کد خبر : 41557 / /
/

یارانه نقدی | یارانه نقدی جدید

خبر داغ آخر هفته دولت برای مردم درباره افزایش یارانه ها | واریز افزایش یارانه نقدی از امشب | با کالابرگ به قیمت پارسال خرید کنید

دولت سیزدهم برای کاهش اثرگذاری نرخ تورم بر سفره‌های مردم، به‌صورت تدریجی در حال گسترش طرح کالابرگ الکترونیکی با افزایش اعتبار یارانه نقدی در دهک‌های درآمدی کشور و گسترش سبد‌های کالایی است. از طرفی اخباری نیز وجود دارد که حکایت از حذف دهک‌های پردرآمد از یارانه نقدی در راستای عدالت اجتماعی است.

خبر داغ آخر هفته دولت برای مردم  درباره افزایش یارانه ها | واریز افزایش یارانه نقدی از امشب | با کالابرگ به قیمت پارسال خرید کنید

یارانه نقدی |  دولت سیزدهم برای کاهش اثرگذاری نرخ تورم بر سفره‌های مردم، به‌صورت تدریجی در حال گسترش طرح کالابرگ الکترونیکی با افزایش اعتبار یارانه نقدیدر دهک‌های درآمدی کشور و گسترش سبد‌های کالایی است. از طرفی اخباری نیز وجود دارد که حکایت از حذف دهک‌های پردرآمد از یارانه نقدیدر راستای عدالت اجتماعی است.در برنامه جدید دولت یارانه نقدی برای خانوارهای دارایی چند قلویی افزایش خواهد یافت آخرین اخبار مربوط به یارانه نقدی را در خبر آزاد بخوانید.

در حالی که نرخ تورم از ابتدای امسال روند نزولی خود را آغاز کرده، از آن طرف دولت سیزدهم برای رفاه و افزایش قدرت خرید و تاب‌آوری جامعه به‌دنبال جداسازی سفره‌های آنها از تورم است. نشان به آن نشان که از 31 تیر ماه سال 1401 دولت شرط بهره‌مندی از افزایش اعتبار کالابرگ را برای دهک‌های پایین درآمدی که شامل سه دهک اول هزینه‌ای می‌شود، از 70 به 50 درصد خرید کالاهای اعلامی، کاهش داد و اعلام کرد از این پس افزایش اعتبار بدون سقف و براساس میزان تورم اعمال می‌شود.

حالا بنا به گفته معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، قرار است در دو ماه آینده یعنی شهریور یا مهر ماه جاری دو دهک دیگر نیز به این طرحی که دولت بنا نهاده، اضافه شوند که در صورت اجرایی شدن آن، 5 دهک اول هزینه‌ای که شامل خانوارهای مزدبگیر و کارگری هستند، مشمول افزایش اعتبار در طرح کالابرگ الکترونیک خواهند شد.

یارانه نقدی

به روز رسانی دهک ها برا دادن یارانه نقدی

علیرضا عسگریان، با اعلام اینکه داده‌های دهک‌های 10 گانه مربوط به سال 1401 بوده است و همین امر لزوم به روزرسانی دهک‌ها را الزامی می‌کند، لذا معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر اساس بُعد خانوارها در حال به روزرسانی این دهک‌هاست.

طبق گفته عسگریان، در ماه‌های آتی 5 دهک درآمدی اول مشمول طرح افزایش اعتبار در طرح کالابرگ الکترونیک می شوند.

این مقام مسئول گفته است که دهک‌ها فعلاً تغییری نکرده و ماه آینده یا ماه بعدتر، داده‌های جدیدمان را اعمال می‌کنیم که ممکن است بر اساس آن دهک‌ها تغییر کند چون داده‌ها مربوط به سال 1401 است اما الان داده‌های جدیدی داریم که در حال حاضر تا ماه بعد دیگر تغییری نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه استفاده از این طرح همچنان اختیاری است، گفته که تاکنون حدود یک میلیون خانوار که (حدود 3.2 میلیون نفر از مجموع 29 میلیون نفر می‌شود) از این طرح استفاده کرده‌اند و تعداد تراکنش‌ها به حدود 2 میلیون رسیده است.

عسگریان توضیح داده که از این پس قیمت 11 قلم کالا به‌صورت دائم و افزایش قیمت آنها بر اساس تورم پوشش داده می‌شود. وی درباره تلاش دولت سیزدهم برای کاهش اثرگذاری نرخ تورم ناشی از حذف ترجیحی گفته است که مبلغ یارانه برای سه دهک اول درآمدی 9 برابر و تبدیل به 400 هزار تومان شد که اعتبار مورد نیاز آن 27 هزار میلیارد تومان در ماه است و 320 هزار میلیارد تومان در سال می‌شود. مردم از این مبلغ در جاهای مختلف استفاده کردند اما این مبلغ برای جلوگیری از تورم در سبد تغذیه‌ای مردم لحاظ شده بود؛ حالا زیرساخت آن مهیا شده است و ابتدا طرح به‌صورت پایلوت اجرا شد. در این بخش اعلام کردیم قیمت‌ها در سال 1401 متوقف باقی بماند اما به شرط اینکه اعتباری علاوه بر یارانه 400 هزار تومانی به رقم یارانه شارژ و 480 هزار تومان شارژ شود اما باز هم تغییراتی اعمال گردید و اتفاق مهم اینکه سقف برداشته شد. قبلاً تا سقف 80 هزار تومان در صورت خرید به یارانه اضافه می‌شد که حالا این سقف 80 هزار تومان برداشته و ممکن است بیشتر از این هم به یارانه اضافه شود.

تورم -یارانه نقدی

قرار بود دولت نسبتی از تورم را به وسیله این سبد پوشش دهد لذا 80 هزار تومان به 400 هزار تومان یارانه اضافه می‌شد اما اگر تورم بیشتر شد چه می‌شود؟ دراین مرحله تورم هر چقدر شود توسط دولت پوشش داده شده و ما به التفاوت آن روی اقلام سبد پرداخت می‌شود. مثلاً در این سبد برای هر فرد ماهانه یک بسته 1200 گرمی حبوبات در نظر گرفته شده است که مبلغ هر کیلو حبوبات در 1401، 20 هزار تومان بوده که قیمت 1200 گرمش، 24 هزار تومان می‌شده اما الان قیمت روزش 58 هزار تومان است که مابه‌التفاوت 24 تا 58 هزار تومان، 34 هزار تومان می‌شود که این رقم تورمی‌اش توسط دولت با این طرح پرداخت می‌شود. حال اگر به هر کدام از این 11 قلم تورم بخورد، مابه‌التفاوتش نسبت به قیمت پارسال جبران می‌شود و بدین دلیل است که می‌گوییم سقف آن برداشته شده است.

به گفته عسگریان، قیمت مبنای سبد مشمول 11 قلم کالا، 607 هزار و 800 تومان است و این رقم از این به بعد ثابت می‌ماند در حالی که قیمت روز همین سبد الان حدود 900 هزار تومان است که مابه‌التفاوت 175 هزار تومانی آن پرداخت می‌شود اما اگر تورم بیشتر شود، ممکن است 175 هزار تومان، 200 هزار تومان یا بیشتر هم شود که باز هم پوشش داده می‌شود. به عبارت دیگر سبد روی قیمتی خاص متوقف شد و دیگر مشمولان، افزایش ناشی از قیمت‌های این سبد را نخواهند پرداخت. به گفته معاون وزیر رفاه، بار مالی این طرح برای دولت ماهانه 10 همت است. این در حالی است که قبل از اعلام عمومی طرح، منابع آن تأمین و بعد به مردم اعلام می‌شود. یعنی مردم مطمئن باشند قیمت‌های این سبد به قیمت سال 1401 حفظ می‌شود و هر چقدر تورم افزایش یابد، منابع پوشش مابه‌التفاوت قیمت سبد، تأمین می‌شود.

تشریح نحوه محاسبه مابه‌التفاوت تورمی کالاها در طرح کالا برگ الکترونیک و یارانه نقدی

به گفته عسگریان، در حال حاضر تعداد فروشگاه‌های متصل به طرح کالا برگ الکترونیک از 68 هزار به حدود 90 هزار افزایش یافته است. همچنین سعی داریم روی 90 هزار فروشگاه توقف کنیم اما اگر جایی نیاز بود حتماً آسایش مردم را لحاظ و فراهم می‌کنیم.

مثلاً الان فردی اگر برود یک بسته کامل شامل 11 قلم کالا را به قیمت اردیبهشت 1401 با قیمت 607 هزار و 800 تومان خریداری کند، اگر قیمت برخی اقلام گران‌تر از پارسال شده باشد، ما به‌التفاوت تورمی این کالاها و سبد را دولت پرداخت می‌کند. حال ممکن است فردی کالایی مثل ماست خریداری کند که در سبد، دبه‌ای 49 هزار و 800 تومان برای آن در نظر گرفته شده اما فرد ممکن است ماست با قیمت بالاتر و گران‌تر بخواهد بخرد که اینجا مابه‌التفاوت قیمت بیشتر را فرد خودش باید از جیب بپردازد و دولت فقط قیمت مبنای اعلامی در جدول سبد را برای این کالا پوشش می‌دهد.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.