پرستاران ایرانی بی‌سروصدا می‌روند

کد خبر: 1258852

روند مهاجرت پرستاران به کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا، کانادا و...، رو به افزایش است و هر ماه حداقل ۲۵۰ گواهی تایید صلاحیت برای پرستاران متقاضی مهاجرت صادر می شود.

پرستاران ایرانی بی‌سروصدا می‌روند

یکی از چالش‌های حوزه پرستاری کشور، مهاجرت است که متأسفانه بعد از شروع پاندمی کرونا شدت گرفت و بعضاً، اعداد و ارقامی از مهاجرت پرستاران مطرح می‌شود که نگران کننده است. در حالی که در کشور با کمبود شدید نیروی پرستاری مواجه هستیم، نیروی انسانی متخصص ما به آسانی وارد بازار کار سایر کشورها می‌شود و این چالش زنگ خطر جدی برای نظام سلامت کشور است.

چرا پرستاران می‌روند

مجتبی ذالنور نایب رئیس مجلس، در واکنش به موضوع مهاجرت پرستاران در سال‌های اخیر می‌گوید: با مهاجرت پرستاران، در واقع نیروهایی که با سرمایه همین مردم پرورش داده‌ایم، نتیجه کار خود را در اختیار و خدمت یک کشور دیگر قرار می‌دهند. بنابراین آنچه موجب مهاجرت پرستاران می‌شود، جفا به مردم و سرمایه‌های آنها است و باید یک هم‌ترازی ایجاد شود؛ پرستاران سرمایه‌های نظام سلامت هستند.

وی افزود: باید توجه داشت تعرفه پایین اضافه‌کاری‌ها یا تأخیر در پرداخت کارانه‌ها و اضافه‌کاری‌ها ارزش آن دریافتی را کم می‌کند و موجب نارضایتی می‌شود.

علیرضا گچ کوبان رئیس نظام پرستاری اهواز، نیز با بیان اینکه کمبود پرستار به اوج خود رسیده، گفته است: میانگین جهانی ضریب تعداد پرستار به تخت بیمارستانی ۱.۵ است، اما این عدد در خوزستان ۰.۷ است و بیشترین آسیب را مردم می‌بینند، چون نمی‌توانند خدمات با کیفیت پرستاری دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه در آزمون استخدامی وزارت بهداشت سهمیه اهواز تنها ۲ پرستار بود که برای معاونت بهداشت در نظر گرفته شده است‌، افزود: دغدغه اصلی یک پرستار کمبود نیروی انسانی، اجرای طرح فوق‌العاده خاص و اجرای درست قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که اگر این موضوعات برای پرستاران حل شود، مهاجرت پرستاران ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

گچ کوبان گفت: در سال گذشته حدود ۱۵۰ گواهی تأیید صلاحیت برای پرستاران خوزستانی صادر شد که به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

از سوی دیگر محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، با اشاره به مهاجرت سالانه ۲ تا ۳ هزار پرستار از کشور، گفته است: ما پرستار برای جذب داریم، اما با حقوق ۱۲ میلیونی سر کار نمی آیند.

روند صدور گواهی مهاجرت پرستاران

احمدرضا یزدان نیک معاون فنی، پژوهشی و آموزشی سازمان نظام پرستاری، ابعادی از ماجرا را توضیح داد. وی گفت: اصولاً پرستارانی برای دریافت گواهی تأیید صلاحیت نزد ما می آیند که قصد مهاجرت دارند، اما به طور دقیق نمی‌دانیم که چه تعداد متقاضیان دریافت گواهی تأیید صلاحیت، از کشور خارج می‌شوند. ضمن اینکه برخی پرستاران هم هستند که می‌روند و بعداً درخواست گواهی تأیید صلاحیت می‌کنند.

وی افزود: در سال گذشته هر ماه حدود ۲۵۰ گواهی تأیید صلاحیت صادر می‌کردیم، اما در نیمه اول سال جاری تقریباً با مقداری کاهش، به حدود ۲۰۰ تا ۲۲۰ مورد گواهی در ماه رسیده است. البته باید بگویم نسبت به سال‌های گذشته که در سال حدود ۱۰۰۰ گواهی صادر می‌شد، همچنان شاهد روند افزایشی در صدور گواهی تأیید صلاحیت هستیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با عنوان این مطلب که بدون گواهی تأیید صلاحیت امکان کار در کشورهای دیگر وجود ندارد، ادامه داد: برخی از پرستاران بعد از چند ماه کار در خارج از کشور، درخواست می‌دهند و البته برخی کشورها مثل کانادا، پایان کار لازم دارند.

یزدان نیک در ارتباط با مقصد پرستاران ایرانی برای مهاجرت گفت: در یکی دو سال گذشته عمدتاً، مقصد پرستاران ما کشورهای اروپایی مثل آلمان، دانمارک و کشورهای حوزه اسکاندیناوی بوده که خیلی پذیرش داشته‌اند. البته برای کشورهای حوزه خلیج فارس هم خیلی‌ها اقدام کرده‌اند، اما چون پرستاران چند گواهی تأیید صلاحیت از ما می‌گیرند، به طور دقیق نمی‌توانیم بگوییم کجا رفته‌اند.

معاون فنی، پژوهشی و آموزشی سازمان نظام پرستاری، با اعلام اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد از تقاضاها منجر به مهاجرت می‌شود، افزود: مشاهدات ما نشان می‌دهد، ۶ ماه تا یک سال بعد از صدور گواهی تأیید صلاحیت، مهاجرت اتفاق می‌افتد.

وی گفت: اروپا شرایط پذیرش پرستار را تسهیل کرده و به دنبال ایجاد فرصت شغلی برای متقاضیان است. یعنی، طوری شده که کشورهای اروپایی در صدد جذب بیشتر نیروی پرستاری هستند. در این بین، پرستاران ایرانی به لحاظ کیفیت آموزشی که دارند، از متقاضیان بیشتری نسبت به سایر کشورها برخوردارند.

یزدان نیک با اشاره به اینکه ۷۸ درصد نیروهای پرستاری کشور خانم هستند، افزود: قطعاً به فراخور همین موضوع، بیشتر مهاجرت‌ها شامل پرستاران زن می‌شود. البته نباید فراموش کنیم که کشورهای دیگر در پذیرش پرستار، فقط به شایستگی‌ها توجه دارند و جنیست را لحاظ نمی‌کنند.

معاون سازمان نظام پرستاری در رابطه با میزان درآمد پرستاران در خارج از کشور گفت: با توجه به شکاف درآمدی که در ایران و سایر کشورها وجود دارد، سراغ نداریم کسانی رفته باشند و بخواهند به خاطر درآمد برگردند.

وی با اعلام اینکه حداقل حقوق پرستار در خارج از کشور بین ۲۰ تا ۲۵ دلار در ساعت است و هر ماه رقمی بین ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دلار درآمد دارد، افزود: واقعیت این است که زندگی در بیرون از ایران، به دلار محاسبه می‌شود؛ اما در آن کشورها، پرستار می‌تواند با یک شیفت کار، هزینه‌های اجاره منزل و…، را تأمین کند. در حالی که در تهران، حداکثر دریافتی پرستار در یک شیفت، ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان است که نمی‌تواند با این پول، امورات زندگی را بگذراند و مجبور است در دو یا سه شیفت کار کند.

یزدان نیک با اشاره به مشکل کمبود پرستار در جهان گفت: همین موضوع باعث شده کشورها به دنبال ایجاد جاذبه‌های بیشتری باشند تا بتوانند نیروی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

وی افزود: با توجه به تغییر الگوی بیماری‌ها در جهان از واگیر به غیرواگیر، سیاستمداران کشورهای دیگر این موضوع را فهمیده‌اند که سلامت یک مقوله امنیتی است و از همین رو، خدمات سطح اول را به پرستاران سپرده‌اند و همین موضوع باعث شده نیروهای بیشتری را جذب کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با عنوان این مطلب که ما از استاندارد نیروی پرستاری خیلی عقب هستیم، گفت: استاندارد جهانی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر، ۴ تا ۶ پرستار است که ما در بهترین حالت ۲ پرستار به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت داریم. در واقع، کف استاندارد جهانی را هم نداریم و اگر می‌خواهیم به کف استاندارد برسیم، همین امروز باید تعداد پرستاران کشور ۲ برابر شود.

وضعیت نیروی پرستاری در کشور

بنا بر آمارهای وزارت بهداشت در حدود ۲۲۰ هزار پرستار در ۱۰۰۰ بیمارستان کشور مشغول خدمت هستند که این تعداد پرستار، با توجه به تعریف نیروی پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی و جمعیت کشور، کافی نیست و از استانداردهای منطقه‌ای، بین المللی و جهانی، فاصله زیادی داریم.

شاید بتوان مهم‌ترین چالش حوزه پرستاری کشور که باعث شده حجم عظیمی از مشکلات برای پرستاران ایجاد شود، موضوع کمبود نیروی پرستاری باشد. زیرا، اگر تعداد پرستار در مراکز درمانی و بیمارستان‌های کشور در حد استانداردهای بین المللی و جهانی بود؛ قطعاً شاهد مشکلات کنونی جامعه پرستاری نبودیم. این در حالی است که میانگین گروه پرستاری به تخت بیمارستانی ۱.۲ است که استاندارد آن ۱.۸ است، اما در برخی شهرها شاید این عدد ۰.۷ یا ۰.۶ هم باشد.

در همین حال، محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار، با عنوان این مطلب که به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت حداقل باید ۳ نفر کادر پرستاری داشته باشیم، گفت: متأسفانه مردم ما حداقل مراقبت لازم را نمی‌گیرند و دلیل آن هم، کمبود نیروی پرستاری است.

کمبود نیروی پرستاری، توان و حوصله پرستاران را برای ارائه خدمت مطلوب به بیماران کاهش می‌دهد و از سوی دیگر برای خودِ پرستاران نیز فشار کاری مضاعفی ایجاد می‌کند.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها