کد خبر : 49012 / /
/

حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان در سال جدید

صفر تا صد طرح ویژه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان در سال بعد | متناسب سازی حقوق بازنشستگان به مرحله نهایی رسید | واریزی 10 میلیونی برای حقوق بازنشستگان با حق عائله مندی و اولاد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی منابعی را برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد در سال ۱۴۰۳ اختصاص دادند.

صفر تا صد طرح ویژه دولت برای افزایش حقوق بازنشستگان در سال بعد | متناسب سازی حقوق بازنشستگان به مرحله نهایی رسید | واریزی  10 میلیونی برای حقوق بازنشستگان با حق عائله مندی و اولاد

حقوق بازنشستگان | بر اساس منابع مصوب لایحه بودجه ۱۴۰۳ میانگین رشد حقوق کارمندان دولت و حقوق بازنشستگان در سال آینده ۲۰ درصد خواهد بود. یکی از عوامل مهم در تعیین حقوق بازنشستگان ، سابقه کاری آنهاست. سال‌های کاری فرد در سازمان یا شرکتی که در آن کار می‌کرده است، به عنوان یک شاخص مهم برای محاسبه حقوق بازنشستگان استفاده می‌شود. در ایران، برای محاسبه حقوق بازنشستگان از یک فرمول استاندارد استفاده می‌شود که نرخی از حقوق ماهانه و سابقه کار را در نظر می‌گیرد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی  و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش هزینه ای، بند س تبصره ۶ لایحه را به تصویب رساندند.

بر اساس این مصوبه، در سال ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰ به میزان یک واحد درصد افزایش می یابد. متناسب سازی حقوق بازنشستگان لشکری، کشوری و صندوق فولاد از محل منابع حاصل از این بند انجام می شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: موضوع افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در برنامه هفتم توسعه آمده بود و مجلس با آن مخالفت کرد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: موضوع افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در برنامه هفتم توسعه آمده بود و مجلس با آن مخالفت کرد اما وقتی دولت آن را در بودجه آورد و با همسان‌ سازی بازنشستگان گره زده به دلیل اهمیت موضوع همسان‌سازی، مجلس با این مساله موافقت کرد.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مجلس در پاسخ به این سوال که «با توجه به اینکه گفته می‌شود افزایش مالیات بر ارزش افزوده منجر به تورم خواهد شد استدلال کمیسیون برای موافقت با افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده چه بوده است؟»، گفت: اجرای همسان‌سازی برای حقوق بازنشستگان نیازمند منابع پایدار است و تنها منبع پایداری که باعث می‌شد خیال بازنشستگان از اجرای همسان‌سازی راحت باشد، این افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده بود.

وی ادامه داد: دولت هم همسان‌سازی بازنشستگان را به بحث افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده گرده زده بود و در نتیجه مجلس با آن موافقت کرد.

زارع خاطرنشان کرد: مطلع هستید که این موضوع افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در برنامه هفتم توسعه آمده بود و مجلس با آن مخالفت کرد اما وقتی دولت آن را در بودجه آورد و با همسان‌سازی بازنشستگان گره زده به دلیل اهمیت موضوع همسان‌سازی، مجلس با این مساله موافقت کرد.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: اگر بنا باشد مجلس شورای اسلامی افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده را از لایحه بودجه حذف کند پولی برای افزایش حقوق و همسان‌سازی بازنشستگان باقی نخواهد ماند.

حمیدرضا حاجی بابایی در جریان جلسه علنی مجلس شورای اسلامی و بررسی پیشنهاد حذف بندی از لایحه بودجه که به افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در سال آینده باز می‌گشت بیان کرد: باید با مردم شفاف صحبت کنیم. ما می‌گوییم که فوق‌العاده کارمندان باید در سال آینده پرداخت شود. پاداش بازنشستگان نیز باید پرداخت گردد. ما دو میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته داریم که تمام افزایش‌های دیده شده برای آنها در سال آینده باید از این محل تامین گردد.

وی در ادامه اظهار کرد: ما قرار نیست که از مردم پول بگیریم بلکه قرار است از پتروشیمی‌ها، شرکت‌های نفتی و شرکت‌های فولادی مالیات بگیریم و آن را به بازنشستگان بدهیم. مالیات بر ارزش افزوده مشمول کالاهای اساسی نمی‌شود چرا با مردم جور دیگری صحبت می‌کنید.

وی در ادامه اظهار کرد: اگر این موضوع از لایحه حذف شود نمی‌توانیم منابع پاداش بازنشستگان و افزایش حقوق آنها را تامین کنیم. از سوی دیگر ما افزایش حقوق کارمندان در سال آینده را ۲۰ درصد پیش‌بینی کرده‌ایم. این‌که گفته می‌شود از محل فروش اموال تامین گردد امکان‌پذیر نیست.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: بنده با مردم شفاف صحبت می‌کنم اگر این بند از لایحه حذف شود ما منابعی برای افزایش حقوق و همسان‌سازی بازنشستگان نخواهیم داشت.

در نهایت نمایندگان مجلس با پیشنهاد حذف افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در لایحه بودجه سال آینده مخالفت کردند و این بند تصویب شد

حقوق بازنشستگان

واریزی جدید 10 میلیونی برای حقوق بازنشستگان

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: افزایش حقوق بازنشستگان در سال آتی خط قرمز نمایندگان است و به‌صورت قطع در رایزنی و مفاهمه با دولت این مهم را عملیاتی خواهند کرد، چنانچه در روزهای اخیر تفاهم‌ خوبی در این زمینه میان دو قوه انجام شده است.

محسن پیرهادی عضو هیات رییسه مجلس با بیان اینکه مجلس به دنبال کاستن بار مشکلات معیشتی از دوش طبقه متوسط و کم در آمد است و در این حوزه حتما در بودجه سال آینده مصوبات موثری خواهد داشت، خبر داد: افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در سال آتی خط قرمز نمایندگان است وبه صورت قطع در رایزنی و مفاهمه با دولت این مهم را عملیاتی خواهند کرد، چنانچه در روزهای اخیر تفاهم‌ خوبی در این زمینه میان دو قوه انجام شده است.

پیرهادی با اعتقاد به اینکه پرداختن به مطالبات مردم و تحقق وعده‌ها وتعهدات مسئولان به جامعه سبب تقویت و احیای اعتماد عمومی و افزایش امید اجتماعی می‌شود، افزود: مسئله‌ی احیای اعتماد مردم و امید اجتماعی مقوله‌ای مهم واثر گذار است، اگرچه اعتماد عمومی به دلیل القای ناامیدی به جامعه از سوی دشمنان نظام کمی آسیب دیده و نیازمند ترمیم است.

پیرهادی با اشاره به اینکه منابع افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان در لایحه بودجه سال آینده در رایزنی های مجلس با دولت تامین شده است،ادامه داد: انشالله در سال پیشرو در زمینه حقوق تغییرات خوبی ایجاد خواهد شده و مجلس در تعامل با دولت در صدد است، با 4گام اثر بخش در این زمینه به مطالبات به حق کارمندان و بازنشستگان پاسخ دهد.

به گفته پیرهادی گام اول نمایندگان افزایش 20درصدی حقوق بازنشستگان و کارمندان در سال آتی بود که مجلس با افزایش دو درصد به پیشنهاد 18درصدی دولت در این زمینه گام موثری برداشت .

پیرهادی با بیان اینکه گام دوم و مهم نمایندگان افزایش کف حداقل حقوق دریافتی است و انشالله با مصوبه مجلس و همراهی دولت در سال 1403حقوق زیر 10 میلیون تومان نخواهیم داشت، ادامه داد: گام سوم و اثرگذاردیگر مجلس در حوزه حمایت از بازنشستگان این است که بازنشستگان محترم در سال آتی دریافتی شان 90درصد حقوق شاغلان هم رده خود خواهد بود و توامان از افزایش 20درصدی حقوق نیز بهره خواهند برد.

عضو هیات رئیسه مجلس همچنین خبر داد که مجلس در صدد است، بحث فوق العاده شغل و فوق العاده ویژه شغل را که شامل برخی کارمندان و گروه‌های شغلی می شود، را به گروه‌های دیگر از جمله معلمان، شاغلان وزارتخانه‌های بهداشت و درمان، صمت و ورزش و جوانان تسری دهد.

میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 بیان کرد: میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیز ۲۰ درصد تعیین شد، البته بازنشستگان علاوه بر ۲۰ درصد، شامل ۴۰ درصد اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان براساس برنامه هفتم توسعه هم می‌شوند.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 1403 از مصوبه این کمیسیون درباره افزایش 20 درصدی حقوق شاغلان در سال آینده خبر داد و گفت: سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان در سال آینده ۱۲ میلیون تومان تعیین شد.

بر اساس منابع مصوب لایحه بودجه ۱۴۰۳ میانگین رشد حقوق کارمندان دولت و حقوق بازنشستگان در سال آینده ۲۰ درصد خواهد بود.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی اظهار کرد: کمیسیون تلفیق در ادامه بررسی جزییات لایحه بودجه وارد بخش حقوق شاغلان و بازنشستگان شد. براین اساس کمیسیون تصویب کرد که میزان افزایش حقوق شاغلان( کارکنان دولت) در سال آینده ۲۰ درصد باشد که در لایحه دولت این میزان ۱۸ درصد آمده بود.

وی بیان کرد: میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیز ۲۰ درصد تعیین شد، البته بازنشستگان علاوه بر ۲۰ درصد، شامل ۴۰ درصد اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان براساس برنامه هفتم توسعه هم می‌شوند.

مبلغ نهایی حقوق بازنشستگان 1403

میرتاج‌الدینی افزود: همچنین سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان ۱۲ میلیون تومان در ماه تعیین شد.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ بیان کرد: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که حداقل حقوق شاغلان در سال آینده ۱۰ میلیون تومان و حداقل حقوق بازنشستگان ۹ میلیون تومان باشد.

میرتاج‌الدینی یادآور شد: این موارد به عنوان مصوبه کمیسیون تلفیق است و در صورت تصویب در صحن علنی و تایید شورای نگهبان اجرا خواهد شد.

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس درباره افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه داد.

علیرضا سلیمی (نماینده مردم محلات و عضو هیات رئیسه مجلس) در توئیتی نوشت:

باتوجه به مصوبه تلفیق، دولت موظف به پرداخت ۱۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات خود به سازمان تامین اجتماعی شد. این مصوبه دست این سازمان را برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی باز کرد.

یک عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی از صدور مجوز اولیه ترمیم حقوق کارکنان وزارت جهاد کشاورزی و محیط زیست خبر داد.

براساس مصوبه کمسیون تلفیق:

۱-افزایش حقوق سال آینده ۲۰درصد قطعی قابل ذکر است پیشنهاد دولت متوسط ۱۸درصد بود.

۲-معافیت حقوق‌های زیر ۱۲میلیون از مالیات

۳-حداقل حقوق ۱۰میلیون است.

مهدی عیسی زاده نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: با پیگیری های فراکسیون بازنشستگان و حمایت کمیسیون تلفیق از این میزان اعتبار ۷۰ همت بابت همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری و ۱۷۰ همت برای بازنشستگان تامین اجتماعی در سال آینده است.

copied
ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.