کد خبر : 40799 / /
/

خبر خوش آخرهفته برای یارانه بگیران | افزایش ۷۰ درصدی یارانه نقدی این بازنشستگان | یارانه نقدی 2 میلیونی در حساب ها

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از رشد ۷۰ درصدی پرداختی‌ها به هنرمندان دارای درجه یک هنری و رشد ۱۵۰ درصدی پرداختی مستمری‌بگیران این صندوق خبر داد.

خبر خوش آخرهفته برای یارانه بگیران | افزایش ۷۰ درصدی یارانه نقدی این بازنشستگان | یارانه نقدی 2 میلیونی در حساب ها

معاون رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۹۱ درصد مردم (ایرانیان) مشمول دریافت یارانه نقدیهستند.وزیر تعاون،کار رفاه اجتماعی از افزایش ۸۰ هزار تومانی مبلغ یارانه نقدی کالابرگ الکترونیک خبر داد.مشمول مرحله جدید طرح ملی کالابرگ و افزایش ۲۰ درصدی یارانه نقدی شده و به مبلغ یارانه نقدی ۴۰۰ هزار تومانی‌ آنها ۸۰ هزار تومان دیگر اضافه می شود.آخرین اخبار مربوط به یارانه نقدی را در خبر آزاد بخوانید .

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر از رشد ۷۰ درصدی پرداختی‌ها به هنرمندان دارای درجه یک هنری و رشد ۱۵۰ درصدی پرداختی مستمری‌بگیران این صندوق خبر داد.

سید مجید پوراحمدی ضمن تبریک اعیاد سعید قربان و غدیر و همچنین دهه امامت و ولایت، با تشریح رویکرد صندوق اعتباری هنر بر مبنای اجرای طرح های حمایتی از خانواده فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت، به طرح  مستمری (سلوا) اشاره کرد و افزود: تا خردادماه صندوق اعتباری هنر براساس این طرح به هنرمندانی که بنا به دلایلی نظیر کهولت سن، عائله‌مندی، بیماری و از کارافتادگی قادر به تأمین حداقل معاش زندگی خویش نبوده و از محل دیگری همچون صندوق‌های بازنشستگی دولتی یا مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی مستمری دریافت نمی‌کنند، ماهانه مبلغ 400 هزار تومان پرداخت می‌کرد.

یارانه نقدی | رشد دو و نیم برابری پرداختی‌ها به هنرمندان مستمری بگیر صندوق اعتباری هنر

وی بیان کرد: در سال جاری با پیگیری‌های به‌عمل آمده و حمایت و مساعدت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و از طرفی رایزنی برای تأمین منابع مورد نیاز، مبلغ دریافتی ماهانه مشمولان طرح مستمری(سلوا) با رشد دو و نیم برابری از 400 هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد که با توجه به محدودیت منابع این مهم کار بزرگی از سوی مجموعه صندوق اعتباری هنر در 6 ماهه اول امسال محسوب می‌شود.  

یارانه نقدی | رشد 70 درصدی اقدامات حمایتی از هنرمندان/ تأکید بر پاسداشت مقام هنرمندان

رئیس هیئت مدیره صندوق اعتباری هنر اتخاذ سیاست‌های حمایتی متناسب با منزلت و جایگاه رفیع اصحاب فرهنگ و هنر به‌ویژه پیشکسوتان این عرصه را از اهداف و برنامه‌های صندوق اعتباری هنر عنوان کرد و افزود: خدمات طرح تکریم به هنرمندان، نویسندگان و شاعران پیشکسوت و فرهیختگان صاحب سبک و دارای درجه یک هنری که از سوی شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شده‌اند، از سوی صندوق اعتباری هنر پرداخت می‌شود.

وی افزود: با تأیید هیئت امنای صندوق اعتباری هنر برنامه‌ریزی‌های به‌عمل آمده، خوشبختانه امروز در نیمه اول سال 1402 شاهد افزایش پرداختی‌ها به 600 نفر در قالب طرح تکریم مقرری از یک میلیون و 200 هزار تومان به 2 میلیون تومان را هستیم که رشد 70 درصدی را نشان می‌دهد.

یارانه نقدی | تأکید صندوق هنر بر تامین منابع برای ارائه خدمات و تسهیلات حداکثری به هنرمندان

پوراحمدی با بیان اینکه مبالغ پرداختی در مقابل جایگاه و منزلت اصحاب فرهنگ و هنر بسیار ناچیز است، تصریح کرد: بر این باوریم هنرمندان به‌ویژه پیشکسوتان عرصه هنر گنجینه‌های بی‌بدیل و مواریث فرهنگی کشور محسوب شده و دارای شأن و جایگاه اجتماعی در جامعه هستند از این رو صندوق اعتباری هنر با افتخار هرچه تمام‌تر، علی‌رغم منابع محدود و کم بودن بودجه دولتی، مصمم هستیم با برنامه‌ریزی و پیگیری‌های لازم، نه‌تنها ارائه خدمات و تسهیلات محدود نشود بلکه ارائه خدمات به این قشر فرهیخته از نظر کمی و کیفی گسترش پیدا کند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در پایان ابراز امیدواری کرد تا این مجموعه با استمرار فعالیت‌ها و غنیمت شمردن فرصت خدمتگزاری، بتواند بیش از گذشته موجب رضایتمندی خانواده فرهنگ، هنر، رسانه و فعالان قرآن و عترت سراسر کشور را فراهم آورد./تسنیم

یارانه نقدی

یارانه نقدی | چطور بفهمیم در چه دهکی قرار داریم؟

چطور بفهمم دهک چندم هستم؟ این سوالی است که هر شهروند ایرانی شاید بارها از خود پرسیده باشد؟ چند سال است که بخشی از یارانه هایی که به سوخت، برخی مواد خوراکی، آب، برق و سایر اقلام از این دست اختصاص می یافت، در قالب طرح هدفمندسازی یارانه ها، به طور مستقیم و نقدی به حساب سرپرست خانوار ها واریز می شود. پس از آن دهک بندی جامعه برای پرداخت یارانه در دستور کار قرار گرفت. به این صورت که سه دهک پردرآمد جامعه از دریافت یارانه کنار گذاشته شدند و هفت دهک باقی‌مانده یعنی اقشار کم‌درآمد مشمول دریافت یارانه هستند. در پی این تصمیمات، سوال مهمی که برای اغلب خانواده ها به وجود آمد این بود که چطور بفهمیم دهک چندم هستیم؟ در ادامه این مطلب روش فهمیدم دهک خانوارها توضیح داده می شود.

سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده است هموطنان می‌توانند برای اطلاع از دهک‌بندی خود از دو کانال اقدام کنند؛ راه نخست، شماره گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ است که بعد از تماس، با وارد کردند کد ملی سرپرست خانوار و همچنین وارد کردن یک شماره تلفن همراه که به نام سرپرست است، دهکی که در آن قرار دارند اعلام می‌شود.

راه دیگر مراجعه به سامانه hemayat.mcls.gov.ir است که وضعیت دهک‌بندی را مشخص و اعلام می‌کند.

استعلام دهک بندی یارانه نقدی

مرحله اول:ابتدا به سایت “سامانه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها به نشانی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه فرمائید و در بالای صفحه بر روی دکمه ورود/ثبت نام کلیک کنید.

مرحله دوم:سپس به صفحه ای همانند تصویر زیر هدایت می شوید که می بایست اطلاعات خواسته شده اعم از:

– شماره ملی سرپرست خانوار

– شماره حساب واریز یارانه

– مشخص کردن تعداد خانوار

– شماره ملی یکی از اعضای خانوار تحت پوشش

– تصویر امنیتی

را وارد و در انتها بر روی دکمه ورود کلیک کنید.

مرحله سوم:در این قسمت وضعیت یارانه شما مشخص می شود که شامل دریافت یارانه نقدی هست یا خیر (مشمول/غیرمشمول)، در تصویر زیر برای یکی از اعضای خانور نمایش داده شده که مشمول دریافت یارانه می باشد.

مرحله چهارم:

و بالاخره در پایان نتیجه بررسی دهک بندی یارانه شما توسط دولت که با بررسی اطلاعات دارایی و مالی خانوار شماست، نمایش داده می شود.

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش ۲۰ درصدی مبلغ یارانه کالابرگ الکترونیک خبر داد و گفت: «دولت در حوزه کالابرگ اقدامات جدیدی را در دستور کار قرار داده و قرار است در گام نخست، میزان یارانه‌ی یارانه بگیران در سه دهک اول به شرط خرید ۷۰ درصد کالا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند.»

مرتضوی اجرای اثربخش این طرح را نیازمند همراهی و هماهنگی گسترده در تمامی استان‌های کشور دانست و افزود: «به دنبال تأکیدات ریاست جمهوری و به منظور تأمین سبد تغذیه خانوارهای کم‌درآمد، تأمین منابع مالی افزایش ٢٠ درصدی اعتبار یارانه کالابرگ در دستور کار دولت قرار گرفته است که اجرای سراسری و فراگیر طرح کالابرگ الکترونیکی به مهار تورم و ثبات بازار کمک می‌کند».

طرح ملی کالابرگ الکترونیک سال گذشته و در راستای اجرای قانون مصوب مجلس به شکل سراسری و آزمایشی در کشور راه‌اندازی شد و طبق آخرین گزارش‌ها بیش از ۵۰ هزار فروشگاه به سامانه کالابرگ الکترونیک متصل شده اند تا مردم بتوانند خرید کنند.

بر اساس اطلاعیه جدید وزارت کار از ۱۳ خرداد ماه ۱۴۰۲ مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک در خصوص خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به اجرا در می‌آید و یارانه اعتباری خانوارهای مذکور ۲۰ درصد افزایش می‌یابد که ۸۰ هزار تومان می‌شود و شرط استفاده از این مبلغ خرید تا سقف ۷۰ درصد مبلغ یارانه است که معادل ۳۲۰ هزار تومان به ازای هر نفر می‌شود. در این طرح کارت جدیدی صادر نمی‌شود و تمام کارت‌های بانکی به ‌نام سرپرست خانوار قابل استفاده است.

پیش از این ۹ قلم کالا شامل پنیر، شیر کم چرب، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، ماست و قند و شکر این طرح پیش بینی شده بود و مردم می‌توانستند با استفاده از اعتبار یارانه خود در هر ماه این اقلام را از هر عنوان و برند و نشان تجاری خریداری کنند ولی در حال حاضر با افزوده شدن اقلام پروتئینی، حبوبات و گوشت منجمد گوساله امکان خرید ۱۱ قلم کالای اساسی برای متقاضیان فراهم شده است

مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان است که در مرحله جدید به یارانه خانوارهایی که این مبلغ را دریافت می‌کنند ۲۰ درصد معادل ۸۰ هزار تومان اضافه می‌شود و به شرط خرید ۷۰ درصد کالا در طرح، امکان استفاده از ۸۰ هزار تومان وجود دارد و ۶ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ شامل افق کوروش، رفاه، دیلی مارکت، جانبو، گندم و هفت در این طرح ملی مشارکت دارند. در شهرها و روستاهای کوچک نیز برخی فروشگاه‌های خُرد به بارکدخوان مجهز شده‌اند تا دسترسی مردم و امکان بهره‌مندی عمومی از کالابرگ الکترونیکی فراهم شود.

استفاده از کالابرگ الکترونیکی اختیاری است و خانوارها می‌توانند یک ماه زودتر از واریز یارانه از اعتبار خود استفاده و از هر فروشگاه یا سوپرمارکتی، کالای مورد نظر خود را از لیست ۱۱ قلم کالای اساسی پیش گفته با هر عنوان و برندی انتخاب و خریداری کنند.

همچنین خانوارها می‌توانند جهت مشاهده‌ موجودی و باقیمانده اعتبار یارانه و لیست موجودی کالاها با تلفن همراه سرپرست خانوار کد دستوری #۲۸*۷۸۸* و #۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره‌گیری کرده یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه کنند.

سایر خانوارهای دهک‌های اول تا سوم در مرحله بعدی طرح تحت پوشش قرار خواهند گرفت و زمان اجرای مراحل بعدی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سه دهک اول یارانه‌ نقدی بگیران چه کسانی هستند؟

کالابرگ الکترونیکی برای تمام مشمولان یارانه درنظر گرفته شده، اما تنها بخشی از خانوارهای حاضر در دهک اول تا سوم توانستند به مبلغ اضافی دست پیدا کنند که ۸۰ درصد یارانه خردادشان را صرف خرید اقلام خوراکی کرده بودند. جمعیت سه دهک اول درآمدی، ۲۴ میلیون نفر است که از این تعداد دو میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار، معادل حدود ۸.۵ میلیون نفر، زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند.

دسته‌بندی دهک‌ خانوار

دهک اول

یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان

سه ‌میلیون و ۷۱۰ هزار تومان

دهک دوم

دو میلیون و ۳۳۵ هزار تومان

پنج میلیون و ۲۵۴ هزار تومان

دهک سوم

دو میلیون و ۷۶۰ هزار تومان

شش میلیون و ۲۱۰ هزار تومان

دهم چهارم

سه میلیون و ۲۶۵ هزار تومان

هفت میلیون و ۷۴۵ هزار تومان

دهک پنجم

سه میلیون و ۶۲۵ هزار تومان

هشت میلیون و ۱۵۶ هزار تومان

دهک ششم

چهار میلیون و ۱۳۰ هزار تومان

۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان

دهک هفتم

چهار میلیون و ۷۳۵ هزار تومان

۱۰ میلیون و ۶۵۴ هزار تومان

دهک هشتم

پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تومان

۱۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان

دهک نهم

شش میلیون و ۷۲۰ هزار تومان

۱۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان

دهک دهم

۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان

۲۳ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان

مقامات دولتی وعده داده‌اند به‌زودی پس از سه دهک اول یارانه‌بگیران، امکان استفاده از یارانه تشویقی برای مشمولان حاضر در سایر دهک‌های درآمدی فراهم خواهد شد.

یارانه هر عضو خانوار حاضر در دهک اول تا سوم، ۴۰۰ هزار تومان است. به این ترتیب در موعد پرداخت یارانه که فعلا بیستم هر ماه است، ۸۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست خانوار دونفره ریخته می‌شود. یارانه واریزی به حساب خانوار سه‌نفره حاضر در دهک درآمدی یک تا سه، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، برای خانوار چهارنفره یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و برای خانوار پنج نفره، دو میلیون تومان است.

یارانه خانوار دهک چهار تا ۹ به‌ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود. خانوار دونفره ماهی ۶۰۰ هزار تومان، خانوار سه‌نفره ماهی ۹۰۰ هزار تومان، خانوار چهارنفره ماهی یک میلیون و ۲۰۰ هزار و خانوار پنج‌نفره ماهیانه رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند. همین ترتیب در پرداخت کالابرگ رعایت می‌شود.

کالابرگ الکترونیک قرار است بدون تغییر در رقم و جزییات به روال جاری در حساب بانکی سرپرست خانوارها شارژ شود تا خود مردم تصمیم بگیرند یارانه را در قالب کالابرگ برای خرید اعتباری ۱۱ قلم کالا شامل خواروبار، لبنیات، پروتئین هزینه کنند یا همچون گذشته به‌شکل نقدی از عابربانک‌ها برداشت کنند. اولویت، اما با خرید کالا، حمایت از سبد غذایی و جلوگیری از تزریق نقدینگی مضر به اقتصاد کشور است.

خانوارهایی مشمول یارانه تشویقی می‌شوند که در قالب طرح کالابرگ الکترونیکی سراغ خرید اقلام خوراکی می‌روند. افزایش ۲۰ درصدی یارانه به‌ازای هر نفر جداگانه محاسبه خواهد شد. در این حالت یک خانوار چهارنفره حاضر در دهک اول تا سوم، علاوه بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه معمول، بابت افزایش ۲۰ درصدی یارانه، می‌تواند از ۳۲۰ هزار تومان اضافی برخوردار شود. برداشت مبلغ یارانه تشویقی به‌شکل پول نقد امکان‌پذیر نیست و باید آن را حتما صرف خرید ۱۱ قلم کالای ضروری کرد. شیر، پنیر، تخم‌مرغ، مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند و شکر، ماست پرچرب، برنج ایرانی، حبوبات و گوشت منجمد گوساله از جمله اقلامی هستند که در طرح کالابرگ ارائه می‌شوند.

کالابرگ به سرپرست خانوار اجازه می‌دهد تقریبا حدود یک ماه قبل از واریز یارانه نقدی، خرید اعتباری کالاهایی پرمصرف مانند قند، شکر، برنج، ماکارونی، روغن، تخم‌مرغ، مرغ، انواع لبنیات و گوشت را انجام دهد. محاسبه و مدیریت یارانه و اعتبار تشویقی با مراجعه به سامانه «شما» به نشانی shoma.sfara.ir، دانلود اپلیکیشن شما یا با استفاده از کد دستوری ستاره، ۵۰۰، ستاره، ۱۴۶۳، مربع امکان‌پذیر است. این کددستوری اجازه می‌دهد حتی بدون داشتن گوشی هوشمند، باقیمانده اعتبار و جزییات تراکنش‌های یارانه و کالابرگ را زیر نظر بگیرید.

کالابرگ الکترونیکی به‌صورت اختیاری در دسترس مردم قرار می‌گیرد و به سرپرست خانوار اجازه می‌دهد یک ماه زودتر از یارانه در قالب اعتبار استفاده کند. چنانچه سرپرستان خانوار به کالابرگ الکترونیکی و یارانه اضافی تمایل نداشته باشد، می‌تواند در موعد همیشگی، مبلغ یارانه نقدی را از خودپرداز بگیرد./منیبان

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.