کد خبر : 40680 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | حقوق بازنشستگان همسان سازی

حقوق بازنشستگان بعد از همسان سازی دوبرابر می شود | مبلغ دقیق حقوق بازنشستگان بعد از همسان سازی مشخص شد

برنامه هفتم توسعه در حالی رخ نمایاند که جای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در آن خالی بود. این عدم توجه به متناسب‌سازی و عادلانه‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری ، صدای همه را درآورد.

حقوق بازنشستگان بعد از همسان سازی دوبرابر می شود | مبلغ دقیق حقوق بازنشستگان بعد از همسان سازی مشخص شد

حقوق بازنشستگان مسئله بسیار مهم در یک جامعه می باشد. حقوق بازنشستگان به نسبت تورم همخوانی زیادی ندارد. حقوق بازنشستگان بارها مورد بررسی قرار گرفته است مجلس انقلابی یازدهم درباره حقوق بازنشستگان صحبت های جدیدی را مطرح کرد. در متن زیر آخرین اخبار درباره زمان واریز حقوق بازنشستگان را می خوانید.

برنامه هفتم توسعه در حالی رخ نمایاند که جای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در آن خالی بود. این عدم توجه به متناسب‌سازی و عادلانه‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری ، صدای همه را درآورد.

به نقل از خراسان، وضعیت غم انگیز حقوق بازنشستگان را که امید می رفت با اجرای همسان سازی بهبود یابد، در برنامه هفتم توسعه بررسی کرده‌ایم.

برنامه هفتم توسعه در حالی رخ نمایاند که جای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در آن خالی بود. این عدم توجه به متناسب‌سازی و عادلانه‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، کشوری و لشکری ، صدای همه را درآورد.

پنج روز قبل در یکی از این واکنش‌ها، موسوی نماینده اردبیل در تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس این‌طور انتقاد کرد: «چقدر باید بر موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اصرار کنیم، متاسفانه این موضوع در برنامه هفتم دیده نشده است که باید به آن توجه شود.»

همچنین هفتم تیرماه، دشتی، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه با بیان این‌که متاسفانه بازنشستگان در برخی امور معیشتی شرمنده خانواده خود هستند، گفت: «دولت و مجلس حتما باید مباحث بودجه‌ای موضوع همسان‌سازی بازنشستگان را درنظر بگیرند؛ همچنین بنده این موضوع را به عنوان عضوی از کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه پیگیری خواهم کرد.»

در روزهایی که بررسی لایحه هفتم در کمیسیون تلفیق مجلس آغاز شده است و در کشاکش انتقادات به غیبت همسان‌سازی در این لایحه، کمیسیون برنامه و بودجه روز شنبه مصوب کرد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه هفتم جای بگیرد. در این زمینه، علیرضا شهبازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کمیسیون برنامه و بودجه روز شنبه در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه تصویب کرد که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز در لایحه درج شود. وی توضیح داد: «این موضوع در قالب پیشنهاد و مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم داده شده است و درنهایت این موضوع باید در کمیسیون تلفیق تصمیم‌گیری و نهایی شود.»

وزیر درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان چه گفت؟

در همین حال و در شرایطی که ابهامات متعددی درباره سرنوشت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم وجود دارد، روز گذشته خبرنگاران از مرتضوی وزیر رفاه درباره تکلیف همسان‌سازی پرسیدند که وی این‌طور پاسخ داد:«تصمیم کمیسیون برنامه و بودجه برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در برنامه هفتم، تداوم این سیاست است تا بازنشستگان یک ضریبی از دریافتی را داشته باشند. »

حقوق بازنشستگان

همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه ششم چگونه بود؟

در ماده ۳۰ برنامه ششم این طور مصوب شده بود: «دولت مکلف است بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد و در جهت تصویب در مسیر قانونی قرار دهد و اجرا نماید.» موضوعی که حالا کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و به نظر اغلب نمایندگان بر تداوم آن در برنامه هفتم نیز تاکید دارند. حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در این باره می‌گوید: «با تنفیذ مواد ۱۲ و ۳۰ برنامه ششم توسعه در برنامه هفتم، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی و پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس مصوب شد. ماده ۱۲ برنامه ششم توسعه به چگونگی پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی اختصاص دارد که در آن پیش‌بینی شده است، سالانه حداقل ۱۰ درصد بدهی‌ها باید بازپرداخت شود و همچنین در بند «ب» این ماده سازمان تامین اجتماعی موظف شده حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را متناسب‌سازی کند. همچنین ماده ۳۰ برنامه ششم دولت را مکلف کرده است اقدامات لازم را برای برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف انجام دهد.»

حاجی بابایی اضافه کرد:« واقعیت آن است که در شرایط کنونی باید توجه بیشتری به بازنشستگان کرد و صرفا با شعار این مسئله حل‌شدنی نیست.»

حقوق بازنشستگان | سر بی کلاه تامین اجتماعی در ۱۴۰۲

همه این قصه‌ها و غصه‌ها در شرایطی است که همه می‌دانیم بازنشستگان به ویژه بخش کارگری در شرایط تورم، صورت‌شان را با سیلی سرخ نگه داشته‌اند. یادمان نرود که طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در لایحه بودجه ۱۴۰۲ هیچ ردیفی برای تسویه بخشی از بدهی سنگین ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی پیش‌بینی نشده بود.

راهکار؛ افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس تورم

موضوع را با حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیش‌کسوتان جامعه کارگری، در میان می‌گذارم. او نگاهی فراتر از جنجال‌های این روزها دارد و می‌گوید: امیدوارم مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه یک حرکت تبلیغاتی نباشد؛ چراکه در برنامه ششم توسعه تصریح شده است که همسان‌سازی باید هر سال جریان داشته باشد و الزاما در لوایح سالانه برایش بودجه لحاظ شود اما می‌بینیم که مسئولان و نمایندگان این مصرح در قانون تحت عنوان متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان را در بودجه جاری دو سال گذشته ندیدند.

وی در ادامه و در ضرورت توجه به وضعیت بازنشستگان می‌گوید: جالب‌تر این که در انتهای سال قبل، تورم نقطه به نقطه ۶۳ درصد و تورم فصل زمستان ۴۷.۷ درصد اعلام شد؛ اما دیدیم که حقوق کارمندان مظلوم و نظامیان را ۲۰ درصد پیش‌بینی کردند که این سوال مطرح می شود اساسا این افزایش ۲۰ درصدی چه تناسبی با میزان تورم کشور دارد؟

صادقی بهترین توجه و اصلاح در وضعیت بازنشستگان را افزایش حقوق آن‌ها متناسب و همسان با تورم می‌داند و می‌گوید: چه دلیلی دارد در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ حقوق را بر اساس تورم افزایش ندهیم که بعد بیاییم مصوبه‌ای برای همسان‌سازی طراحی کنیم؟

واریزی فوق العاده ویژه با حقوق بازنشستگان در این ماه

 رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در کمیسیون برنامه و بودجه گفت: براساس تنفیذ مواد ۱۲ و ۳۰ برنامه ششم توسعه در برنامه هفتم، دولت باید بدهی‌ خود را به تامین اجتماعی پرداخت کند.

تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

حمیدرضا حاجی بابایی در همدان با اشاره به تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: براساس تنفیذ مواد ۱۲ و ۳۰ برنامه ششم توسعه در برنامه هفتم، دولت، مکلف است، بدهی‌های خود را به تامین اجتماعی در طی برنامه هفتم پرداخت کند.

وی تاکید کرد: با استهلاک بدهی‌های دولت ضمن ایجاد عدالت در حقوق ومزایای کارکنان تامین اجتماعی، اعم از شاغلین و بازنشستگان، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز اجرایی شود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در تبیین این موضوع اضافه کرد: از طرفی همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری حقی است اجتناب‌ناپذیر که وظیفه مجلس و دولت انقلابی است.

وی با بیان اینکه دولت باید پیشنهاد خود را در مورد نظام هماهنگ عادلانه به صورت لایحه به مجلس ارائه کند بیان کرد: برای توسعه عدالت اجتماعی و رفع مشکل کارکنان شاغل و بازنشسته برنامه نظام پرداخت از وضعیت کنونی به سوی عدالت محوری هدایت خواهد شد که بتوانیم عدالت در پرداخت را شاهد باشیم.

حاجی‌بابایی تاکید کرد: احساس تبعیض بیش از مشکلات معیشتی کارکنان دولت را رنج می دهد، این رویکرد می‌تواند نشاط و امیدآفرینی که از تاکیدات مقام معظم رهبری است را در میان کارکنان دولت و بازنشستگان جاری سازد.

نعمت الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص معوقات احکام متناسب سازی نامه نوشت و در آن متناسب با احکام هرگروه از بازنشستگان، درخواست اعتبار کرده است.

رئیس صندوق بازنشستگی کشوری، اعتبار اضافه برای پرداخت معوقات متناسب‌سازی درخواست کرده است.

در روزهای اخیر از نامه‌ای رونمایی شد که می‌تواند موجب بهبود معیشت بازنشستگان کشوری در ماه‌های آینده شود.

نعمت الله ترکی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص معوقات احکام متناسب سازی نامه نوشت و در آن متناسب با احکام هرگروه از بازنشستگان، درخواست اعتبار کرده است.

بازنشستگان انتظار دارند با تخصیص این اعتبارات؛ معوقات آن‌ها در کمترین زمان ممکن پرداخت شود.

در نامه‌ی مدیرعامل صندوق بازنشستگی، به معوقات بازنشستگان بهداشت و درمان و حق مناطق جنگی بازنشستگان نیز اشاره شده و برای هر ردیف، اعتبار متناسب درخواست شده است.

محسن تقیانی ، با اشاره به اینکه مرحله اول ثبت‌نام «وام قرض‌الحسنه» ۲۰ میلیونی بازنشستگان تامین‌اجتماعی طی توافقی که با بانک رفاه داشتیم به اتمام رسید، گفت: سهمیه ثبت نام این مرحله از وام برای ۴۰ هزار نفر بود که این افراد طی مرحله اول از طریق کانون‌های بازنشستگی، موفق به ثبت‌نام وام شدند و سهمیه‌ها به طور کامل در این مرحله پر شد.

وی بیان کرد: طی مراحل بعدی نیز سهمیه‌هایی برای ثبت‌نام وام قرض‌الحسنه اعلام و ثبت‌نام انجام خواهد شد.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی درخصوص زمان مراحل بعدی ثبت‌نام وام قرض‌الحسنه بازنشستگان تامین‌اجتماعی توضیح داد: باتوجه به اینکه ارائه وام‌ها به صورت مرحله‌ای با بانک رفاه انجام و بخشی از اعتبارات توسط سازمان تامین اجتماعی و بخشی توسط بانک رفاه تامین می‌شود، این موضوع بستگی به طرفین دارد اما قطعا طی سال ۱۴۰۲، حداقل ۳۰۰ هزار سهمیه برای وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان تامین‌اجتماعی ارائه خواهد شد.

وی اعلام کرد: تلاش می‌کنیم اواخر تیرماه مرحله دوم ثبت‌نام وام قرض‌الحسنه ۲۰ میلیونی بازنشستگان تامین‌اجتماعی باز شود.

تقیانی درخصوص برخی اظهارات بازنشستگان تامین اجتماعی درباره اینکه هنوز برخی‌ها نتوانسته‌اند وام قرض‌الحسنه سال ۱۴۰۱ را دریافت کنند، بیان کرد: کسانی که ثبت‌نام آنها در سامانه انجام و نهایی شده بود، وام خود را دریافت کرده‌اند اما تعدادی بودند که به دلایلی مانند چک برگشتی، اطلاعات نادرست و یا مشکل مسدودی حساب ثبت‌نامی‌اشان نهایی نشده بود. این افراد برای سال جدید می‌توانند درخواست خود را ارائه کنند.

حقوق بازنشستگان

حقوق بازنشستگان

ثبت‌نام وام قرض‌الحسنه بازنشستگان تامین اجتماعی از ۲۷ خردادماه آغاز و ۳۱ خردادماه پایان یافت. مبلغ وام از ۱۲ میلیون تومانی که در سال گذشته پرداخت می‌شد، به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته است که این تسهیلات در این مرحله، به ۴۰ هزار بازنشسته تأمین‌اجتماعی پرداخت خواهد شد.

با توجه به روال هر سال حقوق بازنشستگان اوایل سال جدید کمی افزایش می یابد. حقوق بازنشستگان همانند سایر حقوق به صورت ماهانه پرداخت می شود. مجلس با افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲ موافقت کرده است و طبق خبر های اخیر به دست آمده درباره حقوق بازنشستگان و میزان افزایش آن مشخص شده است. اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگان بالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی معتقد است حقوق بازنشستگان باید در برنامه هفتم اصلاح و به عدالت نزدیک شود.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: این معقول نیست که بازنشستگان ما با حقوقی زندگی خود را به سر ببرند که جوابگوی نیازهای آنها نیست و شرایط را برای آنها سخت کند.

نشست خبری حاجی بابایی و چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با خبرنگاران پارلمانی امروز ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد.

حمیدرضا حاجی بابایی در این نشست با اشاره به پرداختن به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم توسعه بیان کرد: موضوع بازنشستگان و همسان سازی حقوق آنها و حقوق کارمندان از جمله تکالیفی است که برعهده دولت قرار داده شده و باید این دو مقوله را به عدالت نزدیک کند.

وی با بیان اینکه دولت موضوع عدالت در پرداختی‌ها را در برنامه هفتم توسعه منعکس کرده است، ادامه داد: همه ارگان‌ها و دستگاههای دولتی باید از مقوله عدالت در پرداختی‌ها پشتیبانی کنند.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این معقول نیست که بازنشستگان ما با حقوقی زندگی خود را به سر ببرند که جوابگوی نیازهای آنها نیست و شرایط را برای آنها سخت کند.

حاجی بابایی با بیان اینکه فاصله بین حقوق بازنشستگان و شاغلین نباید زیاد باشد،ادامه داد: این مسئله قابل قبول نیست و همه قبول دارند که حقوق بازنشستگان باید اصلاح شود و ان شاءالله بتوانیم در قوانین و برنامه هفتم توسعه اصلاحاتی به وجود بیاوریم که مورد قبول مجلس و دولت قرار گیرد.

علی دهقان‌کیا در پاسخ به این پرسش که آیا حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در اردیبهشت ماه بر اساس مصوبه شورای عالی کار افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر، اظهار کرد: بنا بر پیگیری‌های انجام شده و قول‌هایی که مسئولان سازمان تامین اجتماعی داد‌ه‌اند، ان‌شاءالله افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان در اردیبهشت ماه عملیاتی می‌شود.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.