دریانورد ایرانی که پادشاه و همسرش را در حال پاکسازی دریا دید!

کد خبر: 559786

21 سال از زندگی‌اش را با دریا مأنوس بوده و خاطرات فراوانی را از این سال ها در ذهن خود ثبت کرده است. سال های بسیاری را به دور از خانواده گذرانده و گاه پیش آمده که به دلیل برخی سفرهای طولانی، نزدیک یک سال از خانواده‌اش دور باشد. مهرداد نصیری صفت، دریانوردی است که روی آب ها سفرهای بسیاری کرده و همه جای دنیا را گشته است.

روزنامه ایران:21 سال از زندگی‌اش را با دریا مأنوس بوده و خاطرات فراوانی را از این سال ها در ذهن خود ثبت کرده است. سال های بسیاری را به دور از خانواده گذرانده و گاه پیش آمده که به دلیل برخی سفرهای طولانی، نزدیک یک سال از خانواده‌اش دور باشد. مهرداد نصیری صفت، دریانوردی است که روی آب ها سفرهای بسیاری کرده و همه جای دنیا را گشته است.

اگر بنا بود داستان‌های شنیدنی این دریانورد را بنویسیم، مصداق مثنوی 70 من می‌شد! از او درباره این همه قصه و تجربه می‌پرسم. می‌گوید: روز را به شب و شب را به روز رساندن روی امواج دریا تجربه‌ای است که خیلی از آدم‌ها در طول زندگی‌شان تجربه‌اش نمی‌کنند. اما آن دسته از کسانی که تقدیر، زندگی‌شان را به امواج دریا گره زده است، بدون شک فرد دنیا دیده‌ای از آب درمی‌آیند که دیده‌ها و شنیده‌های فراوان‌شان برای نزدیکان، اطرافیان و همصحبت‌ها جذابیت و تازگی دارد.
او معتقد است همسرش در این سال‌ها همپای او بوده و با سختی‌ها کلنجار رفته است: «همان قدر که من به عنوان یک دریانورد شرایط سختی داشته‌ام، همسرم نیز از این قاعده مستثنی نبوده زیرا در نبود من به هر طریقی که شده، سختی‌ها را کنار زده و بار سنگین فرزندان‌مان را به دوش کشید و خدا را شاکرم که سختی‌های هر دو نفرمان به آرامش و خوشی ختم شد.»
اما این سفرها یک ویژگی نیز در پی داشته که بهتر است از زبان نصیری صفت بشنویم: آشنایی با فرهنگ‌های مختلف درس‌های زیادی به من آموخت. این فرصتی بود که دریانوردی برایم فراهم کرد و به این واسطه دریافتم مردمان بسیاری از کشورها برای حفظ و نگهداری سرمایه‌های ملی‌شان همچون ساحل، اهمیت زیادی قائل هستند. برای نمونه در انگلستان سلامت دریا و ساحل اهمیت بالایی دارد به طوری که اگر فردی در لنگرگاه بایستد و ته سیگار یا زباله هر چند کوچکی را به داخل آب بیندازد، بدون شک توسط دوربین‌های موجود رصد و جریمه می‌شود. از دیگر آموزه‌هایم که دریا دلیل آن بوده، مهرورزی و حفاظت از طبیعت است از این رو، زمانی که دریانوردی را رها کردم، به همراه اعضای خانواده راهی بندرعباس شدم و در سال 1384 برای نخستین بار در کشور، طرح پاکسازی ساحل را کلید زدم تا تبدیل به یک نماد و فرهنگ شود و بدون شک این را مدیون دریا هستم.

عامل دیگری که مرا به این مسیر سوق داد، این بود که در یکی از سفرهایم به بندر والنسیا در کشور اسپانیا، رفتار پادشاه و ملکه اسپانیا را دیدم و تحت تأثیر قرار گرفتم و باعث شد حفاظت از محیط زیست به دغدغه دیگرم تبدیل شود. چرا که آن دو نفر به عنوان بالاترین مقام کشور اسپانیا به کمک مردم آمده بودند تا ساحل را از وجود زباله پاکسازی کنند. به همین دلیل پس از فراغتم از دریانوردی مراسمی ترتیب دادم و از 100 میهمان علاقه‌مند دعوت کردم در کشتی حضور پیدا کنند تا به اتفاق به پاکسازی زباله‌های شناور در دریا بپردازیم. مستندی که از آن برنامه تهیه شد، مؤید رضایت کسانی است که در آن طرح شرکت داشتند. از آن پس نیز دغدغه‌ام پاکسازی سواحل ایران بوده است که متأسفانه بعضاً شرایط اسفناکی دارند.

دریانورد عاشق پرنده‌ها
مهرداد نصیری صفت، دریانورد باسابقه‌ای که انگار زیبایی‌های زندگی‌اش به امواج خروشان دریا سنجاق شده، دغدغه جدی دیگرش نجات پرنده هاست.

اما زندگی او که متأثر از دریا و آموزه‌های آن است، منجر به مهرورزی‌اش به پرندگان شده است: «5 سال پیش از آخرین سفرم به دریا، صبح که از خواب بیدار شدم پرنده‌ای را دیدم که کنار پنجره اتاقم نشسته بود. به سرعت از آن پرنده عکس گرفتم و برای اینکه شمایلش را بهتر ببینم و بفهمم مشکلش چیست، کمی جلوتر رفتم اما آن پرنده نترسید و حرکت نکرد. نزدیک رفتم و متوجه شدم تکه‌ای استخوان سبز رنگ که متعلق به ماهی‌های دریا بود در کنار آن پرنده افتاده است. پرنده مسموم شده بود و با اینکه هیچ اطلاعاتی درخصوص درمان پرندگان نداشتم، پرنده را نزد همکارانم بردم تا به هر ترتیبی شده نجاتش دهیم. تمام پیشنهادها را عملی کردیم اما فایده‌ای نداشت، به همین دلیل تصمیم گرفتم از طریق مکاتبه با مراکز پزشکی که مختص پاسخگویی به دریانوردان و اهالی کشتی بود، برای نجات جان آن پرنده راهنمایی بگیرم. با اینکه زمان پاسخگویی از سوی مراکز درمانی مختص حیوانات به طول انجامید، آن پرنده تلف شد و من هم از سوی کاپیتان کشتی به دلیل اینکه بدون هماهنگی اقدام به مکاتبه کرده بودم توبیخ شدم، اما همین موضوع باعث شد تا نجات پرندگانی که آسیب دیده‌اند، به یکی از دغدغه‌های ذهنی‌ام تبدیل شود و برای اینکه در این زمینه عکس‌العمل بهتری داشته باشم، شروع به مطالعه در این زمینه کردم. »مهرداد نصیری‌صفت تاکنون 22 پرنده بیمار را از اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان تحویل گرفته و در طول 2 سال 6 قطعه از این پرنده‌ها را از بیماری نجات داده و رهانده است. او آخرین پرنده را که «عقاب شاهی» نام داشت، دو هفته قبل برای معاینه برد تا همین روزها به آسمان رهایی پروازش دهد و مانند تمام دفعات قبل، حس آزادی و شروع را همراه با بال‌های پرنده لمس کند؛ درست مانند همان زمانی که از کشتی خارج می‌شد و به آغوش خانواده‌اش بازمی‌گشت و به آنها سلام می‌گفت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها