ماجرای پیش فروش قبر از سوی سازمان بهشت زهرا چیست

حرف‌های درگوشی پشت «قبرفروشی»!

کد خبر: 1194052

همه چیز با یک اطلاعیه از سوی سازمان بهشت زهرا آغاز شد، این سازمان طی یک اطلاعیه رسمی که روز چهارشنبه در رسانه‌ها منتشر شد شرایطی برای پیش فروش قبور این آرامستان را ذکر کرد.

حرف‌های درگوشی پشت «قبرفروشی»!

اگرچه در متن این اطلاعیه تصمیم این سازمان «ایجاد عدالت شهروندی» و « تسهیل و سامان بخشی» در موضوع خرید قبر عنوان شده اما این اتفاق وقتی تعبیر تازه‌ای می‌یابد که بدانیم حالا چند ماهی است خبر از ایجاد آرامستان تازه ای در تهران به گوش می‌رسد، آرامستانی که حتی آنطور که مسوولان شهری گفته‌اند نامی هم برایش انتخاب شده و قرار است به نام بهشت رضا بخوانیمش. اگرچه در همه این اخبار کسی از مکان آن اطلاعی ندارد و اعضای پارلمان شهری هم این رواداری در عدم عنوان مکانش را جلوگیری از رانت و سواستفاده های احتمالی دانسته اند.

سرنخ‌های اطلاعیه بهشت زهرا

اطلاعیه تازه اما سرنخ های دیگری هم در چرایی این تصمیم تازه به دست می‌دهد، سرنخ هایی که شاید بتوان آن را حتی تناقض آشکار نامید. به عنوان مثال در اطلاعیه  سازمان بهشت زهرا در حالی  تاکید شده که  موضوع پیش فروش قبور، بیش از دو دهه است که در بهشت زهرا  انجام و نرخ گذاری آن نیز توسط شورای  شهر انجام می‌شود  که بدانیم  از 18 تیرماه سال 86 پیش فروش قبر در بهشت زهرا ممنوع شده است.

همان روزها  محمود رضاییان، مدیرعامل  وقت سازمان بهشت زهرا علام کرده بود با توجه به تکمیل ظرفیت این گورستان طی دو سال آینده پیش‌فروش قبر ممنوع است . رضاییان که سال های زیادی مدیریت بهشت زهرا را برعهده داشت  آن زمان اعلام کرده بود تقاضای شهروندان برای خرید قبل به صورت پیش‌فروش را نمی‌توانیم، پاسخگو باشیم زیرا تا تعیین تکلیف نشدن احداث گورستان‌های جدید پیش فروش قبر برای کلیه افراد ممنوع است.

این ممنوعیت دفعات دیگری هم از زبان مسولان دیگر شهری تکرار شد، نمونه اش  در سال 94 و  در جریان تصویب لایحه ساماندهی بهای خدمات قابل عرضه در سازمان بهشت زهرا که در آنجا هم مهدی چمران تاکید کرده بود  «پیش خرید قبر ممنوع است.»

قیمت قبر دربهشت زهرا چقدر است؟

به گفته مسئولان بهشت زهرا در ناحیه یک که شامل قطعه یک تا 112است قیمت هر قبر طبقه ای 25میلیون تومان و سه طبقه 75میلیون تومان است. البته در این ناحیه قبر خالی بسیار محدود است. در قطعات قدیم قبوری که احیا می شود طبقه ای 7میلیون و 800هزار تومان محاسبه می شود. در قطعات جدید یک طبقه رایگان و دو طبقه دیگر مجموعا ۵ میلیون تومان حساب می شود که امکان پرداخت آن به صورت اقساطی تا پایان سال فراهم است.در قطعاتی که تراکم قبور زیاد است حدود 7میلیون تومان برای هر قبر در نظر گرفته شده است. همچنین  قیمت مقبره های رو باز با ظرفیت 30قبر 750میلیون تومان و مقبره های سرپوشیده 50متری حدود یک میلیارد و 200میلیون تومان هزینه دارد

درآمدزایی با قبر، برای خدمت‌رسانی!

همزمانی تقریبی انتشار خبر آرامستان جدید و البته پیش فروش قبرهای باقیمانده بهشت زهرا نشان ازین دارد که در فرصت محدود باقیمانده مدیریت شهری قصد دارد از این آرامستان قدیمی نهایت درآمد را کسب کند. از آنجا که قرار است تا شش ماه آینده آرامستان تازه در شرق تهران به راه بیفتد تلاش سازمان بهشت زهرا در پیش فروش قبور جالب توجه است، هر چند سعی شده این اتفاق همانطور که در اطلاعیه سازمان بهشت زهرا آمده «یکی از اصلی‌ترین خواسته های مردمی» نامیده شود.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها