عوارض از قبر؛شهرداری چقدر بدهکار است؟

کد خبر: 1202873

خبر تازه که به یکباره فضای اخبار اجتماعی را فتح کرده مربوط است به اینکه در صورت تصویب شورای شهر تهران و تایید فرمانداری از سال آینده هزینه نگهداشت سالیانه قبور برای هر پلاک قبر گرفته می‌شود.

عوارض از قبر؛شهرداری چقدر بدهکار است؟

پیشنهاداتی که حالا در صحن پارلمان شهری مطرح شده نگاه مدیران شهری به کسب درآمد برای شهر را آشکار می‌کند. در لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها در سال ۱۴۰۲ هزینه‌ای نیز برای نگهداشت سالیانه قبور برای هر پلاک قبر در نظر گرفته شده که رقم پیشنهادی ۱۶۴ هزار تومان است. علیرضا زاکانی، شهردار تهران بار‌ها در سخنان خود تصریح کرده‌است با گران کردن شهر مخالف است و برای ارزان کردن تهران برنامه دارد. برنامه‌ای که البته با لوایح عوارض و بهای خدمات ارائه شده از سوی شهرداری برای تصویب در شورا چندان همسو نیست و گران شدن عوارض و بهای خدمات شهرداری در سال ۱۴۰۲ در این لوایح بیش از پیش آشکار است.

بهروز شیخ رودی، معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم گفت: اینکه ادعا می‌کنند مدیریت شهری دوره پیشین به دنبال گران کردن تهران بود و در تدوین و ارائه لوایح عوارض و بهای خدمات قیمت‌ها را گران می‌کنند از آن جنس ادعا‌های مغایر با سیاستگذاری است، زیرا اولا توجه ندارند که اختیارات شورای شهر و شهرداری پیشین در تغییر نرخ عوارض و بهای خدمات یک اختیار محدود در چارچوب قانون بوده است، چارچوب‌های جدی که همین الان هم وجود دارند و با همسویی شورا، شهرداری و دولت خللی در این محدودیت قانونی بروز و ظهور پیدا نمی‌کند. تا پیش از اجرای قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها مصوبات شورای شهر در حوزه بهای خدمات پس از تایید هیئت تطبیق فرمانداری‌ها و در حوزه عوارض پس از تایید وزارت کشور جنبه اجرایی و عملی پیدا می‌کرد و در همه سال‌های دوره پنجم این دو مرجع حتی اجازه اعمال تورم رسمی اعلام شده از سوی مراجع قانونی را در افزایش بهای خدمات و عوارض نمی‌دادند و تنها با پوشش بخشی از نرخ تورم در افزایش قیمت‌ها موافق بودند.

تناقض گفتار و کردار زاکانی

معاون محاسبات و پایش عملکرد شورای پنجم با اشاره به تناقض گفتار شهردار و رفتار شهرداری تهران گفت: در حالیکه شهردار تهران اظهار می‌کند که مخالف گران کردن شهر است، اما در سطح سازمان شهرداری شاهد ابداعات و اختراعاتی در مسیر مخالف اظهارات شهردار تهران هستیم. برای نمونه در لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها برای سال ۱۴۰۲ ما شاهد آن هستیم که شهرداری تهران واگذاری حق انتفاع ازقبور یا به عبارتی پیش فروش قبور را رسما وارد چرخه خدمات بهشت زهرا (س) کرده است، البته پیش از این لایحه نیز سازمان مذکور خبر از اینکه به هر کدملی صرفا یک پلاک قبر واگذار می‌شود و شرایط انتقال سند قبر به دیگران نیز برداشته شده داده بود که این موضوعات در مصوبه بهای خدمات سال ۱۴۰۱ سازمان بهشت زهرا (س) به تصویب شورای ششم نرسیده بود، اما اراده مدیران شهرداری بر اجرایی شدن آن‌ها بود و حالا بعد از پیش فروش قبر و برداشتن شرایط انتقال سند قبر به دیگران در لایحه بهای خدمات آرامستان‌ها برای سال ۱۴۰۲ ما شاهد آن هستیم که در ردیف ۱۳ جدول ماده ۲ شهرداری تهران می‌خواهد پس از تصویب شورای ششم برای نگهداشت سالیانه هر پلاک قبر یعنی خدماتی که بر اساس وظایف ذاتی شهرداری در بهشت زهرا (س) برای نگهداشت فضای سبز، نظافت و رفت و روب انجام می‌شود رقمی بالغ بر ۱۶۴ هزار تومان دریافت کند، البته این رقم برای آرامگاه‌های خانوادگی به ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌رسد، این هزینه تا پیش از سال ۱۴۰۲ در طول تاریخ بلدیه اخذ نمی‌شده و در شهرداری که شهردارش نمی‌خواهد شهر را گران کند می‌خواهند با استناد به قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری‌ها همانطور که بهای خدمات و نگهداشت شهر را از شهروندان می‌گیرند، این بار هزینه نگهداشت قبر‌ها را از بستگان متوفیان برای هر سال بگیرند! آقایان با گران کردن شهر مخالف هستند و آن را کار دوره پنجم می‌دانند، اما می‌خواهند از سال آینده برای هر پلاک قبر فیش هزینه نگهداشت صادر کنند و مبلغش را بازماندگان متوفیان بگیرند!

شهرداری چقدر بدهکار است؟

منبع درآمدهای شهرداری به نظر می‌رسد در برابر بدهی‌های این نهاد به شکل محسوسی کمتر است، اما شهردار تهران چقدر بدهکار است؟

معاون مالی شهرداری تهران در مورد رقم دقیق بدهی شهرداری با تاکید بر اینکه تا با بانکها در مورد اصل و فرع بدهی‌ها صحبت نکنیم، نمی‌توانیم رقم نهایی و دقیق میزان بدهی شهرداری را اعلام کنیم، گفت: بانک‌ها مدعی بدهی۶۰ هزار میلیارد تومانی و پیمانکاران نیز مدعی۸۰۰۰ میلیارد تومان بدهی هستند.

لطف الله فروزنده در مورد میزان دقیق بدهی شهرداری تهران به بانک‌ها و پیمانکاران گفت: بدهی شهرداری تهران چند بخش است، در بخش بدهی بانکی در حال برگزاری جلسات مختلف با بانک‌ها هستیم تا اصل و فرع وام‌ها و بدهی ها را مشخص کنیم تا بعد از آن ببینیم که چگونه می توانیم پرداخت کنیم. البته مهمترین بدهی‌ها متعلق به بانک شهر است که البته ادعای بانکها را باید ارزیابی کنیم.

فروزنده با بیان اینکه مناطق شهرداری تهران مبلغ ۵۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران دارند که برآرود ما این است که در بررسی ها میزان بدهی حدودا ۳۰۰۰ میلیارد تومان خواهد بود، گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در مورد پرداخت بدهی پیمانکاران به جمع بندی ارائه «برات کارت» رسیدیم تا بخش زیادی از مطالبات پیمانکاران پرداخت شود.

وی در مورد بدهی های ارزی شهرداری تهران به بانکها اظهار کرد: در این موضوع مسئله نرخ ارز و نرخ تسهیلات مهم است که در حال پیگیری هستیم که با چه نرخی می‌خواهند بدهی شان را با ما تسویه کنند. متأسفانه گذشتگان اگر می آمدند بدهی‌های ارزی را تبدیل به ریال می‌کردند دیگر نرخ تسهیلات ارز اثر نداشت، اما این مهم را انجام ندادند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها