زنگ خطر «هاری» به صدا درآمد

کد خبر: 1290703

مرگ دو مبتلای بیماری هاری در مشهد و نکا در فاصله کمتر از دو روز بار دیگر زنگ خطر ابتلا به این بیماری مهلک و دردناک را به صدا در آورد.

زنگ خطر «هاری» به صدا درآمد

حیوان‌گزیدگی و در صدر آن، سگ‌گزیدگی در کشور به شکل فزاینده‌ای رو به افزایش است و ایران در بین کشور‌های صدرنشین در ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری هاری قرار دارد. سالانه میلیارد‌ها ریال صرف پیشگیری از بیماری هاری در ایران می‌شود و کمتر بیماری واگیرداری در ایران وجود دارد که به اندازه این بیماری برای آن هزینه شود. ۱.۵ میلیون دوز واکسن هاری هم هر سال با هزینه ۷۵۰ میلیارد تومان از دو کشور هندوستان و فرانسه وارد می‌شود، اما هنوز این بیماری در ایران قربانی می‌گیرد و نیمی از قربانیان هاری کودکان هستند.

قربانی هاری؛ این بار عسل ۴ ساله

به گزارش همشهری‌آنلاین، هنوز ۲۴ ساعت از مرگ شهروند ۴۱ ساله مشهدی بر اثر ابتلا به بیماری هاری نگذشته بود که خبر دردناک فوت عسل ۴ ساله در شهرستان نکا همه را شوکه کرد. مراجعه دیر هنگام یک شهروند مشهدی که دچار سگ گزیدگی شده بود، موجب ابتلا به هاری و مرگ او شد. این مرد با گذشت ۲ ماه از سگ گزیدگی به هیچ یک از مراکز درمان هاری مراجعه نکرده بود. یک روز بعد از این اتفاق، عسل عابلی دختر بچه ۴ ساله دو هفته پیش بر اثر حمله سگ نگهبان باغی در روستای از بخش شهرستان نکا به بیمارستان منتقل و با تشخیص درست پزشکان تحت مراقبت ویژه قرار گرفت، اما تلاش‌های پزشکی اثر بخش نبود و در مرحله دوم بستری در بیمارستان جان باخت.

آمار مرگ‌ومیر بیماری هاری

در حالی که اتحادیه جهانی علیه هاری، آمار کشته‌های ناشی از ابتلا به هاری را در ایران ۲۰ تا ۹۰ نفر اعلام می‌کند، اما رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت مرگ و میر‌های ابتلا به هاری را بین ۱۰ تا ۲۰ مورد در سال می‌داند و می‌گوید: «سگ‌ها مهم‌ترین عامل انتقال بیماری مرگبار هاری به انسان هستند.»

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها