اولین لژیونر تاریخ باشگاه پرسپولیس/عکس

کد خبر: 298584

مهدی عسگرخانی دروازه بان اسبق پرسپولیس و تیم ملی اولین لژیونر تاریخ باشگاه پرسپولیس و اولین دروازه بان لژیونر فوتبال ایران محسوب می شود.

اولین لژیونر تاریخ باشگاه پرسپولیس/عکس
خبرآنلاین: مهدی عسگرخانی (حاجی عسگر خراسانی) دروازبان آماتورهای پرسپولیس برجسته‌ترین بازیکن آن تیم بود که بعداً به تیم اصلی رسید، به ابومسلم فروخته‌شد و به تیم ملی ایران نیز دعوت شد. در دربی دهم پایتخت در سال 51 دروازه بان پرسپولیس بود. عسگرخانی که متولد 1327 است، پس از حضور در پیکان و پرسپولیس در سال 1352 راهی تیم السالمیه کویت شد و دو سال در این تیم بازی کرد. او سپس به ایران بازگشت و به تیم ابومسلم مشهد پیوست و در جام ملت های 1976 آسیا نیز عضو تیم ملی ایران بود که به مقام قهرمانی رسید.
البته خبرآنلاین نوشت: گفته می شود حسینعلی خان سردار دروازه بان فوتبال ایران در دهه 1310، در تیم سروت ژنو سوئیس بازی می کرد که اگر این ادعا درست باشد، عسگرخانی دومین دروازه بان لژیونر فوتبال ایران است. نیما نکیسا و علیرضا حقیقی دیگر دروازه بان های لژیونر فوتبال ایران هستند که هر دو از پرسپولیس به اروپا رفتند. عسگرخانی در تیم پرسپولیسی که در دی ماه 1347 به عنوان اولین تیم ایرانی در مسابقات جام باشگاه های آسیا شرکت کرد حضور داشت. عکس زیر بازیکنان پرسپولیس را در حین تماشای یک بازی از این تورنمنت نشان می دهد.
مرحوم پرویز دهداری، بیوک وطن خواه، جعفر کاشانی، مصطفی عرب(یار کمکی)، مهدی عسگرخانی(پیراهن مشکی)، رضا وطن خواه، مرحوم محراب شاهرخی، و کاظم رحیمی بازیکنان پرسپولیسی حاضر در عکس هستند. عسگرخانی قبل از پرسپولیس هم در پیکان که متشکل از پرسپولیسی ها بود حضور داشت. در عکس تیمی زیر جعفر کاشانی، حمید جاسمیان، مهدی عسگرخانی، حسین کلانی، مهراب شاهرخی و آلن راجرز در ردیف ایستاده، فریدون معینی، ناظم گنجاپور، همایون بهزادی در ردیف وسط و رضا وطن خواه، ابراهیم آشتیانی و علی پروین در ردیف نشسته مشخص هستند.
پیکان 1348 یکی از بهترین تیم های باشگاهی تاریخ فوتبال ایران بود؛ این تیم که از ستارگان پرسپولیس تشکیل شده بود، در سال 1348 با اقتدار قهرمان جام باشگاه های تهران شد و چند روز بعد با شکست زسکا مسکو قهرمان جام دوستی تهران شد که یکی از معتبرترین تورنمنت های فوتبال ما در اواخر دهه چهل بود. پیکان که از امکانات حرفه ای مثل زمین و استادیوم اختصاصی سود می برد، آلن راجرز انگلیسی را نیز در اختیار داشت که بعدها به پرسپولیس و آمد و با شاگردان سابقش در پیکان، پرسپولیس زلزله را ساخت. پیکان اما در شهریور ماه 1349 منحل شد و ستارگان پرسپولیسی این تیم دوباره به تیم سابق شان بازگشتند.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها