حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

افزایش میلیونی حقوق بازنشستگان | واریز افزایش حقوق بازنشستگان فردا؟

بابک افقهی با بیان این‌که لایحه متناسب‌سازی حقوق کارمندان و بازنشستگان بعد از تصویب در هیات دولت با قید دو فوریت به مجلس ارسال شد، اظهار داشت: افزایش های جدید در صورت تصویب مجلس از اول شهریور ۱۴۰۱ اعمال خواهد شد.

افزایش میلیونی حقوق بازنشستگان | واریز افزایش حقوق بازنشستگان فردا؟
کدخبر : 5293
پایگاه خبری تحلیلی گشتنی نیوز :

حقوق بازنشستگان همواره یکی از پر صداترین مباحث مجلس بوده است. حقوق بازنشستگان در سال 1401 با افزایش چشمگیری روبرو شد. حقوق بازنشستگان امسال ده درصد افزایش داشته است و به 5 میلیون تومان رسید. با افزایش حقوق بازنشستگان بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان مطرح شد که اعتراض بازنشستگان را در پی داشت. در ادامه اخبار جدیدی از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

بابک افقهی با اشاره به دغدغه های رییس جمهور برای کمک به معیشت کارمندان و بازنشستگان، افزود: براساس پیشنهاد دولت افزایش های جدید در صورت تصویب مجلس از اول شهریور ۱۴۰۱ اعمال خواهد شد.

وی ادامه داد: براساس این لایحه (۳۰۰۰) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت – مصوب ۱۳۷۰- و سایر مشمولین جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (به‌استثنای مشمولان قانون کار) و (۲۱۰) امتیاز برای اعضاق هیئت‌علمی و قضات، ‌با عنوان متناسب‌سازی حقوق، به‌صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهاق آنان درج می شود.

معاون مجلس،حقوقق و استان ها سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی است، گفت: حقوق مشمولین جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۳) ماده‌واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگق کشوری و لشکری و سایر صندوق‌هاق بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، ‌مبلغ نه میلیون (۹/۰۰۰/۰۰۰) ریال افزایش پیدا خواهد کرد.

افقهی با تاکید بر اهمیت قانون حمایت از خانواده و جوانق جمعیت، افزود: در اجراق ماده (۱۶) این قانون کمک‌هزینه اولاد و حق عائله‌مندی تمامق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌هاق مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه توسعه ششم پنج‌ساله ششم و همچنین نیروهاق مسلح، ‌وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی ایران (به‌استثنای مشمولان قانون کار) از قبیل کارکنان کشورق و لشکری، اعضای هیئت‌علمف دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشق و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، در صورت تصویب مجلس به ترتیب به میزان صددرصد (۱۰۰%) و پنجاه‌درصد (۵۰%) افزایش می‌یابد.

به گفته وی، براساس لایحه پیشنهادی دولت مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور با میزان ده درصد (۱۰%) و مستمری مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور که در دهک‌هاق درآمدق (۱) و (۲) و (۳) هستند به میزان پنج درصد بیشتر افزایش می‌یابد.

افقهی با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه در یکسال گذشته برای تامین هزینه های کشور به سراغ استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول نرفته است، تصریح کرد: دولت برای تامین منابع این لایحه هم به سراغ شیوه های تورم زا نخواهد رفت.

در حالی که برخی از بازنشستگان، پاداش پایان خدمت خود را دریافت نکرده‌اند که برخی از اخبار درگوشی، از پیشنهاد پرداخت قسطی پاداش پایان خدمت حکایت دارد.

به نقل از خبرآنلاین، خبرها حاکی از آن است که آن گروه از بازنشستگانی که در سال گذشته بازنشست شده‌اند، تاکنون نتوانسته‌اند که پاداش پایان خدمت خود را دریافت کنند.

این در شرایطی است که در روزهای گذشته، زمزمه‌های پرداخت قسطی پاداش پایان خدمت بازنشستگان به گوش می‌رسید؛ تا جایی که سازمان برنامه و بودجه به دلیل کمبود اعتبار ریالی به برخی نهادها از جمله آموزش و پرورش پیشنهاد داده بود که پاداش پایان خدمت بازنشستگانی که سال قبل خاتمه خدمت داشته‌اند، اقساطی پرداخت شود.

بر همین اساس، آن‌طور که ایلنا گزارش داده، قرار است رییس کمیسیون آموزش مجلس جلسه‌ای فوری برای پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان با رئیس کمیسیون برنامه و بودجه داشته باشد.

روز یک‌شنبه شب، دهم مهرماه نیز وزیر آموزش و پرورش به کمیسیون آموزش مجلس فراخوانده شد و در این نشست، نمایندگان به وزیر اعلام کردند که بایستی پاداش پایان خدمت یکجا پرداخت شود.

بازنشستگان تاکید دارند که پرداخت قسطی اصلا عادلانه نیست.

این در شرایطی است که ماه‌های ابتدایی سال، مقامات صندوق کشوری و مدیران سازمان برنامه و بودجه وعده داده بودند که معوقات بازنشستگان قبل از پایان شهریور واریز می‌شود و حالا به نظر می‌رسد تامین اعتبار برای پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشستگان صورت نگرفته و این امر بازهم به تعویق افتاده است.

برخی از بازنشستگان عنوان می‌کنند: در ۶ ماه اول سال ارزش پول و نقدینگی به شدت کاهش یافت. بنابراین اگر قرار است پاداش پایان خدمت ما را در این شرایط تورمی با شش ماه تاخیر بپردازند، بهتر است ارزش آن را به روز حساب کنند و مابه‌التفاوت تاخیر طولانی را به حساب بازنشستگان واریز نمایند.

سرانجام حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی سایر سطوح در شهریور ماه افزایش یافت و حقوق این گروه از بازنشستگان با افزایش ۳۸ درصدی به علاوه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان پرداخت شد.

همچنین احکام جدید بازنشستگان تأمین اجتماعی سایر سطوح نیز بر همین اساس صادر شده است و حقوق آنها بر اساس افزایش اشاره شده پرداخت می‌شود.

این در حالی است که سازمان تأمین اجتماعی مکلف است معوقات و مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح را مربوط به ۵ ماهه گذشته (فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد) پرداخت کند.

پیگیری‌های صورت گرفته از سوی کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران حکایت از آن دارد که احتمال دارد پرداخت معوقات از مهرماه و با حقوق این ماه آغاز شود.

واریز حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی مطابق با مصوبه جدید افزایش مستمری‌ها در روز پایانی شهریورماه به اتمام رسید و از حالا به بعد نوبت تسویه ۵ ماه مابه التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان است.

به نقل از خبر آنلاین؛ به دنبال افزایش مجدد مستمری بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر در مرداد امسال و اعمال این افزایش در ماه شهریور، سازمان تامین اجتماعی بابت مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته این افزایش بدهکار شد.

سازمان تامین اجتماعی ۳.۶ میلیون بازنشسته دارد. در مصوبه جدید، حقوق بازنشستگان غیرحداقلی‌بگیر از ۱۰ درصد به ۳۸ درصد افزایش یافت. براین اساس ۱.۶ میلیون بازنشسته سایر سطوح بگیر سازمان تامین اجتماعی ۵ ماه مابه التفاوت طلبکار هستند.

نحوه احتمالی تسویه مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان

هرچند دولت هنوز نحوه پرداخت این بدهی را اعلام نکرده است، اما براساس تجربه گذشته و نیز طبق وعده میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، انتظار می‌رود که این بدهی از ماه بعد به تدریج تسویه شود.

به بیان دیگر این احتمال وجود دارد که سازمان تامین اجتماعی همزمان با پرداخت مستمری مهرماه، مابه التفاوت فرودرین ماه را نیز پرداخت کند.

این اتفاق به ترتیب در ماه‌های آبان، آذر، دی و بهمن تکرار خواهد شد و بدین ترتیب مابه‌التفاوت مربوط به افزایش مستمری‌های ماه‌های اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد نیز تا پیش از فرارسیدن ماه اسفند و موعد پرداخت عیدی پایان سال پرداخت خواهد شد.

پیش از این، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی درباره زمان واریز معوقات گفته بود: در حال برنامه‌ریزی هستیم، نشست‌هایی نیز با کانون بازنشستگان داشته‌ایم تا سازوکار پرداخت معوقات مشخص شود.

وی درباره پرداخت معوقات بازنشستگان عنوان کرده، برای معوقات فروردین تا اول شهریور، یعنی پنج ماه، برنامه‌ریزی صورت گرفته و نحوه پرداخت معوقات نیز در اسرع وقت اعلام می‌شود.

موضع مجلس درباره معوقات حقوق بازنشستگان

در این شرایط بازنشستگان انتظار دارند قبل از پایان سال ۲۵ درصد متناسب‌سازی باقی‌مانده از سال گذشته نیز اجرایی شده و معوقات آن از ابتدای سال به حساب بازنشستگان واریز شود.

در همین رابطه علی بابایی کارنامی، رییس فراکسیون کارگری مجلس گفته است؛ ما در زمینه تاخیر در پرداخت معوقات افزایش حقوق بازنشستگان و همچنین بحث افزایش مطابق مصوبه شورای عالی کار حق مسکن کارگران نیز پیگیری لازم را از دولت انجام خواهیم داد و در این زمینه مردم اطمینان خاطر را داشته باشند.

آیا این خبر مفید بود؟
اخبار مرتبط سایر رسانه‌ها
    اخبار از پلیکان
    ارسال نظر:

    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان