درمان بی‌حالی «ارس» آغاز شد

کد خبر: 1194856

مسئول اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و مسئول رسیدگی به امور تخصصی "ارس" پلنگ باغ وحش مشهد گفت: تشخیص درمانی برای بی حالی "ارس" با حضور تیم تخصصی متشکل از ۱۰ دامپزشک و متخصص آغاز شد.

درمان بی‌حالی «ارس»  آغاز شد

ایمان محمدی آبیز در این خصوص افزود: با تشکیل تیم تخصصی که شامل دامپزشکان توانمند و برجسته استان و سازمان حفاظت محیط زیست کشور هستند، روند تشخیص بیماری این گونه ارزشمند آغاز شد و هم اکنون در نخستین گام با انجام بیهوشی سبک اقدام به نمونه‌گیری خونی و غیره از ارس در حال انجام است.

وی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار در کشور به روی ارس پلنگ باغ وحش مشهد که به تازگی از شکارچیان کشف شده بود، مراحل MRI انجام پذیرفت که مشخص شد این گونه ارزشمند دچار بیماری عصبی شده است.

محمدی آبیز افزود: مشکلی که برای این گونه ارزشمند اتفاق افتاد، از عواقب شوم قاچاق حیوانات حیات وحش می باشد، که منجر به بروز چنین اتفاقات ناخوشایندی می شود.

وی اظهار داشت: این گونه چندین سال است که سیر درمانش زیر نظر جدی دامپزشکان متخصص و دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد در جریان می‌باشد.

مسئول اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: در کنار انجام درمان مستمر، مباحث رفاهی و آسایش این گونه نیز مد نظر گرفته شد و اقدامات مناسبی اعم از: گسترش و بازسازی محل نگهداری ارس در باغ وحش مشهد از ۷۰ متر به ۳۵۰ متر با همکاری باغ وحش مشهد صورت پذیرفت که خود در سیر مراحل درمان کمک بسزایی جهت بهبود این گونه نموده است.

وی بیان کرد: پس از انجام نمونه‌گیری و آزمایشات لازم امکان تشخیص و سپس تجویز و درمان بیماری ارس امکان پذیر خواهد بود.

"ارس" توله پلنگ ایرانی است که در سال ۱۳۹۱ از متخلفان شکار و صید زنده‌گیری شد ؛ در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بود که این گونه ارزشمند که همچنان تنها پلنگ باغ وحش مشهد است، به دلایل نامشخص دچار حملات تشنجی و عصبی شد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها