کد خبر : 41658 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان در سال جدید

فوری/دستور ویژه رئیسی درباره افزایش حقوق بازنشستگان | اصلاح حقوق بازنشستگان از مرداد ماه

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری جزییات واریزی جدید برای جبران خدمات و هزینه خسارت درمان بازنشستگان را تشریح کرد.

فوری/دستور ویژه رئیسی درباره افزایش حقوق بازنشستگان | اصلاح حقوق بازنشستگان از مرداد ماه

حقوق بازنشستگان | قربانعلی رمضانی، رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد درباره همسان سازی حقوق بازنشستگانتامین اجتماعی گفت: متناسب سازیحقوق بازنشستگانباید تبدیل به یک طرح دائمی شود.اخبار منتشر شده از کمیسیون تلفیق حاکی از آن است که حقوق بازنشستگانبالاخره امسال افزایش و همسان‌سازی اجرایی خواهد شد.در صورت تصویب اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگاندر قانون برنامه هفتم ارائه کرد.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری جزییات واریزی جدید برای جبران خدمات و هزینه خسارت درمان بازنشستگان را تشریح کرد.

به نقل از نبض بازار، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری از آغاز ارائه خدمات جدید جبران هزینه خسارت درمان بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش این صندوق در قالب طرح «اختیاری» با سرانه هر نفر ۲۰۵هزار تومان خبر داد.

نعمت الله ترکی با اعلام این خبر گفت: به منظور حفظ کرامت بازنشستگان و با درنظر گرفتن نیاز درمانی جامعه ذینفعان صندوق بازنشستگی کشوری، ما برای اولین بار در کنار طرح اصلی قرارداد جبران هزینه خسارت درمان که درحال اجرا است، طرح اختیاری را نیز اجرا می‌کنیم.

وی تاکید کرد: این طرح می‌تواند به حذف طرح‌های بیمه اکمل و یکپارچه سازی خدمات بیمه درمان در قالب یک طرح جدید کمک کند.

ترکی با بیان اینکه «با اجرای بسته جدید سلامت که در قالب طرح اختیاری ارائه شده برخی خدمات رایج و مورد نیاز بازنشستگان به تعهدات قرارداد افزوده شده و سقف برخی خدمات مورد تعهد نیز افزایش چندبرابری یافته است» تصریح کرد: این در حالی ست که خدمات گران قیمت درمانی نظیر بستری‌های طولانی مدت یا اعمال جراحی پرهزینه و دارو‌های بیماران خاص در سال جاری در هر دو قرارداد اختیاری و طرح جاری بیمه درمان بدون سقف شده است.

وی همچنین ادامه داد: حذف محدودیت سقف پرداخت از کلیه خدمات بستری و اعمال جراحی، حذف محدودیت سقف پرداخت برای تأمین داروی بیماران خاص و حذف محدودیت سقف در برخی خدمات تشخیصی گران‌قیمت (مثل اندوسکوپی و کلونوسکوپی و..)، در هردو طرح اصلی و اختیاری ارائه شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین گفت: برای نخستین بار، پرداخت هزینه خسارت درمان مربوط به خدمات دندانپزشکی و داروی بیماران غیرخاص نیز در طرح جدید اختیاری پیش بینی شده است. همچنین افزایش چهاربرابری سقف تعهد ویزیت از گروه خدمات اصلی مورد نیاز جامعه بازنشستگان و افزایش سقف تعهدات عینک، عصا، واکر و ویلچر و سمعک، از دیگر ویژگی‌های این طرح است.

ترکی درباره چگونگی استفاده از این طرح جدید توضیح داد: بازنشستگانی که مشمول طرح اصلی جبران هزینه خسارت درمان در سال جاری هستند، در صورت تمایل به استفاده از طرح اختیاری جدید، می‌توانند از ابتدای مردادماه سال ۱۴۰۲ به مدت یک ماه (۳۱مردادماه۱۴۰۲) با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی صندوق و صفحه مربوطه به نشانی http://services.sabasrm.ir/insuranceoptionaldesign/login.aspx نسبت به اعلام درخواست خود اقدام کنند.

به گفته ترکی، سرانه سهم مشارکت مشمولین برای بهره مندی از طرح اختیاری مبلغ ۲۰۵هزار تومان برای هر نفر تعیین شده است.

وی با تاکید بر اینکه «بهبود خدمات درمانی و ارائه خدمات مطلوب و فراتر از بیمه پایه در چارچوب دستورالعمل‌های قانونی و شفاف، در اولویت سیاست‌های درمانی صندوق بازنشستگی کشوری در سال ۱۴۰۲ است» گفت: برهمین اساس، پیشنهاد اجرای طرح اختیاری برمبنای نیازسنجی از جامعه هدف و دریافت نظرات و پیشنهادات ذینفعان و کانون‌های بازنشستگان کشوری کلید خورد که با بررسی مدل‌های مختلف و دریافت نظرات اساتید و متخصصین حوزه درمان، در نهایت مناسب‌ترین طرح با حداقل سهم سرانه مشارکت مشمولان با هدف افزایش رضایتمندی بازنشستگان انتخاب شد.

حقوق بازنشستگان

همسان‌سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان

همسان‌سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان از گذشته تاکنون موافقان و مخالفانی داشته است، اما به تازگی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار توجه به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان شده اند.

به نقل از شهر آرا نیوز، قربانعلی رمضانی، رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: متناسب سازی حقوق بازنشستگان باید تبدیل به یک طرح دائمی شود.

وی تصریح کرد: عبارت همسان‌سازی شامل حال بازنشستگان تامین اجتماعی نمی‌شود و اصطلاح همسان سازی برای بازنشستگان دولتی عنوان می‌شود، بازنشستگان تامین اجتماعی متناسب سازی می‌شوند. یعنی متناسب بر اساس سابقه کار و پرداخت حق بیمه است که متناسب با پرداخت شخص حق و حقوق به بازنشستگان پرداخت می‌شود.

به گفته وی، اشکالی که در حقوق ۱۴۰۱ پیش آمده اصلاح نشده، نمایندگان مجلس هم پیرو این قضایا مصوباتی داشتند که متناسب سازی بازنشستگان تامین اجتماعی دائمی شود. ما تا الان پیگیر این موضوع هستیم که اگر نمایندگان مصوب کنند و سازمان هم قبول کند، متناسب سازی دائمی شود.

رییس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مشهد یادآورشد: از قول‌هایی که تا سال ۱۴۰۲ داده اند اضافه حقوق سال ۱۴۰۱ را هنوز نداده اند و ما بقی عملی شده اگر در آینده بخواهند متناسب سازی را ادامه دهند باید ابتدا متناسب سازی ۱۴۰۱ مشخص شود و بعد اضافه حقوق ۱۴۰۲ مشخص شود.

به گفته رمضانی در حال حاضر در کنار موضوع متناسب سازی حقوق، بحث درمان بازنشستگان یک معضل جدی این سازمان است که به نسبت جمعیتی که سازمان دارد بیمارستانی وجود ندارد که جوابگوی نیاز این قشر باشد. مسلما بازنشستگان که جز افراد سالمند هم محسوب می‌شود، بیشتر نیاز به بحث درمان دارند، تقاضای ما این است که به طور جد پروژه ناتمام بیمارستان رضا (ع) که سالها بر زمین مانده ساماندهی شود.

حمیدرضا نجف‌پورکردی از واریز حدود ۱۲۹ میلیارد ریال به حساب فرهنگیان بازنشسته از دوم اردیبهشت تا اول خرداد ۱۴۰۲ عضو صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد و اظهار کرد: مبلغ یاد شده شامل واریزی عضو، واریزی تعهد دولت و سود ناشی از فعالیت‌های اقتصادی موسسه است که برای ۷۰۲ عضو واریز شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این موارد، سود سال مالی ۱۴۰۲ بعد از برگزاری مجمع و محاسبه سود طبق روال و براساس سهم هر کدام از اعضا به حساب آنها واریز خواهد شد.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان تاکید کرد: به دنبال تکریم جایگاه فرهنگیان و حفظ کرامت اعضای بازنشسته در سریع‌ترین زمان ممکن و کمتر از یکماه پس از دریافت اطلاعات بازنشستگی از نهادهای متولی و مسئول این کار، سهم‌الشرکه به حساب آنها اعمال خواهد شد.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان اضافه کرد: پرداخت سهم الشرکه علاوه بر بازنشستگان عضو موسسه در بازه زمانی یاد شده، شامل اعضای بازخرید، فوتی‌ها، از کار افتاده‌ها و انصرافی‌ها نیز می‌شود.

نجف‌پورکردی تصریح کرد: با توجه به فراهم بودن زمینه افتتاح حساب غیرحضوری بانک سرمایه از طریق سوپر اپلیکیشن فرهنگیان برای اعضای موسسه به آدرسszf.satpay.ir ، واریزی‌ها به حساب بازنشستگان به عاملیت این بانک خواهد بود.

بنا بر اعلام روابط عمومی و امور بین‌الملل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: فرهنگیانی که هنوز عضو صندوق نشده‌اند، می‌توانند با مراجعه به دفاتر نمایندگی موسسه در سراسر کشور یا ادارات تعاون آموزش و پرورش نسبت به عضویت در موسسه اقدام کنند تا از خدمات حین خدمت و سودآوری این مجموعه بزرگ اقتصادی در زمان بازنشستگی بهره‌مند شوند. همچنین فرهنگیان عضو می‌توانند نسبت به افزایش واریزی خود تا سقف پنج درصد حقوق و مزایا از طریق مبادی مذکور اقدام کنند./ ایسنا

واریز ۳۵ میلیونی بدون محدودیت به حقوق بازنشستگان

نعمت‌الله ترکی در یک برنامه تلویزیونی با حضور علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تأمین اجتماعی و علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تا سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: باید دید که در برنامه‌های گذشته چه اتفاقاتی برای این موضوع رخ داده است؛ در بخش قوانین و مقررات تا سال ۱۳۸۶ قانون نظام هماهنگ، بحث حفظ و نگهداشت نیروی انسانی اجرایی شد و از سال ۱۳۸۶ به قانون نظام هماهنگ کشوری تبدیل می‌شود و تامین حقوق و مستمری بازنشستگان در این قانون آمده است که به تامین هزینه زندگی بازنشستگی در ماده ۱۰۱ اشاره شده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ اتفاقاتی می‌افتد که ترمیم حقوق یا متناسب‌سازی به شکل قانونی اجرایی نشده است. در برنامه ششم توسعه سند بالادستی تدوین شده که در مقابل آن قانون مدیریت خدمات کشوری آمده است. از سال ۹۶ تا ۹۷ هیچ اتفاقی نیفتاده و سال ۹۷ که چالش مطالبات مطرح شد دولت بحث متناسب‌سازی حقوق را در برنامه ششم با اصلاحیه تدوین و برای اجرا ارائه می‌دهد.

به گفته وی، از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ موضوع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری انجام شده است که به همین منظور حقوق افراد بازنشسته باید ۹۰ درصد دریافتی شاغلان همتراز و هم گروه باید باشد که این موضوع تا سال ۱۴۰۰ رخ داده است.

ترکی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ و زمان اجرای این طرح برای سال ۱۴۰۱؛ دولت سقف و رقمی را تعیین می‌کند که ۹ هزار میلیارد تومان برای متناسب‌سازی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ آمده اما به دلیل نداشتن نقدینگی در قالب سهام مطرح کرده است و قرار بود از طریق بورس به فروش برسد و تبدیل به پول شود که اجرایی نشد. اما باید گفت که قانونگذار از همان ابتدای سال این مطالبه را نداشته‌اند که آیا این سهام به فروش رسیده است یا نه؟

وی اظهار داشت: از مجموع بازنشستگان کل کشور یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر تحت پوشش صندوق قرار دارند که وظیفه ذاتی ما این است که در مقابل ارائه خدماتی که این افراد با گذشت ۳۰ سال از بهترین عمر را صرف خدمات‌رسانی به کشور داشته‌اند به بهترین شیوه خدمات ارائه دهیم.

ترکی ادامه داد: صندوق بازنشستگی فراز و فرود زیادی داشته است و اکنون ناترازی منابع و مصارف دارد که این موضوع به دلیل تحمیل قوانین و مقررات به صورت متعدد در طول این پنج دهه به صندوق به وجود آمده و اگر ناترازی وجود داشته باشد با مشکل مواجه می‌شویم. زمانی ورودی شاغلان ۶ یا ۷ نفر بوده اما اکنون به دلیل بستن ورودی‌ها و اینکه جذب از طریق آزمون استخدامی وجود ندارد، میزان ورودی و خروجی معکوس شده و اکنون زیر یک نفر شاغل کسورپرداز داریم و هفت نفر بازنشسته از منابع صندوق استفاده می‌کنند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره پرداخت تسهیلات وام ضروری بازنشستگان و وام ازدواج فرزندان آنان نیز گفت: صندوق بازنشستگی در سال ۱۴۰۲ وام قرض‌الحسنه به نسبت سال گذشته را با افزایش ۱۰۰ درصدی تحقق کرده است که حدود ۳۰ میلیون تومان تسهیلات ضروری قرض‌الحسنه برای هر بازنشسته تعیین شده است.

وی با بیان اینکه امسال ۴۶۰ هزار نفر تسهیلات دریافت خواهند کرد، اظهار داشت: در بخش وام ازدواج برای فرزندان بازنشستگان و حقوق‌بگیران نیز مبلغ ۳۵ میلیون تومان بدون محدودیت در نظر گرفته شده است که به همین منظور افرادی که از سال ۱۳۹۸ ازدواج کرده و وام دریافت نکرده امکان دریافت این تسهیلات را دارد.

افزایش فوق العاده حقوق بازنشستگان از مرداد

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری از صدور احکام افزایش ۱۵ درصدی حقوق ۴۲۰۰ نفر از بازنشستگان وزارت بهداشت و درمان خبر داد.

در راستای اجرای ماده ۳۰ قانون برنامه ششم توسعه دولت مکلف شد بررسی‌های لازم جهت برقراری عدالت در نظام پرداخت، رفع تبعیض و متناسب‌سازی دریافت‌ها و برخورداری از امکانات شاغلین، بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشوری و لشکری سنوات مختلف را انجام دهد. به دنبال این موضوع، مهرماه سال ۱۳۹۹ بود که همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تصویب و مقرر شد از محل قانون بودجه، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ترمیم شود.

صدور احکام مربوطه در مردادماه ۱۴۰۰ توسط صندوق بازنشستگی کشوری انجام شد اما با وجود بارگذاری احکام صادره در سایت صندوق و مشاهده و دریافت احکام مذکور توسط بازنشستگان این حوزه، احکام صادره تاکنون به اجرا درنیامده بود و پرداخت حقوق کماکان به‌صورت گذشته انجام می‌شد. صندوق بازنشستگی در آن زمان علت عدم‌ اجرای احکام را عدم تأمین اعتبار از سوی سازمان برنامه‌ و بودجه اعلام کرده بود.

از آنجایی که یکی از مشمولان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری، بازنشستگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند؛ ۲۱ فروردین ماه سال جاری بود که نعمت الله ترکی- مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در نشست با روسای کانون‌های بازنشستگی دانشگاه‌های علوم پزشکی ۱۲ استان کشور در خصوص منابع همسان‌سازی بازنشستگان، با اشاره به صدور احکام افزایش ۱۵ درصدی حقوق علوم پزشکی گفت: ما باید ابتدا منابع لازم برای اجرای این احکام و تعهدات آن را مطالبه می‌کردیم و در اواسط سال ۱۳۹۹ که بودجه تبدیل به قانون شده بود و چنین منابعی در بودجه پیش‌بینی نشده بود، باید منابع آن به طور مشخص و شفاف تعیین تکلیف می‌شد که متاسفانه این اتفاق نیفتاده و اکنون به یک چالش تبدیل شده است.

وی در همان زمان اعلام کرد که در آخرین روزهای سال ۱۴۰۱ با پیگیری‌های انجام شده مبلغ مابه التفاوت احکام ۱۵درصد، به حساب بازنشستگان مشمول حوزه وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی واریز شد. / سلام نو

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.