آمارهایی عجیب از وضعیت دندان ایرانی‌ها

به گواه آمارها ایرانی‌ها 400 میلیون دندان خراب دارند

کد خبر: 1182599

همین دیروز به نقل از حسن سمیاری دبیر اجرای کنگره پریودنتولوژی عنوان شد که شیوع بی دندانی کامل بعد از ۳۵ سالگی در ایران بین ۱۹ تا ۳۸ درصد است و کسی که حتی یک دندان هم از دست داده باشد جزو افراد بی دندان محسوب می‌شود که آمار آن هم حدود ۶۰ درصد است. اما این تنها آمار عجیب در رابطه با وضعیت دندان‌های شهروندان نیست و در چند سال گذشته از زبان مسئولان و نهادهای پزشکی عموما آمارهایی منتشر می‌شده که عجیب به نظر می‌رسد.

به گواه آمارها ایرانی‌ها 400 میلیون دندان خراب دارند

اما این تنها آمار عجیب در رابطه با وضعیت دندان‌های شهروندان نیست و در چند سال گذشته از زبان مسئولان و نهادهای پزشکی عموما آمارهایی منتشر می‌شده که عجیب به نظر می‌رسد.

به عنوان مثال باید بدانیم هر کودک ۵ ساله ایرانی حداقل ۵ دندان شیری پوسیده، کشیده شده و یا ترمیم شده دارد. در حالی که این شاخص در برخی کشورها بین عدد یک تا یک و نیم دندان پوسیده، یا کشیده شده و یا ترمیم شده است.

بسیاری بر این باور هستند که آمار بالای خرابی دندان‌های ایرانی‌ها، ناشی از غفلت در حوزه حفظ سلامت است. به این معنا که در حالی ما بیشتر به تأمین و ارتقای سلامت بها داده ایم  که از مقوله حفظ سلامت دندان‌ها، تقریباً غافل مانده‌ایم.

در تهران مطالعه‌ای روی ۵۰۰ دندانپزشک عمومی صورت گرفته و از آنها پرسیده شد  چند دقیقه از وقت خود را صرف پیشگیری می‌کنید که تنها ۲۳ درصد از آنها گفتند گاهی چند جمله‌ای با بیماران خود از پیشگیری حرف می‌زنیم.

وزارت بهداشت آمار دندان‌های پوسیده ایرانی‌ها را در حالی 200 میلیون اعلام کرده که به باور متخصصان دندانپزشکی ایرانی‌ها در حال حاضر بیش از 400 میلیون دندان پوسیده دارند!

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها