نزدیک به ۳۰۰ هزار دانش‌آموز به دلیل فقر ترک تحصیل کرده‌اند!

وداع با قانون؛ پول بده، درس بخوان

کد خبر: 1242254

اینکه بدانیم سال تحصیلی جاری یکی از سال‌هایی بود که با بیشترین جمعیت دانش‌آموز بازمانده از تحصیل رو به رو بوده‌ایم (نزدیک به یک میلیون نفر)، یا اینکه بدانیم همین چند روز پیش آماری از وجود 9 میلیون نفر بی‌سواد مطلق منتشر شده است، یا اینکه حتی این نکته را بدانیم که هنوز و در میانه‌های شهریور 27 درصد کودکان پایه اول حتی ثبت‌نام نکرده‌اند و خطر ترک تحصیل آنها هم جدی است چیزی را تغییر می‌دهد؟ با همین چند فقره خبر اما وزیر آموزش و پرورش رو به روی دوربین تلویزیونی آشکارا به این کودکان در انتظار تحصیل این پیام را می‌دهد که برای درس‌خواندن باید پول داشت!

وداع با قانون؛ پول بده، درس بخوان

فروش تحصیل به شرط چاقو

«دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازدو وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفائی کشور به طور رایگان گسترش دهد.» اصل سی‌ام قانون اساسی که به صراحت از آموزش رایگان برای تمامی اقشار حرف می‌زند، اما رضا مرادصحرایی وزیر آموزش و پرورش درباره درس‌خواندن در مدارسی با کیفیت حداقلی معتقد است « شما اگر بخواهید یک ماشین مدل بالا هم سوار شوید باید پول بیشتری بدهید! » سال‌های سال است که سیاست وزارت آموزش و پرورش به نوعی برون‌سپاری آموزش است، به جای بالا بردن کیفیت مدارس دولتی آنها سعی داشتند از این راه کسب درآمد کنند. شاید هم همه بار تقصیرات این سیاست را نباید به دوش این وزارتخانه انداخت که نزدیک به 80 درصد بودجه این وزارت‌خانه خرج حقوق کارکنانش می‌شود و چیزی برای کیفی‌سازی باقی‌نمی‌ماند.

مدرسه و بنگاه معاملات ماشین!

نگاهی به وضعیت پذیرفته‌شدگان داوطلبان کنکور در دانشگاه‌های ایران نشان می‌دهد هر سال به شکل معناداری راه‌یافتگان از دبیرستان‌های غیرانتفاعی و خاص به دانشگاه بیشتر می‌شود و سهم دولتی‌ها به حداقلی‌ترین شکل ممکن حود طی 40 سال اخیر رسیده است (تنها 8 درصد). بدتر اینکه وقتی طبقه اقتصادی راه‌سافتگان به دانشگاه را بررسی کنید هم متوجه می‌شود درصد قابل توجهی از آنها (میانگین نزدیک به 80 درصد) از سه دهک بالا هستند. معنای این گزاره‌ها این است که برای ورود به دانشگاه‌های برتر تنها و تنها باید پول داشت و البته در کنار این ویژگی باید اصل سی‌ام قانون اساسی ایران را هم فراموش کرد.

غم تحصیل یک میلیون دانش‌آموز

این اتفاقاتی نیست که کسی نداند. اما اینکه وزیر آموزش و پرورش به صراحت از کالایی شدن آموزش در ایران حرف می‌زند اتفاقی تلخ و گزنده است. چرا که او قطعا بهتر می‌داند که بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تنها در سال تحصیلی 1400_1401 بیش از 900 هزار نفر بازمانده از تحصیل در ایران وجود داشته است. که نزدیک به 200 هزار نفر آنها (185813 نفر) از مقطع ابتدایی بوده‌اند! بر اساس همان پژوهش‌ها دلیلی بازماندگی از تحصیل  29 درصد این افراد فقر بوده است! حالا با یک حساب سرانگشتی می‌توان متوجه شد همین سال گذشته تحصیلی نزدیک به 60 هزار نفر از کودکانی که شوق تحصیل داشته‌اند به واسطه فقر نتوانسته‌اند درس بخوانند و البته که وزیر آموزش و پرورش هم رو به آنها گفته پول بیشتر بدهید تا درس بخوانید!

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها