در گفت‌وگو گسترش نیوز با یک کارشناس بازار سرمایه مطرح شد:

چند ابهام اساسی در بورس

کد خبر: 1108644

آگاهی : اکنون چندین ابهام اساسی در بازار وجود دارد،‌ یکی بحث دلار و مذاکرات است که احتمالا تا یک ماه آینده جهت آن مشخص می شودو نکته دوم بحث سیاست گذاری دولت است.

چند ابهام اساسی در بورس
 
عوامل اثرگذار از جمله،‌ اتفاقات سیاسی، اقتصادی، وضعیت سبد معاملات، رقابت های جهانی به همراه تصمیمات اقتصادی همگی بر بازار اثرگذار است. اما آن چه مهم جلوه می کند. تغییراتی است که روند معاملات را دگرگون می کند.هر آنچه که سبب بهبود اوضاع اقتصادی کشور شود. وضعیت معاملات بورس را بهتر خواهد کرد. اکنون شرایطی حاکم است که به دلیل ابهامات زیاد و غیر قابل پیش بینی بودن برخی از فاکتورها، ‌از جمله نوسانات نرخ ارز، و سیاست های دولت بر بازار سهام اثرگذار خواهند بود. عوامل مؤثر بر رفتار بازار بورس یکی از مهم‌ترین المان‌هایی است که فعالان بازار سرمایه علاقه‌مندند درباره آن‌ها اطلاعات دقیق و کاملی کسب کنند. در واقع آینده بازار‌ سرمایه و رفتارهای احتمالی آن، اهمیت قابل‌توجهی برای سرمایه‌گذاران دارد. مناسبات اقتصاد بین‌الملل و مناقشات سیاسی منطقه‌ای، قیمت نفت و کالاهای جهانی، عوامل تاثیرگذار بر اقتصاد کلان ازجمله نرخ ارز، سود بانکی و تعرفه بازرگانی، تحولات صنایع و اقتصاد شرکت‌ها ازجمله موارد مؤثر بر رفتار بازار بورس هستند.

نقدینگی کمی وارد بازار می شود

در همین راستا ما در گسترش نیوز گفتگویی داشتیم با یک کارشناس بازار سرمایه و نظر وی را در مورد موضوع یاد شده جویا شدیم. برای خواندن مشرو این گزارش با ما همراه باشید:

نیما آگاهی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با گسترش نیوز در پاسخ به این سوال که فعالین بازار سرمایه این روزها باید با چه معیاری دست به فروش سهام بزنند، اظهار کرد: اکنون شرایطی در بازار حاکم است که نقدینگی کمی وارد بازار می شود. سرمایه های درشت خیلی تمایلی برای ورود به بازار ندارند تا شرایط مشخص شود و رفع ابهام صورت گیرد.

وی افزود: اکنون چندین ابهام اساسی در بازار وجود دارد،‌ یکی بحث دلار و مذاکرات است که احتمالا تا یک ماه آینده جهت آن مشخص می شودو نکته دوم بحث سیاست گذاری دولت است. سیاست گذاری که بحث نهایی اش قیمت گذاری دستوری در صنایع است که کاملا روی سودآوری شرکت ها تاثیرگذار است. یعنی سرمایه گذاران بزرگ این پارامترها را لحاظ می کنند. زیرا بر ارزشگذاری سهام تاثیر بسزایی خواهد گذاشت. اکنون این دو پارمتر کلان تاثیر گذار بر بازار سهام، یعنی دلار و سیاست های اثرگذار بر اقتصاد است که بر بورس اثرگذار بوده است.

ورود دولت به بورس سبب رشد مصنوعی می شود

این کارشناس بازار سهام در مورد اینکه حمایت درست از بازار سهام باید چگونه باشد، اظهار کرد: بشخصه تزریق نقدینگی از سوی دولت به عنوان حمایت از بازار سهام را قبول ندارم. اگر دولت و زیر مجموعه های دولت وارد بازار سهام شوند عملا سبب رشد مصنوعی بازار می شوند و در فاصله زمانی محدود مجدد در بازار سرمایه دچار ریزش خواهیم شد. بازار باید پایدار باشد. پایدار بودن یعنی عدم دخالت دولت در فرایند بازار است. اگر دولت در بازار دخالت نداشته باشد و سیاست گذاری هایش باعث آسیب زدن به بورس نشود. در کوتاه مدت بازار می تواند به تعادل برسد. اما متاسفانه صحبت هایی را می شنویم که خیلی در راستای بهبود بازار سرمایه و یک اقتصاد منطقی و درست نیست.

آگاهی در پایان و در پاسخ به این سوال که اکنون کدام یک از صنایع بورسی می تواند رشد خوبی داشته باشد، اظهار کرد: اکنون در بازار چیزی به عنوان پارمتر تحلیل نداریم. یک نقدینگی محدودی در بازار هست که بر اساس اخبار این نقدینگی در صنایع مختلف می چرخد. در نتیجه ورود به یک صنعت، بر پایه ارزندگی آن صنعت نیست. بطور مثال صنعت خودرو که غالب سهام آنها زیان‌ده است اما وقتی خبرهایی خارج از بورس همانند برجام به گوش می رسد، احتمال می رود که این صنعت سود دهی خوبی داشته باشد. در نتیجه تحلیل بازار در شرایط فعلی آنچنان اثرگذار نخواهد بود و باید بر بحث تابلو خوانی و روند ورود و خروج پول تمرکز شود تا متوجه شویم که پول به کدام صنایع وارد می شود که به همان نسبت آن صنایع را در الویت قرار دهیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها