بازتاب جام تختی در سایت فیلا

کد خبر: 322934

سایت فدراسیون بین‌المللی کشتی در گزارشی به بازتاب جام تختی پرداخت.

فارس: سایت فدراسیون بین‌المللی کشتی در گزارشی به بازتاب جام تختی پرداخت. سایت رسمی فدراسیون بین‌المللی فدراسیون کشتی در گزارشی از رقابت‌های جام تختی نوشت: سی و چهارمین دوره رقابت‌های کشتی آزاد جام تختی در تهران برگزار شد و 178 ورزشکار از 17 کشور خود را در تقسیم‌بندی‌های جدید وزنی آزمودند. در مجموع 96 هزار دلار جایزه نقدی به کشتی‌گیران برنده اهدا شد؛ به صورتی که پنج هزار دلار برای کسب طلا، سه هزار دلار برای مدال نقره و دو هزار دلار هم برای نفراتی که مدال برنز کسب کردند، اختصاص داده شد.

این رقابت‌های ایرانی مملو از پدیده بود و بسیاری از مدال‌آوران المپیک و جهان شکست خوردند.

جانگ هاک جین (کره شمالی)، قهرمان ارتش‌های جهان در سال 2013 با شکست دادن رسول کالیف از قزاقستان که رده پنجم دنیا را در اختیار دارد، در فینال 57 کیلوگرم شگفتی آفرین شد.

ولادیمیر خینچگاشویلی دارنده مدال نقره المپیک در سال 2012 در وزن 55 کیلوگرم توسط حسن مرادقلی از ایران در دور اول حذف شد. پیروزی نماینده میزبان تنها پدیده آن روز مسابقات نبود و یانگ کیونگ ایل، قهرمان جهان در سال 2009 و دارنده مدال برنز المپیک 2012 در وزن خود سوم شد.

دو مدال‌آور دنیا برای کسب مدال طلای وزن 61 کیلوگرم با هم مبارزه کردند. دولت نیازبکوف از قزاقستان، دارنده مدال برنز مسابقات جهانی توانست با شکست واسیل فدوریشین، دارنده مدال نقره المپیک 2008 از اوکراین قهرمان شود. وی توانست به عنوان برترین کشتی‌گیر مسابقات انتخاب شود.

با وجود تلاش کشتی‌گیران کره شمالی و قزاقستانی‌ها، کشتی‌‌گیران ایران در اکثر وزن‌ها مدال‌های طلا را کسب کردند. میثم نصیری قهرمان وزن 65 کیلوگرم و مصطفی حسین‌خانی قهرمان وزن 70 کیلوگرم شد.

عزت‌الله اکبری، دارنده مدال نقره مسابقات جهانی 2013 با شکست مقابل رضا افضلی قهرمان وزن 74 کیلوگرم، نتوانست فینالیست شود.

میثم مصطفی جوکار پس از پیروزی مقابل جلال زمان در فینال وزن 86 کیلوگرم برای دومین بار قهرمان جام تختی شد.

گابر هاتوس از مجارستان، دارنده مدال برنز المپیک 2012 در وزن 86 کیلوگرم موفق نبود. وی در دور اول مقابل عزیزف از قزاقستان شکست خورد. ایستوان ورب، هم‌وطن وی، دارنده مدال برنز جهان در سال 2013 نیز در دور اول حذف شد.

الدار کورتانیدزه، رئیس فدراسیون کشتی گرجستان وزن 97 کیلوگرم را به وزنی خاص برای مشورش تبدیل کرد و قهرمان سابق جهان در سن 42 سالگی روی تشک حاضر شد. دارنده هفت مدال طلای المپیک و جهان با محک زدن خودش مقابل علی بونکوگلو از ترکیه روزی به یادماندنی را برای هوادارانش رقم زد.

این دو بهترین مسابقه روز را برگزار کردند و نتیجه 12 بر 10 به سود ورزشکار ترکیه به پایان رسید. ورزشکار گرجی هرگز احساس بازنده بودن نکرد زیرا هواداران به شدت او را تشویق می‌کردند و علیرضا حیدری و رسول خادم، رقیبان سابق وی به روی صحنه آمدند تا از حضور و تلاشش تشکر کنند.

کوتانیدزه پس از رقابت در جام تختی گفت: اینجا هستم تا خاطرات را زنده کنم. شور هواداران ایرانی را بار دیگر حس کردم. خادم و حیدری حریفان قدرتمندی برای من بودند اما ما خارج از تشک کشتی با هم دوست هستیم. 30 سال است که در کنار کشتی هستم و خداحافظی کار سختی برایم بود. آینده نشان می‌دهد که همچنان ادامه می‌دهم یا نه.

حامد طالبی زرین‌کمر، قهرمان سابق رقابت‌های قهرمانی جوانان جهان توانست مدال طلای وزن 97 کیلوگرم را به خود اختصاص دهد و پاولو اولینیک، از اوکراین و دارنده مدال برنز رقابت‌های جهانی هم بر سکوی سوم ایستاد.

آخرین شگفتی این مسابقات در وزن 125 کیلوگرم بود که دو مدال آور المپیک حذف شدند. داویت مودزامانشویلی از گرجستان و دارنده مدال نقره المپیک در دور اول حذف شد و پس از آن کمیل قاسمی، دارنده مدال برنز المپیک در نیمه‌نهایی مقابل دولت شبانبای از قزاقستان شکست خورد. کشتی‌گیر قزاق در فینال مقابل پرویز هادی از ایران شکست خورد.

نتایج نهایی:

57 کیلوگرم:

طلا: جین هاک جین (کره‌شمالی)؛ نقره: رسول کالیف (قزاقستان)؛ برنز: باتبولد نومین (مغولستان) و یانگ کیونگ ایل (کره‌شمالی)

61 کیلوگرم:

طلا: دولت نیازبکوف (قزاقستان)؛ نقره: واسیل فدوریشین (اوکراین)؛ برنز: نوریوکی تاکاتسوکا (ژاپن) و سید احمد محمدی (ایران)

65 کیلوگرم:

طلا: میثم نصیری (ایران)؛ نقره: کنستانتین خابالاشویلی (گرجستان)؛ برنز: فرزاد کولیوند (ایران) و دوران ژوماگزیف ( قزاقستان)

70 کیلوگرم:

طلا: مصطفی حسین‌خانی (ایران)؛ نقره: پیمان یاراحمدی (ایران)؛ برنز: محمدمهدی یگانه جعفری (ایران) و سعید داداش‌پور (ایران)

74 کیلوگرم:

طلا: رضا افضلی (ایران)؛ نقره: ایمان محمدیان (ایران)؛ برنز: حامد رضایی (ایران) و تیسوتنه بارامیدزه (قزاقستان)

86 کیلوگرم:

طلا: میثم مصطفی جوکار (ایران)؛ نقره: جلال زمان (ایران)؛ برنز: اسماعیل نجاتیان (ایران) و محمدجواد ابراهیمی (ایران)

97 کیلوگرم:

طلا: حامد طالبی زرین‌کمر (ایران)؛ نقره: عباس طحان (ایران)؛ برنز: پاولو اولینیک (اوکراین)؛ داتو کراشویلی (گرجستان)

125 کیلوگرم:

طلا: پرویز هادی (ایران)؛ نقره: دولت شابانبای (قزاقستان)؛ برنز: عبدالله قمی (ایران) و کمیل قاسمی (ایران)

رده‌بندی تیمی:

1- ایران: 74 امتیاز

2- قزاقستان: 54 امتیاز

3- اوکراین: 21 امتیاز

4- کره شمالی: 20 امتیاز

5- قرقیزستان: 20 امتیاز

6- گرجستان: 19 امتیاز

7- ژاپن: 18 امتیاز

8- مغولستان: 13 امتیاز

9- آذربایجان: 13 امتیاز

10- ارمنستان: 6 امتیاز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها