کد خبر : 41494 / /
/

کالابرگ | کالابرگ دولت رئیسی | کالابرگ و یارانه نقدی

خبر خوش برای یارانه بگیران تهرانی | شارژ320 هزارتومانی یارانه خانوار با خرید کالابرگی | تهرانی‌ها چطور از کالابرگ استفاده کنند؟

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران از مشارکت ۱۰۵ هزار خانوار تهرانی از طرح کالابرگ خبر داد و گفت: در سطح استان و شهرستان‌ها زیرساخت‌های خوبی برای اجرای طرح ایجاد شده و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرد مجهز به دستگاه هستند.

خبر خوش برای یارانه بگیران تهرانی | شارژ320 هزارتومانی یارانه خانوار با خرید کالابرگی | تهرانی‌ها چطور از کالابرگ استفاده کنند؟

کالابرگ | در مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیک، ۱۱ قلم کالا  به قیمت سال گذشته عرضه خواهد شد افزایش 20درصدی اعتبار کالابرگ برای سه دهک اول درنظر گرفته شده و بتدریج برای دهک های بعدی افزایش خواهد یافت. شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار کالابرگ  از ۷۰ به «۵۰ درصد خرید کالاهای اعلامی»، کاهش یافته و در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان (معادل ۵۰ درصد یارانه ۴۰۰ هزارتومانی)، افزایش اعتبار «بدون سقف» و براساس میزان «تورم» اعمال می‌شود. جدیدترین اخبار درباره کالابرگ را در ادامه بخوانید.

کالابرگ

تهرانی‌ها چطور از کالابرگ استفاده کنند؟

 با اجرای مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیکی از ۳۱ تیرماه کلیه دهک‌های اول تا سوم که یارانه ۴۰۰ هزار تومانی در صورت خرید ۵٠ درصد از اعتبار کالابرگ یعنی ۲۰۰ هزار تومان، مشمول افزایش اعتبار یارانه بدون سقف می‌شوند و مبلغ ۸۰ هزار تومان اعتبار مازاد به ازای هر نفر به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

البته آنطور که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته از ماه‌های آینده قرار است دهک‌های دیگر هم مشمول این طرح شوند و این طرح به تدریج در خصوص دهک‌های ۴ تا ۹ نیز عملیاتی خواهد شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته با حذف ارز ترجیحی، مبلغ یارانه برای سه دهک اول ۹ برابر شد و به ۴۰۰ هزار تومان رسید، افزود: تفاوت مرحله جدید طرح کالابرگ با مرحله قبلی این است که در مرحله قبل یک سبد کالای ۱۱ قلم با تعداد و حجم مشخص وجود داشت که مبنای قیمت‌ کالاهای آن نرخ سال ۱۴۰۱ بود و اکنون این سبد کالایی مشمول هر میزان تورمی که شود دولت آن را پوشش می‌دهد.

در حالی که تا ۳۰ خردادماه امسال بیش از ۷۰ هزار خانوار تهرانی در طرح کالابرگ الکترونیک مشارکت کرده، ۱۲۲ هزار تراکنش خرید به ثبت رسیده و بیش از ۸۰۰۰ فروشگاه در استان تهران برای اتصال به سامانه کالابرگ تجهیز شده بودند، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران از افزایش مشارکت تهرانی‌ها در این طرح خبر داده است.

حامد ویس کرمی با تشریح جزئیات جدید اجرای طرح در استان تهران می‌گوید: طرح ملی کالابرگ در استان تهران با یک روند رو به رشد در حال اجراست و استقبال مردم در حال افزایش است.

وی از مشارکت بیش از ۱۰۵ هزار خانوار در طرح خبر داد و گفت: در سطح استان و شهرستان‌ها زیرساخت‌های خوبی ایجاد شده و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرد برای اجرای این طرح مجهز به دستگاه هستند. شرکت فروشگاه‌ها در اجرای این طرح اختیاری است و می‌توانند از طریق اپلیکیشن «شما» اقدام کنند.

پیش از این تعداد فروشگاه‌های فعال در طرح ملی کالابرگ ۷۵ هزار فروشگاه بود که به ۹۰ هزار فروشگاه افزایش یافته و نقاط دوردست و شهرهای کوچک نیز در حال پیوستن به سامانه هستند.

هادی کاشف - مجری طرح کالابرگ الکترونیک چندی قبل بیشترین استقبال مردم از کالاهای اساسی طرح کالابرگ را تخم مرغ، ماکارونی، روغن و برنج و قند و شکر عنوان کرده بود.

به گفته وی مهلت خرید با کالابرگ الکترونیک از نیمه هر ماه تا نیمه ماه بعد است و برای استفاده از افزایش اعتبار ۲۰ درصدی و مبلغ ۸۰ هزار تومان خانوارها باید خریدهای کالابرگی خود را از ساعت ۱۲ ظهر پانزدهم هر ماه تا ۱۲ ظهر پانزدهم ماه بعد انجام دهند و در صورت خرید خارج از این مدت، اعتبار برای ماه بعد محاسبه می‌شود.

همه خانوارهای مشمول با نصب اپلیکیشن "شما" به نشانی https://shoma.sfara.ir می‌توانند به فروشگاه‌های نزدیک در اطراف محل زندگی‌ خود مراجعه و خرید کنند.همچنین با شماره‌گیری کد دستوری  #۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی‌مانده اعتبار خود مطلع شوند.

در حال حاضر تعداد فروشگاه‌های فعال در طرح ملی کالابرگ الکترونیک به ۷۵ هزار فروشگاه افزایش یافته و نقاط دوردست و شهرهای کوچک در حال پیوستن به این طرح بزرگ ملی هستند. هشت فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش، رفاه، دیلی مارکت، جانبو، گندم و هفت، وال مارکت و هایپرمی نیز به این طرح ملی پیوسته‌ و به وزارت کار متصل شده‌اند و امکان خرید از تمام شعب این فروشگاه‌ها برای مردم فراهم شده است./ منبع: ایسنا

کالابرگ

اجرای مرحله جدید از طرح کالابرگ از اول مرداد

آن‌طور که معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خبرگزاری ایرنا، گفته است: از روز گذشته (شنبه)، با اجرای مرحله جدید از طرح کالابرگ، خانوارهایی که در دهک‌های اول تا سوم قرار دارند و یارانه ۴٠٠ هزار تومانی دریافت می‌کنند، در صورت خرید ۲۰۰ هزار تومان از اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی، معادل ۵۰ درصد افزایش اعتبار بر اساس میزان تورم کالاهای اساسی دریافت می‌کنند.

«علیرضا عسگریان» گفته که خانوارهای سه دهک اول که ۲۹ میلیون نفر هستند، در این طرح نیاز است تا از ۱۱ قلم کالای اساسی اعلام شده از جمله شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم مرغ، گوشت مرغ، روغن مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله در طرح کالابرگ الکترونیکی خرید کنند و مشمول این سیاست حمایتی برای جبران افزایش قیمت‌ها شوند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفته که قیمت این کالاها بر اساس قیمت سال ١۴٠١ است و در مرحله جدید این طرح، تورم ایجاد شده توسط کالابرگ الکترونیکی جبران می‌شود، یعنی شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار بر اساس میزان تورم کالاهای اساسی است. عسگریان از فعالیت ۹۰ هزار فروشگاه در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی خبر داده و گفته که خانوارها با نصب اپلیکیشن «شما» شبکه ملی اعتبار به آدرس https://shoma.sfara.ir می‌توانند به فروشگاه‌های نزدیک در اطراف محل زندگی‌شان مراجعه کرده و خریدهای خود را انجام دهند. همه خانوارهای مشمول طرح می‌توانند با شماره‌گیری #۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی‌مانده اعتبار خود مطلع شوند. معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف از اجرای این طرح افزایش اعتبار یارانه‌ای را حمایت دولت از خانوارهای کم‌درآمد اعلام کرده و گفته که با این طرح، دولت افزایش قیمت‌ها را پوشش می‌دهد و در صورتی که آن ١١ قلم کالاها افزایش قیمت داشته باشد، دولت آن را جبران و از محل طرح یارانه کالابرگ پرداخت می‌کند. در ماه‌های آینده دهک‌های دیگر هم مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی خواهند شد.

به موجب این طرح اعتبار کالابرگ برای همه یارانه‌بگیران از یک ماه قبل واریز می‌شود اما برای دهک‌های ۴ تا ۹ درآمدی همان اعتبار یارانه و برای سه دهک اول تا سوم که دهک کم‌درآمد به شمار می‌روند، علاوه بر یارانه ۴۰۰ هزار تومانی ۲۰ درصد اعتبار اضافی به مبلغ ۸۰ هزار تومان واریز می‌شود. خانوارها مختارند ۱۱ قلم کالای اساسی را از هر برند و نام و نشان تجاری انتخاب و خرید کنند. همچنین می‌توانند مایحتاج مورد نیاز خود را از هر فروشگاه یا سوپرمارکتی که مدنظرشان بود، تهیه کنند و الزامی نیست که تمام مبلغ یارانه را تنها از یک فروشگاه خرید کنند، حتی بسته به میزان مصرف خود می‌توانند چند قلم را از یک فروشگاه و اقلام دیگر را از فروشگاه یا سوپرمارکت دیگر که به این طرح متصل هستند، تأمین کنند.

در حال حاضر مبنای تعلق اعتبار، حمایت از خانوارهای محروم و کم‌درآمد است و دولت در نظر دارد سبد غذایی مورد نیاز خانوارها که در حال حاضر با ۴۸۰ هزار تومان در ماه تهیه می‌شود، برای سلامت خانوار در اختیار آنها قرار گیرد. بر همین اساس این شرط قرار داده شده که اگر افراد ۵۰ درصد اعتبار یارانه ۴۰۰ هزار تومانی خود را که ۲۰۰ هزار تومان می‌شود، برای خرید ۱۱ قلم کالای پیش‌بینی شده در طرح اختصاص بدهند، اعتبار مازاد ۸۰ هزار تومان برای آن خانوار شارژ می‌شود.

قیمت اقلام ۱۱گانه تعزیراتی است و اگر به قیمت بالاتر فروخته شوند، مردم می‌توانند به سازمان تعزیرات شکایت کنند چون همه کالاها بارکدخوان دارند. بنابراین لازم است در خصوص موضوع گرانی سازمان‌های نظارتی و تعزیرات برای اجرای مطلوب و اثرگذار طرح کالابرگ الکترونیکی ورود کنند.

تاکنون نزدیک به ۹۰ هزار فروشگاه در راستای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک مشارکت داشته‌اند و آموزش، تجهیز و اتصال فروشگاه‌ها با شرکت مجری طرح و بانک‌های عامل صورت گرفته تا هدف‌گذاری دسترسی مردم تسهیل و تسریع شود.

طبق اظهارات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار شد در گام نخست مرحله جدید طرح کالابرگ الکترونیکی از ۱۳ خرداد ماه برای خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی اجرا شود و سپس به شکل تدریجی و دهک به دهک‌ پیش رفته و برای سایر دهک‌های تصمیمات دیگری اتخاذ شود.

«صولت مرتضوی» اجرای اثربخش این طرح را نیازمند همراهی و هماهنگی گسترده در تمامی استان‌های کشور دانست و افزود: به دنبال تأکیدات ریاست جمهوری و به منظور تأمین سبد تغذیه خانوارهای کم‌درآمد، تأمین منابع مالی افزایش ٢٠ درصدی اعتبار یارانه کالابرگ در دستور کار دولت قرار گرفته است که اجرای سراسری و فراگیر طرح کالابرگ الکترونیکی به مهار تورم و ثبات بازار کمک می‌کند./ روزنامه ایران

کالابرگ

افزایش مبلغ کالابرگ از ماه آینده

محمود نجفی عرب، رئیس اتاق بازرگانی تهران در دومین همایش صنعت لبنیات و صنایع وابسته گفت: قطع یارانه شیر و شیر مدارس که از سال ۸۹ روی داد اشتباه بزرگی بود چراکه آسیب جدی به حوزه سلامت وارد کرد.

او افزود: حجم بالایی از پوکی استخوانی که این سال‌ها شاهد آن هستیم، حاصل همین بی توجهی‌ها و سیاست گذاری‌های نادرست است. به روغن و شکر، دو چیزی که ضد سلامت است، یارانه داده می‌شود، اما برای لبنیات که سلامت افراد نقش مهمی ایفا می‌کند، یارانه‌ای ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: سود صنعت لبنیات پایین و تنها ۵ درصد است کجاست که منطقی نیست در هیچ کجای دنیا حتی کشور‌هایی به مراتب با جمعیت‌هایی پایین‌تر که نیاز کمتری به مصرف لبنیات نسبت به ما دارند، اینگونه نیست.

نجفی عرب سیاست دستوری در صنعت لبنی را نقد کرد و گفت: بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که سیستم یارانه‌ای دولت در قبال کارخانجات و صنایع لبنی، نتیجه عکس می‌دهد و بهترین شیوه، باز گذاشتن بازار برای رقابت و دوری از انحصار است.

به گفته او، سیاست دستوری دولت در تعیین نرخ و قیمت گذاری، نه تنها هیچ سودی به گوشه‌ای از صنعت لبنیات نمی‌رساند، بلکه تا می‌تواند آن را به قهقرا برساند.

این فعال بخش خصوصی گفت: سالهاست اعلام کرده ایم که صنعت ارز ترجیحی نمی‌خواهد و اجازه دهید عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین کند. اگر قیمت‌گذاری دستوری نباشد قیمت نه تنها بالا نمی‌رود بلکه حتی کاهشی هم می‌شود و بحث رقابت و نوآوری نیز پیش می‌آید.

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: برای رسیدن سرانه مصرف به ۹۰ کیلو باید برنامه‌ریزی‌کنیم و آن را در دوره ۵ ساله برنامه هفتم قرار دهیم./افکار نیوز

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.