فرزند بیشتر، مالیات کمتر

کد خبر: 1204005

مشوق‌های سیاست جمعیتی همواره یکی از پاشنه‌های آشیل ناموفق بودن اجرای این سیاست‌ها بوده است اما حالا طرحی در مجلس شورای اسلامی است که قرار است منجر به تشویق تازه‌ای پیرامون این سیاست‌ها باشد.

فرزند بیشتر، مالیات کمتر

بسیاری از کارشناسان حوزه جمعیتی معتقدند دلیل اصلی عدم میل خانواده ایرانی به فرزندآوری تنها موضوعات اقتصادی است، گواه این باور را حتی می‌توان در نظرسنجی‌های رسمی صورت گرفته هم دید.

مطالعاتی در زمینه نگرش مردم به فرزندآوری انجام شده است که این مطلب را روشن می‌کند؛ در سال 1382 یک پیمایش ملی انجام شد و در آن از نگرش مردم نسبت به فرزند‌آوری سؤال پرسیده شد، 74 درصد از مردم دو فرزند را مطلوب می‌دانستند،11 درصد تک‌فرزندی و تقریباً 11 درصد نیز سه‌فرزندی را مطلوب می‌دانستند که این خود ناشی از سیاست تحدید نسلی بود که در سطح وسیع و افراط‌گونه از اواخر دهه 60 شروع شد، در قالب قانون برنامه و قانون تنظیم خانواده تا جایی پیش رفت که متأسفانه این قوانین و سیاست‌ها باعث شد که نوعی تغییر نگرش در جامعه ایجاد شود.

گروه غالب مردم ایران در آن زمان دو فرزند را کافی می‌دانستند و این مسئله برای دو دهه طول کشید؛ بعد از آن در سال 94 و 98 نیز پیمایش‌هایی صورت گرفت و دوباره همان سؤال‌ها از مردم پرسیده شد، این پیمایش‌ها در قالب نگرش‌سنجی انجام شد که مطابق پیمایش سال 98 حدود 35 درصد مردم گفتند که دو فرزند می‌خواهند، این کاهش به‌معنی تغییر نگاه و نگرش مردم است یعنی غالب مردم به‌لحاظ نگرشی دو فرزند را کافی نمی‌دانند و بیش از 60 درصد گفتند که حداقل 3 فرزند می‌خواهند!

حالا امیرحسین بانکی‌پور، عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ می‌گوید: افرادی که از آبان ۱۴۰۰ فرزند سوم و یا بیشتر یعنی فرزند چهارم و  پنجم‌شان متولد شود، این افراد در سال ۱۴۰۲ ،۱۵ درصد تخفیف مالیاتی خواهند داشت. به گفته او  این حکم در سال‌های دیگر هم تکرار خواهد شد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها