حذف هزار رشته‌محلِ بدون متقاضی از دانشگاه

کد خبر: 1229621

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه رشته‌های دانشگاهی باید مطابق با تغییرات اقلیم آموزشی در سطح دنیا و حتی کشور خودمان روزآمد شده و بازبینی شوند،‌ گفت: با این رویکرد، امسال (سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۲) بیش از هزار رشته‌محل که متقاضی نداشتند، از فهرست رشته‌های دانشگاهی حذف شدند.

حذف هزار رشته‌محلِ بدون متقاضی از دانشگاه

محمدعلی زلفی‌گل روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در حاشیه کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور گفت: در لایحه برنامه توسعه هفتم بخشی در خصوصی توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور وجود دارد.

وی ادامه داد: آموزش مهارتی نیاز به عزم فرابخشی دارد و همه صنایع و وزارتخانه‌ها باید همکاری کنند. دانشجویان به بخش صنایع وزارتخانه‌ها مراجعه می کنند و باید این دانشجویان را بپذیرند؛ زیرا به همکاری آنها نیاز دارند.

زلفی گل اظهار داشت: حکم مناسبی در برنامه هفتم توسعه در این زمینه پیش بینی شده است و وزارت علوم و وزارت بهداشت باید آیین نامه اجرایی این حکم را بنویسند تا صنایع و وزارتخانه ها در این زمینه همکاری کنند. برای این کار باید پشتوانه علمی و فنی مناسب وجود داشته باشد و از نظرهای نخبگان دانشگاه استفاده شود تا دستورالعمل جامع الاطراف باشد و آموزش مهارتی نهادینه شود.

وی در مورد حذف رشته‌محل‌های غیرکاربردی و غیرعملیاتی نیز توضیح داد: اقلیم آموزشی در سطح دنیا و کشور ما تغییر کرده است. رشته ها باید روزآمد شده و بازبینی شوند اما در رشته هایی که اکنون نیاز زیادی به آنها نداریم، استادانی را استخدام کردیم که مربوط به آن صنف هستند. اکنون باید با کمک و هماهنگی همان استادان موضوعات چند رشته ای و بین رشته ای را تعریف کنیم تا از ظرفیت همان استادان هم استفاده شود. این کار نیاز به برنامه ریزی دارد.

زلفی گل گفت: این روند آغاز شده است. امسال بیش از هزار رشته را که متقاضی نداشت، حذف کرده و رشته های جدید منطبق بر دانش روز و نیازهای جامعه را طراحی کرده ایم. تلاش می کنیم برخی از این رشته ها به صورت فرادانشکده ای تدریس و پیگیری شوند. این کارها در دست اقدام است.

وی در مورد ادغام دانشگاه علمی کاربردی با پیام نور و دیگر زیرنظام ها نیز توضیح داد: هر کدام از زیرنظام های آموزش عالی جایگاه خاص خود را دارند. دانشگاه فنی حرفه ای تربیت تکنسین مهارتی و دانشگاه علمی کاربردی دوره های آموزشی کوتاه مدت صنایع و جامعه را پیگیری می کند. آموزش پیام نور آموزش غیرحضوری را در دستور کار دارد. هر کدام از این دانشگاه ها با اهداف خاصی تاسیس شده اند. شاید نیاز به بازآرایی ماموریت ها است و تعطیل کردن آنها درست نباشد.

زلفی گل تاکید کرد: مجموعه آموزش عالی کشور یک جورچین با حضور همه زیرنظام ها و دانشگاه آزاد اسلامی است و برای هر تغییری باید همه با هم هماهنگ باشیم.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها