ۹ بر ۶ شود. برتری لهستانی‌ها کاملا در بازی مشهود بود و بازهم دریافت اول به پاشنه آشیل شاگردان آلکنتو بدل شد تا تابلوی امتیازات برتری ۱۱ بر ۷ لهستان را نشان دهد.

با رسیدن به اواسط بازی شاگردان هنین ۱۵ بر ۱۱ پیش افتادند، اما عملکرد درخشان معروف و پاس‌های بی عیب و نقصش فاصله را به دو امتیاز کاهش داد، اما این بار نوبت بینیک بود تا به دفاع مجرد در روی تور بازی را ۱۸ بر ۱۴ به سود لهستان کند. میثم صالحی در لحظات پایانی ست اول مقابل تک دفاع کورک ناکم ماند تا حریف ۲۰ بر ۱۵ پیش بیفتد و آلکنو در امتیاز ۲۰ بر ۱۵ مجبور به درخواست زمان استراحت شد. ست نخست در نهایت با نتیجه ۲۵ بر ۱۸ به سود لهستان پایان یافت.

ست دوم: ۲۵ بر ۲۲ به سود ایران

در این ست مربیان دو تیم دست به ترکیب نزدند و با همان بازیکنان پا به ست دوم گذاشتند. در این ست بازیکنان ایران کار را بهتر آغاز کردند و دو امتیاز متوالی کسب کردند، اما ستاره‌های نام آشنای لهستان بلافاصله با سرویس پرشی بینیک به تساوی رساندند. در ادامه صالحی با یک دفاع روی تور دیدنی و چرخش دستانش در روی تور امتیاز چهارم را کسب کرد و پس از این امتیاز امیر غفور با استفاده از توپ برگشتی نتیجه را ۵ بر ۳ به سود ایران تغییر داد. صالحی که روز خوبی را سپری می‌کرد توانست مهاجم لهستان را باز هم دفاع کند تا ایران ۹ بر ۷ پیش بیفتد. با تداوم سرویس‌های ریکسی عبادی‌پور صالحی در توپ برگشتی امتیاز ۱۰ را هم کسب کرد تا هنین چاره‌ای جز گرفتن وقت استراحت نداشته باشد.

پس از بازگشت از زمان استراحت توپ‌گیری مثال زدنی مرندی در انتهای زمین این فرصت را به صالحی داد تا با آبشاری محکم بازی ۱۱ بر ۷ به سود ایران کند. با نمیش درخشان دفاع عقب زمین و عملکرد بی‌نظیر صالحی در توپ‌های برگشتی شاگردان آلکنو ۱۳ بر ۸ از لهستان پرادعا پیش افتادند تا هنین مجبور به گرفتن زمان استراحت شود. با رسیدن با اواسط ست دوم بازیکنان ایران اختلاف پنج امتیازی خود را حفظ کردند و ۱۸ بر ۱۳ از حریف نامدار خود پیش بودند. در اواخر ست دوم جواد کریمی و صابر کاظمی وارد زمین شدند. در امتیاز ۲۲ بر ۱۸ لئون پشت خط سرویس رفت و با سرویس‌های محکمش باعث شد لهستان دو امتیاز متوالی کسب کند و آلکنو زمان استراحت گرفت. در نهایت ست دوم با نتیجه ۲۵ بر ۲۲ به سود ایران تمام شد تا بازی در ست شماری به تساوی یک بر یک برسد.

ست سوم: ۲۵ بر ۲۲ به سود ایران

در ست سوم بازی پایاپای آغاز شد، اما با هنرنمایی و پاس تک دست سعید معروف، صالحی موفق شد بازی را ۲ بر یک به سود ایران کند. در حالی که بازی در امتیاز ۴ برابر بود، ویلفرد لئون با دو سرویس پرشی امتیاز گرفت تا حساب کار ۶ بر ۴ به سود لهستان تغییر کند و آلکنو هم مجبور به درخواست زمان استراحت شد. در بازگشت از زمان استرحت بازهم لهستان امتیاز گرفت تا اختلاف به سه امتیاز افزایش پیدا کند. با رسیدن به اواسط ست سوم موسوی با دفاع روی تور توانست امتیاز هشتم را برای ایران بگیرد تا نتیجه ۹ بر ۸ شود.

در این ست هر دو تیم پایاپای بازی کردند و نتیجه این ست ۱۴ بر ۱۳ به سود لهتسان در حال پیگیری بود تا اینکه دفاع دو نفره میثم صالحی و مجرد مقابل بارتوش کورک حساب کار را ۱۴ بر ۱۴ کرد. در ادامه تیم ایران که یکی از بهترین روز‌های خود در دفاع روی تور را سپری می‌کرد با عملکرد فوق‌العاده موسوی و تک دفاع کوچانوفسکی توانست ۱۶ بر ۱۵ از شاگردان هنین پیش بیفتد تا این مربی بلژیکی مجبور به درخواست زمان استراحت شود. موسوی با استفاده از تجربه‌اش این بار لئون را در روی تور دفاع کرد تا ایران ۱۸ بر ۱۶ جلو بیفتد. در حالیکه شاگردان هنین در آستانه به تساوی رساندن بازی بودند بازهم موسوی لئون را دفاع کرد با خوش شانسی توپ روی تور را سعید معروف با جای خالی در زمین حریف خواباند تا نتیجه ۲۰ بر ۸ شود.

در ادامه لئون در خط سرویس توانست امتیاز سرویس بگیرد تا حساب کار در عدد ۲۱ به تساوی برسد. در حالیکه باز هم با سرویس لئون توپ به زمین لهستان برگشته بود، اما با دفاع روی تور مجرد ایران زودتر به امتیاز ۲۱ رسید. پس از این توپ آبشار مهاجام لهستان دو بار به بیرون رفت تا ایران ۲۴ بر ۲۱ پیش بیفتد. در نهایت تیم ایران ست سوم را با نتیجه۲۵ بر ۲۲ به سود ایران به سود خود تمام کرد تا در مجموع ست شماری ۲ بر یک از لهستان پیش بیفتد.

ست چهارم: ۲۵ بر ۲۲ به سود لهستان

در این ست که تیم ایران در اندیشه برد و تمام کردن بازی بود و لهستانی‌ها به دنبال به تساوی رساندن و کشاندن بازی به ست پنجم بودند، باز هم بازی پایاپای آغاز شد و دو تیم در امتیاز ۳ برابر پیش می‌رفتند. شاگردان هنین که چیزی برای از دست دادن نداشتند با استفاده از توپ‌های برگشتی دو امتیاز فاصله ایجاد کردند و ۷ بر ۵ جلو افتادند. عبادی‌پور موفق شد با دو سرویس قدرتمند و متوالی دو امتیاز مستقیم بگیرد تا نتیجه ۸ بر ۷ به سود ایران تغییر کند. بازی در این ست بسیار حساس دنبال می‌شد و نتیجه تا امتیاز ۱۵ برابر پیش می‌رفت.

در ادامه بینیک در خط سرویس نمایشی درخشان داشت و ضمن کسب یک امتیاز مستقیم سرویس در کسب دوامتیاز بعدی لهتسان نیز نقش اصلی را داشت تا نتیجه ۱۸ بر ۱۵ به وسد لهستان شود. با رسیدن به اواخر ست چهارم بازیکنان باتجربه لهستان ورق را برگرداندند و با شناسایی و دفاع روی تور مهاجمان ایران نتیجه ۲۱ بر ۱۷ به سود لهستان شد تا آلکنو مجبور به گرفتن زمان استراحت شود. در نهایت ست چهارم را لهستان با نتیجه ۲۵ بر ۲۲ به سود خود تمام کرد تا دو تیم در مجموع ست شماری به تساوی ۲ بر ۲ برسند تا تکلیف تیم پیروز در ست پنجم مشخص شود.

ست پنجم:

امتیاز نخست ست پنجم را ایران کسب کرد، اما بلافاصله لئون بازی را به تساوی کشاند. درحالیکه عبادی‌پور با شیرجه‌ای دیدنی جای خالی کورک را دریافت کرده بود، اما صالحی از تبدیل توپرگشتی به امتیاز ناکام بود تا همه چیز در عدد ۲ به تساوی برسد. در ادامه آبشار لئون بدون برخورد به دست مدافعان به بیرون رفت تا ایران ۴ بر ۲ پیش بیفتد. با تداوم سرویس‌ها ریسکی و قدرتمند لئون دریافت اول ایران به مشکل افتاد تا بازیکنان لهستان با استفاده از توپ‌های برگشتی ۳ امتیاز متوالی کسب کنند و ۵ بر ۴ پیش افتادند تا آلکنو زمان استراحت بگیرد. با بازگشت از زمان استراحت موسوی توپ برگشتی را به امتیاز بدل کرد تا دو تیم در عدد ۶ به تساوی برسند.

 

در ادامه تیم ایران موفق شد با دفاع دو نفره موسوی و عبادی‌پور زودتر از لهستان به امتیاز ۸ برسد. با تعویض زمین از سوی دو تیم، لهستانی‌ها توانستند دو امتیاز متوالی بگیرند و ۹ بر ۸ پیش افتادند. پس از این توپ مرتضی شریفی جایگزین عبادی‌پور شد و همین تغییر جواب داد تا ایران با آبشار لئون که به بیرون رفت بازی را در عدد ۹ به تساوی بکشاند. پس از این توپ سرویس عبادی‌پور در زمین لهستان خوابید تا ایران ۱۰ بر ۹ از حریف قدرتمندش پیش بیفتد. آلکنو برای زدن سرویس کاظمی را به زمین فرستاد و درحالیکه ایران در آستانه کسب امتیاز ۱۲ بود، اما لئون توانست بازی را در عدد ۱۱ مساوی کند. با رسیدن به اواخر بازی لئون با سرویس محکم دریافت ایران را دچار مشکل کرد، اما آبشار صالحی با بی‌دقتی به بیرون رفت تا لهستان ۱۳ بر ۱۲ پیش بیفتد.

 

در آخرین لحظات بازی کورک در توپ برگشتی ناکام بود تا با بیرون رفتن توپ به بیرون ایران ۱۴ بر ۱۳ جلو بیفتد، اما شاگردان هنین با کسب امتیاز ۱۴ بازی را برابر کردند. این جدال حساس تا امتیاز ۱۹ برابر پیش می‌رفت و هیچ تیمی برای پیروزی پا پس نمی‌کشید تا اینکه با سرویس پر قدرت لئون و برگشت توپ به زمین لهستان، شاگردان هنین موفق شدند ۲۰ بر ۱۹ پیش بیفتند. در نهایت تیم ایران موفق شد با نتیجه ۳ بر ۲ از سد لهستان پرستاره و مدعی بگذرد تا شاگردان آلکنو با پیروزی ۳ بر ۲ در مجموع ست شماری به نخستین برد خود در المپیک توکیو برسند و با دو امتیاز در کنار تیم ملی ایتالیا و پس از ژاپن سه امتیازی در رده دوم گروه A بایستد./میزان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها