بحران بزرگ برای 75 میلیون ایرانی

کد خبر: 1290705

ایران جزء ۱۰ کشور بلاخیز جهان در مخاطرات طبیعی است و ۹۰ درصد جمعیت کشور در معرض خطر سه پدیده بحرانی قرار دارد. به گفته کارشناسان ۳۲ نوع از ۴۰ بلای طبیعی شناخته‌شده دنیا در ایران اتفاق می‌افتد.

بحران بزرگ برای 75 میلیون ایرانی

آسیب‌پذیری شهر‌ها و روستا‌های کشور در برابر سیل، زلزله و فرونشست زمین علاوه بر تلفات انسانی جبران ناپذیر و دلخراش، هزینه‌های زیادی را روی دست دولت‌ها گذشته است. این درحالی است که بحران خشکسالی و گرمایش زمین هم تا امروز قربانیان زیادی در کشور گرفته است. برای مثال، خشک شدن تالاب‌ها و پهنه‌های آبی مثل تالاب هامون و دریاچه ارومیه در سال‌های اخیر هزاران میلیارد تومان از منابع کشور را صرف خود کرده است. سالانه به طور متوسط بیش از ۳هزار نفر در کشوربر اثر این حوادث جان خود را از دست می‌دهند، ۹ هزار نفر دچار مصدومیت می‌شوند و ۱.۵ میلیون نفر هم تحت تاثیر این رخداد‌های قرار می‌گیرند.

به گزارش همشهری، به گفته محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیرت بحران، حوادث و بحران‌ها سالانه بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان خسارت به کشور وارد و بخش قابل توجهی از توان دولت را مصرف می‌کند. در حالی که این رقم می‌تواند در طرح‌های عمرانی و زیرساختی کشور برای رفاه مردم هزینه شود.

سکونت ۷۵ درصد جمعیت ایران در مناطق پرخطر

رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری وزارت راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به نقشه پهنه بندی زلزله در کشور گفت: «بیش از یک سوم جمعیت ایران در زون‌های پرخطر زمین لرزه سکونت دارند. همین طور از نظر گسل و گستره، عمدتا کلانشهر‌ها درست در داخل و مجاورت شهر گسل‌های بسیار فعال لرزه زا واقع شده اند. اما آنچه که خطرات و آسیب‌های زلزله را در شهر‌های لرزه خیز ایران تشدید می‌کند، این است که براساس داده‌های مرکزآمار ایران بیش از ۶۰ درصد ساختمان‌های کشور در مقابل زلزله‌های بزرگ ایمن نیستند و به همین خاطر ریسک لرزه‌ای در کشور بسیار بالاست. به طوری که یک زمین لرزه به بزرگی ۷ ریشتر در ابرشهر تهران در لحظات اولیه نزدیک به یک میلیون کشته و مجروح داشته باشد و ۳ میلیون نفر هم از چنین زمین لرزه‌ای تاثیر می‌پذیرند که آمار وحشتناکی است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها