مرکز پژوهش‌های مجلس هشدار داد

سرایت فرونشست به تمام ایران!

کد خبر: 1218455

طبق داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، در سال‌های ابتدایی دهه 1360 بود که روند افزایش کسری منابع آب زیرزمینی در ایران شروع شد و در مقطع کنونی یعنی در سال های ابتدای دهه 1400 کشور با کسری معادل 143 میلیارد مترمکعب آب مواجه است. اثر این کسری منجر شده که در سال‌های پایانی دهه 90 کشور شاهد فرونشست در تمام استان‌های کشور شود.

سرایت فرونشست به تمام ایران!

بر مبنای آمار موجود در سال 98 پدیده فرونشست تقریبا برای تمام استان‌های کشور گزارش شد. وضعیتی که در حال گسترش است. کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی می‌گویند وضعیت آتی بحران فرونشست در ایران در صورت داشتن برنامه اقدام مناسب و البته فوری امکان بهبود خواهد داشت.

اما اگر شرایط کنونی تداوم داشته باشد، در آینده دولت در ایران با بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی مواجه خواهد شد . برهمین اساس کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس 10 پیشنهاد برای اصلاح وضع موجود به سیاستگذاران پیشنهاد میدهد که یکی از این پیشنهادات کاهش بار از روی دوش بخش کشاورزی است.

 آنها معتقدند، گسترش، حمایت و تدوین برنامه‌های تولید اشتغال از طریق همکاری نزدیک تمام ارگان‌ها در کشور نیازی مهم و اساسی می‌تواند بار اضافی اشتغال در حوزه کشاورزی را بردارد. در کنار این سیاست این کارشناسان توصیه می‌کنند، توسعه صنایعی که  آب‌بری کمتری دارند همچون صنعت گردشگری مورد حمایت قرار گیرد. درضمن از مشاغل خانگی و مرتبط با توسعه خصوصا در مناطق روستایی حمایت مالی شود و به‌طورکلی‌تر ترویج برنامه‌های توسعه اشتغال در سطح ملی، الزاماتی است که باید برای کمک به بهبود شرایط در کشور در زمان کوتاهی پیگیری و اجرایی شود. فوریت‌بخشی به اجرای این مساله، نهایتا به کنترل بحران فرونشست در نقاط مختلف کشور می‌انجامد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها