کد خبر : 45474 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان در سال 1403 | حقوق بازنشستگان کشوری

خبر های خوش وزیر دولت رئیسی درباره حقوق بازنشستگان | حساب این بازنشستگان این هفته پر پول شد

وزیر دولت رئیسی خبرهای مهمی درباره واریز پاداش به حساب حقوق بازنشستگان ارائه داد.

خبر های خوش وزیر دولت رئیسی درباره حقوق بازنشستگان | حساب این بازنشستگان این هفته پر پول شد

افزایش حقوق بازنشستگان در راه است.حقوق بازنشستگان از هفته گذشته با اعمال قانون همسان سازی حقوق ها با افزایش چشمگیری رو به رو خواهد شد. آنان خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق بازنشستگان در لایحه جدید برنامه هفتم توسعه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.آخرین خبر از افزایش  حقوق بازنشستگان  را در ادامه بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس، وزیر آموزش و پرورش و روسای سازمان‌های اداری و استخدامی و برنامه و بودجه وعده دادند تا با توجه به آغاز سال تحصیلی، هرچه زودتر مشکل حق التدریسی معلمان بازنشسته و خرید خدمت حل شود. در عین حال آن‌ها وعده دادند برای رفع کمبود معلم در مدارس از بازنشستگان استفاده کنند.

محمدی یک بازنشسته آموزش و پرورش که سال قبل بازنشست شده با انتقاد از این وعده‌ها گفت: اول معوقات ما بازنشستگان فرهنگی را بپردازند بعد برای کلاس‌های ما برنامه بریزند!

به گفته وی، وقتی پاداش پایان خدمت بعد از سیزده ماه پرداخت نشده و هیچ برنامه‌ای برای پرداخت حق‌التدریس‌ها ندارند، چطور انتظار دارند با انگیزه سر کلاس درس حاضر شویم.

در نشست دیروز احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز تذکر داد: وزارت آموزش و پرورش باید به جای بستن قراردادهای یکساله با معلمان بازنشسته، ابتدا ضمن طی مراحل بازنشستگی آنها، تمام حق و حقوق بازنشستگی شان را هم پرداخت می‌کرد و پس از آن فراخوانی را صادر می‌کرد تا معلمانی که تمایل به ادامه همکاری دارند، به مدت ۵ سال همکاری خود با آموزش و پرورش را ادامه دهند اما متاسفانه این مسئله در دو سال گذشته با عدم اهتمام مسئولان وزارت آموزش و پرورش و همچنین عدم همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز، روی زمین مانده است.

حقوق بازنشستگان

افزایش 80 درصدی حقوق بازنشستگان از امروز

همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان یک موضوع مهم و پیچیده در ایران است.همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به معنای برابر کردن درآمدهای بازنشستگان با توجه به شرایط فعلی جامعه است. در گذشته، سیستم بازنشستگی در ایران بر پایه نظام وظیفه بود، به این معنی که حقوق بازنشستگان به مبنای حقوق آخرین شغلی که انجام داده بودند، تعیین می‌شد.همسان سازی حقوق بازنشستگان باعث ایجاد عدالت نامتوازن در نحوه پرداخت حقوق بازنشستگان شده بود.اما در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در ایران انجام شده است. برخی از این تلاش‌ها شامل تغییر قوانین و مقررات مربوط به بازنشستگی، اصلاح سیستم بازنشستگی و تعیین استانداردهای جدید در پرداخت حقوق بازنشستگان است.با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان همچنان یک چالش بزرگ در ایران است.

محسن زنگنه ، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: تا در انتهای اجرای برنامه هفتم بازنشستگانی که ذیل دولت تعریف می‌شوند به میزان ۸۰ تا ۹۰ درصد کارکنان دولت حقوق دریافت کنند.

براساس توافق مجلس و دولت مقرر شد تا در انتهای اجرای برنامه هفتم بازنشستگانی که ذیل دولت تعریف می‌شوند به میزان ۸۰ تا ۹۰ درصد کارکنان دولت حقوق دریافت کنند.

-دولت و مجلس درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری تقریبا به یک جمع بندی رسیدند و بر همین مبنا محل تامین منابع آن را هم مشخص کرده اند.

– یک ظرفیت قانونی در بودجه سنواتی وجود دارد که بر اساس آن میزان افزایش حقوق شاغلان و بازنشستگان را تعیین می کند. طی توافقاتی که با دولت صورت گرفت، مقرر شد تا از همین ظرفیت قانونی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری استفاده شود.

– البته این مسئله به دستگاهی که افراد در آنجا شاغل بودند نیز بستگی دارد. بنابراین معیار متناسب سازی در دستگاه های زیرمجموعه دولت یکسان نخواهد بود.

به گفته رئیس کانون کارگران ، قالیباف موافقت دولت با اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را اعلام کرده است .

علی دهقان کیا، رئیس کانون کارگران گفت : دکتر قالیباف جلسه‌ای با حضور اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس و مسئولان سازمان برنامه و بودجه داشته است به طوری که در این جلسه دولت موافقت خود را با اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام کرده است.

دهقان کیا گفت: پیگیری‌ها باعث شد تا رئیس مجلس جلسه‌ای ۳ ساعته با مسئولان دولت درباره متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی داشته باشد.

افزود: این مهم پس از پیگیری‌های حضوری، کتبی و تلفنی فراوان کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی وکانون‌های استانی درباره مزد و متناسب سازی با دکتر قالیباف رئیس مجلس انجام شد.

او تصریح کرد: در پی این جلسه به اتفاق آقای اسدی رئیس کانون عالی کارگران بازنشسته تامین اجتماعی کشور و آقای بیات دبیر کانون عالی و عضو هیات امنای تامین اجتماعی دیداری با دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس داشتیم و در پی آن فرمول پیشنهادی کانون عالی برای دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس طی نامه‌ای مکتوب اعلام شد.

وی با تشکر از عیسی زاده رئیس فراکسیون بازنشستگان و اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس فرمول پیشنهادی کانون عالی کارگران بازنشسته را به شرح زیر اعلام کرد:

دولت مکلف است که ظرف مدت ۵ سال ضمن تادیه کامل بدهی حسابرسی شده خود به سازمان تامین اجتماعی و تعهدات قانونی جاری خود در قبال بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی را در لوایح بودجه سنواتی منظور نماید. سازمان تامین اجتماعی مکلف است از محل منابع در آمدی و نیز وصول مطالبات از دولت نسبت به متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران خود به نحوی که مستمری تعیین شده از صد در صد ضریب سال برقراری بازنشستگی (نسبت مستمری زمان برقراری نسبت به حداقل مزد) کمتر نباشد، اقدام نماید. آئین نامه اجرایی این حکم ظرف مدت حداکثر سه ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

حقوق بازنشستگان

واریزی جدید به حساب حقوق بازنشستگان از امروز

رئیس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی گفت: حقوق بازنشستگان متأثر از مصوبه‌ی مزدی شورایعالی کار تعیین می‌شود و از آنجا که در شورایعالی کار برای کارگران حداقل‌بگیر و سایر سطوح درصد متفاوتی افزایش حقوق در نظر گرفته می‌شود، برای بازنشستگان سایر سطوح نیز همان را اعمال می‌کنند.

 عباسعلی سلطانی‌کیا (رئیس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با انتقاد از نحوه‌ی تعیین حقوق مستمری‌بگیران صندوق تأمین اجتماعی گفت: اولین ایراد این است که مستمری بازنشستگان بدون توجه به ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی تعیین می‌شود. طبق این ماده کلیه مستمری‌ها باید باتوجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت وزیران افزایش پیدا کند، اما نه تنها مستمری‌ها براساس نرخ تورم تعیین نمی‌شود، بلکه در موردِ حقوق سایر سطوح عدالت هم رعایت نمی‌شود. 

وی توضیح داد: حقوق بازنشستگان متأثر از مصوبه‌ی مزدی شورایعالی کار تعیین می‌شود و از آنجا که در شورایعالی کار برای کارگران حداقل‌بگیر و سایر سطوح درصد متفاوتی افزایش حقوق در نظر گرفته می‌شود، برای بازنشستگان سایر سطوح نیز همان را اعمال می‌کنند. 

سلطانی‌کیا گفت: این نحوه‌ی تعیین حقوق برای بازنشستگانِ سایر سطوح عین بی‌عدالتی است و سبب می‌شود میزانِ بیمه‌پردازی در زمان اشتغال نادیده گرفته شود. مستمری باید بر اساس میزان بیمه‌پردازی و مشارکت فرد تعیین شود اما این مهم با کمتر تعیین شدنِ حقوق سایر سطوح نادیده گرفته می‌شود. در واقع به نظر می‌رسد با این‎کار بازنشستگان سایر سطوح بابتِ پرداختِ حق بیمه‌ی بیشتر جریمه می‌شوند! 

رئیس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی گفت: این اقدام سبب می‌شود به تدریج فاصله‌ی دریافتی بین بازنشسته حداقل بگیر و سایر سطوح کاهش پیدا کند و این فلسفه‌ی پرداختِ حق بیمه‌ی بیشتر در زمان اشتغال را زیر سوال می‌برد. 

سلطانی کیا گفت: حقوق حتی براساس ماده ۹۶ یا همان نرخ تورم و هزینه‌های زندگی تعیین نمی‌شود. بنابراین نه تنها در تعیین حقوق بازنشستگان سایر سطوح عدالت رعایت نمی‌شود، بلکه درصدِ افزایشِ حقوق آن‌ها بسیار پایین‌تر از نرخ تورم است. پس تأکید ما این است که حقوق بازنشستگان چه حداقل‌بگیر و چه سایر سطوح مطابق با ماده ۹۶ افزایش پیدا کند و نیز درصدِ این افزایش برای هر دو گروه یکسان باشد. 

وی در ادامه با اشاره به لزوم انجام متناسب‌سازی مجدد گفت: اگر قرار است وضع حقوق بازنشستگان بهبود یابد، می‌بایست یکبار دیگر براساس محاسباتِ درست و عادلانه متناسب‌سازی انجام شود، سپس در افزایشِ حقوق سالانه به ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی عمل کنند و با درصدِ یکسان این افزایش حقوق را اعمال کنند. اگر حقوق‌ها طبق ماده ۹۶، مطابق با افزایش هزینه‌های زندگی افزایش پیدا کند دیگر نیازی به دایمی شدنِ متناسب‌سازی نیست. 

رئیس کانون عالی کارمندان بازنشسته مشمول قانون تأمین اجتماعی گفت: البته اگر قرار است متناسب‌سازیِ مجدد انجام شود، باید عادلانه این کار را کرد و خطاهایی که در متناسب‌سازیِ قبلی انجام شد را تکرار نکرد. در متناسب‌سازی قبلی، در حقِ بازشستگان سالهای پیش از ۸۷ اجحاف شد که باید این مورد را در نظر گرفت.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.