حکم کنفدراسیون فوتبال آسیا سیاسی است

کد خبر: 503481

سخنگوی وزارت ورزش حکم اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا درباره برگزاری بازی نمایندگان ایران و عربستان سعودی در کشور ثالث را حکمی سیاسی خوانده است.

پرس تی وی: مازیار ناظمی روز شنبه گفت: «موضوع بازی نکردن تیم‌های عربستانی در ایران و حکم اخیر کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای‌اف‌سی)، مطابق آنچه که از شواهد بر می‌آید، بیشتر یک حکم سیاسی با فشار دولت عربستان و فدراسیون فوتبال این کشور است.»
اظهارات سخنگوی وزارت ورزش در حالی مطرح شد که به درخواست مقامات سعودی، کنفدراسیون فوتبال آسیا اخیرا در حکمی از برگزاری رقابت‌های تیم‌های باشگاهی ایرانی و عربستانی در کشوری ثالث خبر داده است.
ناظمی با تاکید بر اینکه «کشور ما امنیت لازم را برای برگزاری مسابقات لیگ قهرمانان آسیا دارد»، یادآور شد: «در چارچوب بازی‌های همین فصل، تیم‌های اماراتی به تهران آمدند ... حتی فیفا (فدراسیون بین المللی فوتبال) ایران را کشور امنی دانسته برای برگزاری بازی‌های کشورهایی مثل سوریه، مثل عراق و حتی مثل افغانستان که میزبانی این کشورها را به ما می‌دهند ... و این بازی‌ها در تهران یا حتی در شهر مشهد برگزار می‌شود.»
وی تاکید کرد: «کشور ما به لحاظ چارچوب امنیتی مورد تایید ای‌اف‌سی و حتی مقامات فیفا است.»
اگرچه وی گفت: «باشگاه‌های عربستانی و به طور مشخص دولت عربستان بر فدراسیون فوتبال این کشور فشار آورند ... و خواستار برگزاری بازی‌هایشان در یک کشور ثالث شدند.»
ناظمی تاکید کرد: «با توجه به شواهدی که در بالا گفتم و تایید مراجع بین المللی، ایران آمادگی و شایستگی و امنیت برگزاری بازی‌های بین المللی و آسیایی را دارد.»
وی با اشاره به امکان طرح این موضوع در «فیفا و حتی دادگاه عالی ورزش» گفت: «آن چیزی که براساس مفاد اساسنامه‌های فیفا باید مد نظر قرار گیرد، عاری بودن فوتبال و ورزش از مسائل سیاسی و نگاه‌های قدرت است.»
وزارت کشور عربستان در تاریخ 12 دی با انتشار بیانیه‌ای از اعدام 47 نفر از جمله شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعی خبر داد. اعدام شیخ نمر، با واکنش‌های شدید مردم و سیاست‌مداران ایران و چندین کشور دیگر روبرو شد.
مردم ایران در اعتراض به اعدام این روحانی در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد تجمع اعتراضی برپا کردند، اما عده‌ای خودسر اقدام به پرتاب سنگ و کوکتل مولوتف به سمت این ساختمان‌‌ها کردند.
با وجود محکومیت این حملات از سوی مقامات ایرانی، ریاض به بهانه این حوادث، روابط دیپلماتیک خود را با ایران قطع کرد و موج تازه ای از اقدامات سیاسی را در مجامع جهانی و عربی علیه جمهوری اسلامی به راه انداخت.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها