آلودگی هوا سالانه 20هزار ایرانی را می‌کشد

کد خبر: 1191568

رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در کشور ۲۰ هزار و ۸۰۰ مورد است؛ گفت: دستگاه‌های متولی در بحث تولید آلاینده‌ها به تکالیف خود در قانون هوای پاک عمل نمی‌کنند.

آلودگی هوا سالانه 20هزار ایرانی را می‌کشد

با توجه به افزایش غلظت آلاینده‌ها در کشور، عباس شاهسونی؛ رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیم وزارت بهداشت، احد آزادی‌خواه؛ عضو کمیسیون کشاورزی مجلس و مهدی اسماعیلی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در برنامه تلویزیونی تهران 20 پاسخگوی چالش‌های ایجاد شده پیرامون آلودگی هوای پایتخت و شهرهایی بودند که میزبان آلاینده‌ها هستند.

کسی اجرای قانون هوای پاک را جدی نمی‌گیرند

عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیم وزارت بهداشت در خصوص خسارت انسانی و بهداشتی آلودگی هوا به عنوان یکی از معضلات کلانشهرها اظهار کرد: طبق دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت 99 درصد مردم در مناطقی زندگی می‌کنند که کیفیت هوا بالاتر از رهنمودهای سازمان جهانی بهداشت است. طبق بررسی وزارت بهداشت در سال 1400 تعداد مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در کشور 20 هزار و 800 نفر و خسارت اقتصادی حدوداً 8 میلیارد دلاری در آن سال است. تقریبا یک میلیارد دلار نیز به سیستم بهداشت برای درمان بیمارانی که به مراکز درمانی مراجعه کردند، خسارت وارد شده است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییرات اقلیم وزارت بهداشت افزود: هزینه اثرات وارد شده به وزارت بهداشت از ناحیه آلودگی از محل بیت‌المال هزینه می‌شود. پیشنهادی که ما مطرح کردیم و در جلسات هم بارها تکرار شده اجرا کردن قانون هوای پاک است. ولی متاسفانه دستگاه‌های متولی در بحث تولید آلاینده‌ها به تکالیف خود در قانون هوای پاک عمل نمی‌کنند. این باعث می‌شود که آلاینده‌ها روز به روز بیشتر بشود.

شاهسونی درباره نحوه تعطیلی ادارات و مراکز آموزشی گفت: طبق قانون هوای پاک هنوز به آن شرایط نرسیدیم که ادارات تعطیل بشود. اما کاهش ساعت اداری می‌تواند کمک کننده باشد تا میزان مواجه مردم با آلودگی هوا کمتر بشود.

دولت در نسوزاندن مازوت موفق نبوده است

در ادامه احد آزادی‌خواه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره ارزیابی خود از اجرای قانون هوای پاک گفت: ما در مجلس وظیفه قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجری قوانین را داریم. مجلس در حوزه قانون‌گذاری، قانون هوای پاک را چند سال پیش مصوب کرد در مجلس دهم ابلاغ شد. این قانون 23 دستگاه را درگیر می‌کند. همچنین بیش از 100 حکم دارد که اگر اجرا بشود شرایط ما بهتر می‌شود.

وی ادامه داد: سالانه بیش از 20 هزار نفر به خاطر آلودگی‌ از دنیا می‌روند. حداقل 7 میلیارد دلار خسارت مالی آلاینده‌ها برای کشور است. در قانون گفته شده که وزارت نیرو موظف است که از نیروگاه‌هایی استفاده کند که آلاینده‌هایش حداقلی باشد. به دنبال این قانون وزارت نیرو درخواست حمایت بسیاری از نیروگاه‌هایی که تقاضای توسعه داشتند را رد کرد. با این حال این شروع کار است. سخت‌ترین کار هم در حوزه نیرو و انرژی است.

آزادی‌خواه درباره اینکه کدام یک از منابع عمده آلاینده‌ها را ایجاد می‌کنند، گفت: منابع تولید آلاینده‌ها به دو دسته طبیعی(سیل و زلزله و …) و انسان‌ساز (متحرک و غیر متحرک) تقسیم می‌شود که هر دو در آلودگی‌ها موثر هستند. حجم وسیعی از آلودگی‌ها البته به دلیل منابع متحرک مانند خودرو‌ها هستند. البته تمام دلیل آلودگی به منابع متحرک برنمی‌گردد. کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که مجوز محیط زیست هم دارند، باعث بروز آلاینده‌ها می‌شوند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره اینکه نیروگاه‌ها مازوت می‌سوزانند یا خیر گفت: قرار بر این است که نسوزانند. اما در جواب اینکه دولت 100 درصد موفق بوده یا نه می‌گویم نه. وزارت نیرو حرکتی را شروع کرده ولی تمام نکرده است. سهم اندکی مازوت سوزانده می‌شود؛ اما در دست بررسی است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها