بنا: برنز عبدولی برای من حکم طلا داشت

کد خبر: 556921

عبدولی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه یک بر یک مغلوب مارک مادسن، دارنده 4 مدال نقره جهان از دانمارک شد، اما با توجه به حضور حریفش در فینال شانس حضور در گروه شانس مجدد و کسب مدال برنز را پیدا کرد. نماینده کشورمان در نخستین دیدار شانس مجدد به مصاف ویکتور نمس از صربستان رفت که با نتیجه 2 بر 2 به پیروزی رسید و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌‌بندی نیز با نتیجه 5 بر 2 از سد پیتر باسی از مجارستان گذشت و صاحب مدال برنز شد.

روزنامه ایران: رقابت‌های کشتی فرنگی بازی‌های المپیک 2016 ریو که از ساعت 17:30 عصر یکشنبه با مسابقات اوزان 59 و 75 کیلوگرم آغاز شده بود، بامداد دوشنبه به پایان رسید و حمید سوریان نماینده وزن اول کشورمان که در نخستین دیدارش مقابل حریف ژاپنی با نتیجه 5 بر 4 مغلوب شده بود با توجه به حضور حریفش در فینال شانس ادامه کار در گروه بازنده‌ها و کسب مدال برنز را پیدا کرد، اما وی در نخستین دیدارش در این مرحله در حالی که با نتیجه 7 بر صفر از آلمات کبیسپایف از قزاقستان پیش بود در نهایت با ضربه فنی شکست خورد و از گردونه مسابقات کنار رفت. در فینال این دسته، اسماعیل بوررومولینا از کوبا موفق شد با نتیجه 8 بر صفر اوتا شینوبو، همان کشتی‎گیری که در مرحله اول سوریان را شکست داد، مغلوب کند و به مدال طلا دست یابد. همچنین در دیدارهای رده‎‎بندی «برگر» از نروژ با برتری مقابل«روشن بایمراموف» آذربایجانی و «ال‎مراد تاسمورادوف» ازبک با برتری مقابل «ارسن ارالی‎یف» از قرقیزستان مدال‎ برنز مشترک را از آن خود کردند. دیگر نماینده کشورمان سعید عبدولی، در وزن 75 کیلوگرم نیز با پیروزی در دیدار رده‌بندی به مدال برنز دست یافت. عبدولی پس از استراحت در دور نخست، در دور دوم با نتیجه یک بر یک مغلوب مارک مادسن، دارنده 4 مدال نقره جهان از دانمارک شد، اما با توجه به حضور حریفش در فینال شانس حضور در گروه شانس مجدد و کسب مدال برنز را پیدا کرد. نماینده کشورمان در نخستین دیدار شانس مجدد به مصاف ویکتور نمس از صربستان رفت که با نتیجه 2 بر 2 به پیروزی رسید و به دیدار رده‌بندی رفت. وی در دیدار رده‌‌بندی نیز با نتیجه 5 بر 2 از سد پیتر باسی از مجارستان گذشت و صاحب مدال برنز شد. سعید عبدولی که در المپیک لندن با ناداوری حذف شده بود با این مدال سرانجام این طلسم را شکست. در پایان رقابت‌های وزن 75 کیلوگرم رومن ولاسوف از روسیه قهرمان شد و مارک مادسن دانمارکی بر سکوی دوم ایستاد. سعید عبدولی و کیم هیون وو از کره‌جنوبی هم مشترکاً سوم شدند.
بنا: برنز عبدولی برای من حکم طلا داشت
محمد بنا بعد از کسب مدال برنز توسط سعید عبدولی در بازی‌های المپیک 2016 ریو گفت: «برنز عبدولی برای من حکم طلا را داشت. او دلاورانه جنگید و در کشتی اول مقابل حریف دانمارکی هم حقش پیروزی بود؛ ما در این وزن سال‌ها بود که حتی سهمیه المپیک هم نمی‌گرفتیم که شکر خدا این بار به این مهم رسیدیم تا تیم ملی با ترکیب کامل به ریو اعزام شود. به نظرم سعید لیاقت این را داشت که حداقل فینالیست شود و فکر می‌کنم اگر او فینال را با «رومن ولاسوف» روس برگزار می‌کرد، دیدار نهایی جذاب‌تر می‌شد.»
بنا در خصوص عملکرد حمید سوریان گفت: «هیچ‌کدام از نفراتی که در المپیک لندن روی سکو بودند این دوره به مدال نرسیدند که نشان می‌دهد نسل کشتی در حال تغییر است. وقتی قانون عوض می‌شود ما هم باید تغییر کنیم. منطق حکم می‌کرد ما از با تجربه‌هایمان در المپیک استفاده کنیم چرا که المپیک جای تجربه‌اندوزی نیست.»
وی در خصوص پاسخ به این مسأله که به نظر می‌رسد فشارهای چند ماه اخیر و دیر سهمیه گرفتن حمید سوریان را اذیت کرده است، گفت: «صد درصد همین طور است. بالاخره همه این مسائل تأثیر‌گذار بوده است. برای خود من هم تعجب برانگیز بود. سوریان با تمام این فشارها، در 2، 3 ماه اخیر سعی کرد شرایط بدنی‌اش را برگرداند و خوب شود. اتفاقاً شرایط بدنی او خوب شده بود. سوریان قبلاً یک بار به نماینده ژاپن باخت و البته یک بار هم پیروز شده بود، اما همیشه با ژاپنی‌ها در این چند سال اخیر مشکل داشت. این بار همه فکر می‌کردند که فرنگی‌کار ژاپنی یک حریف ضعیف است اما او قوی نشان داد تا فینال هم بالا رفت. به نظرم اگر حمید اشتباه نمی‌کرد، مقابل این حریف برنده می‌شد. ضمن اینکه تا قبل از فینال، این سوریان بود که نزدیک‌ترین رقابت را با این حریف ژاپنی داشت. تعجب می‌کنم چرا شرایط بدنی سوریان باز هم به همان شکل قبل برگشت. متأسفانه باید قبول کنیم که شرایط سنی تأثیرات خود را می‌گذارد. سوریان 12 سال است که برای تیم‌های ملی زحمت می‌کشد و بزرگترین و پرافتخارترین کشتی‌گیر‌ حال حاضر کشور است. دوست داشتم اگر او می‌خواست کارش را تمام کند، این کار را با طلای دومش در المپیک انجام بدهد که متأسفانه نشد. همه چیز را تقصیر خودم می‌دانم. سوریان مقصر نبود. او در 10 ماه گذشته به صورت شبانه روزی دلاورانه زحمت کشید و بارها 10 کیلوگرم وزن کم کرد اما در نهایت آن چیزی که می‌خواستیم، رقم نخورد.»
سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان درباره خداحافظی حمید سوریان از کشتی گفت: «در این مورد چیزی نمی‌دانم، دقیقاً و به‌درستی در این خصوص صحبت نشده است. البته فکر می‎کنم اگر حمید بخواهد این کار را انجام بدهد، کار درستی کرده است. به هر حال هر آمدی یک رفتی دارد، اما در جریان این موضوع نبودم، توقع نداشتیم که حمید با این شکل از کشتی خداحافظی کند اما خوشحالم که عبدولی برنز گرفت تا کمی ما را خوشحال کند. موضوع خداحافظی او را هم باید بگذاریم بعد از بازگشت از ریو و زمانی که به آرامش رسیدیم، ببینیم که چه می‌شود.»
بنا درباره صحبت سوریان مبنی بر اینکه «بد تمام شد» و برخی این جمله را خداحافظی او برداشت کرده‌اند، گفت: «بد تمام شدن برای المپیک است. تا المپیک بعدی 4 سال زمان مانده و سوریان آن زمان 35 ساله می‌شود و حضور در این بازی‌ها با توجه به شرایطی که وجود دارد، دیگر امکان‌پذیر نیست. او گفت بد تمام شده، چون به المپیک بعدی نمی‌رسد وگرنه با 31 سال سن اگر بخواهد کشتی بگیرد، می‌تواند همچنان حضور داشته باشد. سوریان در دنیای کشتی همچنان یک کشتی‌گیر بزرگ است.» وی درباره نخستین مدال کشتی فرنگی گفت: «نخستین مدال برنز شد! همه از ما طلا می‌خواهند. من برای همه یک مدال کنار گذاشته بودم؛ مخصوصاً برای حمید سوریان که بالاخره یک اسطوره است. متأسفانه روز، روز سوریان نبود؛ شرایط ،شرایط حمید نبود. او یا طلا می‌خواهد یا چیزی نمی‌خواهد! خلاصه برای حمید آن داستان رقم خورد، اما خدا را شکر سعید برنز گرفت که کم از طلا نداشت. شرمنده مردم هستم چون انتظار داشتند سوریان مدال ٢٠١٢را تکرار کند، اما این اتفاق رخ نداد. هر چه که رخ داده، تقصیر من است.»
عبدولی: کشتی کافی است، می‌خواهم به زندگی‌ام برسم

سعید عبدولی بعد از کسب مدال برنز المپیک گفت: «خوشحالم که بعد از این همه حق خوری به مدال رسیدم. این خوشحالی را هیچ وقت نداشتم. کشتی رشته سنگینی است. مدتی می‌خواهم به مسافرت بروم و استراحت کنم و از کشتی دور باشم.»

او در پاسخ به این سؤال که برنامه‌تان برای آینده چیست، گفت: «تفریح و رفتن به مسافرت، برنامه من است؛ کشتی کافی است. کشتی رشته سنگینی است که یک ورزشکار و قهرمان می‌خواهد. خدا را شکر که مدال المپیک گرفتم و دل مردم را شاد کردم.» عبدولی درباره خداحافظی‌اش از کشتی گفت: «خیلی وقت است در کشتی هستم. از سال 84 در تیم ملی بودم و فرصتی برای خانواده‌ام نداشته‌ام؛ بهتر است به خانواده‌ام برسم. کشتی بس است منظورم خداحافظی همیشگی نبوده و ممکن است دلتنگ شوم و برگردم.»
امیررضا خادم: توان سوریان همین قدر بود

امیررضا خادم قهرمان سابق جهان و دارنده دو مدال برنز المپیک هم گفت: «عبدولی تقریباً خوب بود و بابت کسب این مدال به وی تبریک می‌گویم. سوریان هم به هر حال زحمتش را کشید. او قهرمان بسیار بزرگی است و تلاش کرد مثل قبل باز هم افتخارآفرین باشد اما توانش همین قدر بود.» وی درباره پیش‌بینی خود از نتایج تیم ملی کشتی آزاد ایران در المپیک گفت: «فکر می‌کنم ۵ کشتی‌گیر از ۶ کشتی گیر آزادکار ما شانس مدال داشته باشند. حالا اینکه رنگ مدال‌ها چه باشد، مشخص نیست. امیدوارم بهترین نتایج به دست بیاید.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها