مسکن 25 متری هوا شد

کد خبر: 1244071

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران امروز خبر از ساخت مسکن 25 متری در منطقه 19 داده اما این خبر به سرعت از سوی مدیران شهری رد شد .

 مسکن 25 متری هوا شد

طراحی و ساخت آپارتمان های کوچک یا همان «میکرو آپارتمان ها» در کشورها و شهرهای مختلف به دلیل سبک زندگی و قوانین موجود در آنها، تعاریف مختلفی دارند.اماطی چند سال اخیر پذیرش بازار جهانی کمی تغییر یافته و به سوی جذب این واحدهای بسیار کوچک پیش رفته است.

در دوره مدیریت پنجم شهری موضوع ساخت میکرو آپارتمان ها از سوی مدیران شهری مطرح شد اما همان زمان هم این طرح موافقان و مخالفان زیادی داشت تا امروز که یکی از خبرگزاری ها اعلام کرد که پروژه ساخت ۱۸۰۰ میکرو آپارتمان ۲۵ متری قرار است توسط یک مجموعه تعاونی انبوه‌ساز در منطقه ۱۹ تهران کلنگ زده شود و بنا به گفته‌  مدیر این طرح قیمت واحدها با تجهیزات کامل کمتر از یک میلیارد تومان است که به صورت مبله و اثاثیه اولیه زندگی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران به ایسنا گفته بود: پس از مطالعات تقریبا ۲.۵ ساله بر روی طرح مسکن اقتصادی در روزهای آینده قرارداد اولین پروژه در این قالب در منطقه ۱۹ شهرداری تهران منعقد و طی هفته‌های آینده به عملیات اجرایی می‌رسد.lساحت زمین این طرح ۱۱ هزار متر مربع است که حدود ۱۸۰۰ واحد با مساحت ۲۵ تا ۳۵ متر در این زمین ساخته می‌شود. مدیریت شهری منطقه ۱۹ نگاه واقع‌بینانه و مثبتی به این طرح دارد؛ چرا که دیدگاه ما نسبت به احداث این میکرو آپارتمان‌ها ایجاد بستر تشکیل خانواده برای جوانان و افزایش جمعیت در راستای سیاست‌های کلی نظام است.

آن‌طور که مسئول اجرای طرح مسکن اقتصادی گفته این واحدها دارای نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس حمام و دستشویی، پارکینگ و انباری به صورت دلخواه، مبلمان متناسب با سایز واحد و اثاثیه کامل منزل است. سالن‌های پذیرایی اشتراکی که ساکنان به صورت زمانی می‌توانند از آن استفاده کنند، سالن ورزشی، سالن اجتماعات و رستوران از جمله امکانات رفاهی این پروژه محسوب می‌شود.

  اما این خبر از سوی مدیران شهری به سرعت تکذیب شد . مهدی هدایت؛مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نسبت به احداث خانه‌های ۲۵ متری در منطقه ۱۹ واکنش نشان داد و گفت: شهرداری تهران و سازمان نوسازی شهرداری هیچ برنامه‌ای برای احداث چنین واحدهایی ندارد و اطلاعاتی هم در خصوص احداث چنین واحدهایی نداریم. سازمان نوسازی شهرداری تهران براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته احداث مسکن در سطح شهر تهران را با مشارکت بخش خصوصی و ... آغاز و در این زمینه تلاش کرده است.

هدایت با بیان اینکه مساحت واحدهای در دستور کار شهرداری تهران با مشارکت بخش خصوصی کمتر از 80 متر نخواهد بود، گفت: این واحدها در حال حاضر در شرایط مختلف قرار دارند و پس از آماده‌ شدن تحویل خواهد شد.

روابط عمومی شهرداری منطقه 19 هم  اعلام کرده که  مدیریت شهری منطقه ضمن حمایت از هرگونه طرح تأمین مسکن در قالب ضوابط، مقررات شهرسازی و معماری  به اطلاع می‌رساند؛ اتحادیه مورد اشاره تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای دریافت مجوزهای قانونی و پروانه‌های ساخت و ساز انبوه از معاونت شهرسازی و معماری منطقه 19 با مشخصات بیان شده انجام نداده و در این خصوص با مدیریت شهری ارتباطی نداشته است.

عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران هم اعلام کرده  نه در منطقه ۱۹ نه در هیچ منطقه‌ای از شهرداری تهران پروانه ساخت هیچ واحد مسکونی با این متراژ صادر نشده و نخواهد شد. اساساً چنین موضوعی برخلاف ضوابط صریح طرح تفصیلی است.

محمدخانی اضافه کرد: بر اساس قانون، سرانه هر مترمربع واحد مسکن در طرح تفصیلی برای هر فرد ۱۷.۵ متر مربع است. که برای یک زوج‌ جوان برابر 35 متر می‌شود. البته که صدور پروانه‌هایی با این متراژ (حدود 35 متر) نیز مطلقاً در تهران متداول نیست و بلکه تنها در شرایط اضطرار آن‌هم در بافت فرسوده به ندرت احتمال دارد.

وی با اشاره به پروژه‌های انبوه‌سازی در قرارگاه جهادی مسکن شهرداری تهران، تأکید کرد: در این پروژه‌ها نیز چه آنها که توسط سازمان نوسازی ساخته می‌شود، چه آنها که با مشارکت شهرداری یا در تفاهم با دیگر دستگاه‌ها در حال ساخت است، هیچ واحدی زیر 80 متر طراحی یا ساخته نشده است.

مقامات دولتی هم با ساخت میکرو آپارتمان ها مخالف هستند . قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن گفت: دولت نه تنها با ساخت مسکن کوچک مقیاس موافق نیست، بلکه مخالف ساخت چنین واحدهای مسکونی است، زیرا عدم تناسب متراژ با نیاز خانواده آسیب‌های گسترده‌ای اجتماعی برجا خواهد گذاشت.

 هادی عباسی گفته است : موضع وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن منطبق بر قانون اساسی است، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد؛ بر اساس اصل 31 قانون اساسی، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن با اشاره به اینکه مسکن‌های کوچک مقیاس در تضاد با فرهنگ ایرانی اسلامی و جامعه خانواده محور است، گفت: ساخت واحدهای مسکونی کوچک مقیاس 25 متری به هیچ عنوان در دستور کار وزارت راه و شهرسازی نیست و واحدهای مسکونی در نظر گرفته شده در نهضت ملی مسکن، تماما از استانداردهای شهرسازی در حوزه سرانه مورد نیاز خانواده پیروی می‌کند. دولت نه تنها با ساخت مسکن کوچک مقیاس موافق نیست، بلکه مخالف ساخت چنین واحدهای مسکونی است، زیرا عدم تناسب متراژ با نیاز خانواده آسیب‌های گسترده‌ای اجتماعی برجا خواهد گذاشت.

عباسی تاکید کرد: مسکن‌های کوچک سیاست شکست خورده در جهان و ایران است و در سال‌های که این طرح‌ها در کشور مطرح می‌شد، به هیچ عنوان به حل مسئله مسکن کمکی نکرد.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها