وقتی دیدار با رئیس جمهور ورزشی می شود و سوال درباره خلیج فارس سیاسی!

کد خبر: 300596

فدراسیون فوتبال ایران با چند نامه نگاری ساده و ارتباط گیری با مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال، می توانست خیلی راحت تر بحث نامگذاری لیگ امارات به یک نام جعلی را حل و فصل کند. اما این اتفاق رخ نداد و حتی مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش حاضر نشدند از فرصت حضور بلاتر در ایران استفاده کرده و موضوع خلیج فارس و حمایت از تمامیت ارضی ایران را با رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در میان بگذارند.

وقتی دیدار با رئیس جمهور ورزشی می شود و سوال درباره خلیج فارس سیاسی!
سرویس ورزشی «فردا»- سپ بلاتر، رئیس سوئیسی فدراسیون جهانی فوتبال بامداد روز چهارشنبه هفته گذشته وارد ایران شد تا برای حضور در همایش علم و فوتبال شرکت کرده و در این سفر با مقامات ورزشی و سیاسی ایران نیز دیدارهایی داشته باشد، از همین رو وی بعد از حضور در ایران و گفتگو با مسئولان فدراسیون فوتبال و سرپرست وزارت ورزش و جوانان به دیدار رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی رفت و با آنها نیز به صورت جداگانه گفتگوهایی داشت. در این گفتگوها و نشست ها مسائل و مباحث مختلفی از سوی طرفین مطرح شد. حسن روحانی در دیدار با رئیس فیفا عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا برخی از مسابقات فوتبال را در سطح جام ملت‌های آسیا، فوتسال و فوتبال ساحلی را در سطح جام جهانی میزبانی کند. رییس جمهور همچنین در ادامه تلاش‌های سپ‌بلاتر برای ایجاد زمینه مساعد برای حضور زنان مسلمان با رعایت قواعد و قوانین اسلامی و شرعی برای حضور در مسابقات بین‌المللی فوتبال را موجب خرسندی و قدردانی دانست و گفت: این امر موجب رونق و توسعه فوتبال در کشورهای مختلف بویژه در کشورهای اسلامی خواهد شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر اهمیت رعایت اصول اخلاقی در ورزش به ویژه فوتبال خواستار توجه ویژه فیفا به اصول اخلاقی شد و افزود: بایستی مجموعه‌ای از مقررات تحت عنوان اخلاق ورزشی توسط فیفا تهیه شود و کشورها با نوع فرهنگ خود بتوانند آن را عملیاتی کنند. وی همچنین از سپ‌بلاتر برای تصویب قانون اجازه حضور بانوان ورزشکار کشورهای اسلامی با حجاب اسلامی در میادین فوتبال قدردانی کرد و آن را زمینه حضور بیشتر بانوان مسلمان در عرصه‌های ورزشی و بین‌المللی دانست. در این دیدارها مسئولان کشورمان بر حجاب زنان ایرانی تاکید بسیاری داشتند و یکی از مهمترین نکاتی که فوتبال ایران توانست از حضور بلاتر در ایران کسب کند، احتمال میزبانی ایران در جام ملت های آسیا بود. اما این امتیاز ویژه در شرایطی کسب شد که امتیازات دیگری از سفر بلاتر به ایران می توانستیم به دست آوریم که با بی توجهی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران، این فرصت ها از دست رفت. فرصتی که از دست رفت همین چند ماه پیش بود که کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران قصد عزیمت به کشور امارات و بازی کردن در لیگی با نام جعلی خلیج ع ر ب ی کرد اما به همت مسئولان فدراسیون فوتبال، انتقال جواد نکونام از استقلال به باشگاه اماراتی منحل شد. از سوی دیگر نیز باشگاه پرسپولیس بعد از حضور محمد رضا خلعتبری، چند صد هزار دلار ارز رایج درکشور را به جیب شیخ نشینان اماراتی ریخت تا از بازی کردن این بازیکن در لیگ جعلی جلوگیری کند. این مسائل در حالی به وقوع پیوست که فدراسیون فوتبال ایران با چند نامه نگاری ساده و ارتباط گیری با مسئولان فدراسیون جهانی فوتبال، می توانست خیلی راحت تر بحث نامگذاری لیگ امارات به یک نام جعلی را حل و فصل کند. اما این اتفاق رخ نداد و حتی مسئولان فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش حاضر نشدند از فرصت حضور بلاتر در ایران استفاده کرده و موضوع خلیج فارس و حمایت از تمامیت ارضی ایران را با رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در میان بگذارند.
این بی توجهی مسئولان فدراسیون فوتبال تا جایی پیش رفت که در نشست خبری بلاتر، خبرنگاری ضمن تاکید بر اینکه بلاتر رئیس مقتدر برای فیفا نیست به نیکی از اقدامات او در جهت توسعه و برگزاری مسابقات یاد کرد اما به انتقاد از ناپاکی‌های موجود در فضای فوتبال، زندانی شدن برخی بازیکنان فوتبال در بحرین، برگزاری لیگی با نام جعلی خلیج ع.ر.ب.ی و... پرداخت و از رئیس فیفا برنامه‌اش را برای برطرف کردن این مشکلات و اینکه در آینده باز هم برای تصدی این پست کاندیدا خواهد شد، پرسید. پس از طرح این پرسش از سوی این خبرنگار، امیرحسین حسینی مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال نسبت به طرح این سوال واکنش نشان داده و به او یادآور شد در این جلسه خبرنگاران می‌بایست به طرح سوال در خصوص فوتبال می‌پرداختند. در ادامه مترجم سپ‌بلاتر نیز تاکید کرد آن بخش از سوال این خبرنگار که امکان طرح آن در نشست خبری وجود دارد را مطرح خواهد کرد تا مطرح شدن بحث تمامیت ارضی کشور از سوی خبرنگاران نیز مجهول بماند. در این باره باید از مسئولان فدراسیون فوتبال این سوال را پرسید که دیدار رئیس فیفا با رئیس جمهور کشور سیاسی تر است یا صحبت در خصوص حق و حقوق مردم ایران و جلوگیری از نامگذاری لیگ فوتبال امارات با ناج جعلی خلیج ع ر ب ی؟ در این بین نباید از نقش فعال شیخ سلمان آل خلیفه، رئیس بحرینی کنفدراسیون فوتبال آسیا در ماجرای مطرح نشدن نام خلیج فارس و یا بازداشت بازیکنان فوتبال در کشور بحرین، به سادگی گذشت. وی که از عوامل فعال در سرکوب مردم مسلمان بحرین و از دشمنان جمهوری اسلامی ایران است، بی شک بر فدراسیون نشینان نیز تاثیرات ویژه ای گذاشته که مدیر روابط عمومی فدراسیون فوتبال اجازه ترجمه سوال خبرنگار ایرانی در خصوص خلیج فارس را به مترجم بلاتر صادر نمی کند. واکنش رئیس سازمان لیگ و رئیس اتحادیه فوتبال البته برخی از اعضای فدراسیون فوتبال بلافاصله نسبت به عدم مطرح شدن حمایت از نام خلیج فارس واکنش نشان دادند و این مسئله در روزهای آینده، به یکی از موضوعات اصلی فوتبال کشور تبدیل خواهد شد.
"ضرورتی ندارد به خاطر شیخ سلمان، رئیس AFC درخصوص تغییر نام خلیج فارس در امارات سکوت کنیم. هشت سال جنگ کردیم تا این نام را زنده نگهداریم. حتما در مورد خلیج فارس صحبت می‌شود." این جملات را مهدی تاج، نایب رئیس فدراسیون بر زبان آورد تا نشان دهد که نظرش مخالف کفاشیان است. البته، سایران نیز چنین موضعی داشتند که البته، در ادامه با سکوت رئیس همراه شد. "حمایت از خلیج فارس از گرفتن جام ملت‎های آسیا هم برای ما مهم‌تر است. ما هشت سال جنگیدیم به دلیل قطعنامه الجزایر سر اروندرود و شط العرب. ما ایستادیم تا یک وجب از خاک ما جدا نشود. فرصت خوبی است تا در مورد خلیج فارس با بلاتر صحبت کنیم." این جملات را نیز عزیز محمدی بر زبان می‌آورد که اکنون رئیس اتحادیه فوتبال است. این واکنش ها در شرایطی شکل گرفت که علی کفاشیان پیش از این عنوان کرده بود درباره جعل نام خلیج فارس در لیگ برخی کشورهای حاشیه این خلیج با بلاتر صحبتی نداشته و چنین برنامه‌ای نیز نخواهد داشت. همین اظهارنظرهای آقای رئیس سبب شد تا موجی از شگفتی و حیرت در میان مخاطبان ایجاد شود.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها