درصورت نقص ایمنی، خسارت تصادف از خودروسازان مطالبه شود!

علت مرگ؛ «خودروی داخلی»

کد خبر: 1220890

نشست خبری امروز رئیس پلیس راهور کشور محل تازه‌ای بود برای گلایه‌های تند او از ایمنی خودروهای داخلی. این موضوع از سال گذشته آغاز شده و هر بار پلیس راهور فرصتی به دست آورده به این موضوع اشاره کرده است. رکورد منفی میزان تلفات تصادفات جاده‌ای در ایران پس از آسیب‌شناسی پلیس حالا متهمان تازه‌ای هم دارد. فارغ از سهم بالای ایمنی خودروها در تلفات که هر چقدر پلیس به آن اشاره کرده از سوی خودروسازهای داخلی با بی‌تفاوتی پاسخ داده شده است، همین چند روز پیش آنها بخشی از سهم بالای متوفیان تصادفات را متوجه وزارت بهداشت و درمان کردند. طبق آماری که از سوی سید کمال هادیانفر اعلام شد «43 درصد از فوتی های تصادفات، در بیمارستان ها جان خود را از دست می‌دهند.» همین ارائه آمار البته که خیلی زود از سوی وزارت بهداشت و درمان پاسخ داده شد اما از توالی این انتقادها به نظر می‌رسد پلیس دیگر تاب انتقادهای بالای تصادفات جاده‌ای را ندارد و خیلی آشکارتر از گذشته دارد به دلایل واقعی این اتفاقات می‌پردازد.

 علت مرگ؛ «خودروی داخلی»

هر ساعت دو مرگ!

اگر فقط 30 دقیقه صرف خواندن گزارشی کنید یا فراغتی در سایت‌های خبری داشته باشید یک نفر جانش را در جاده‌های ایران از دست داده است! ساده‌شده این مثال این است که هر ساعت دو ایرانی جانش را بر اثر تصادفات جاده‌ای از دست می‌دهد. آماری که نام ایران را  در فهرست تلفات تصادفات در بالای این سیاهه قرار داده است. دراین میان کیفیت خودرو و جاده همیشه یکی از دلایل مرگ در تصادفات جاده‌ای است، مساله‌ای که پلیس بارها به آن اشاره کرده، مثلاً هادیانفر در همایش تجلیل از خادمان سلامت نوروزی گفت: «در نوروز تصادفی رخ داد که ۱۲ نفر فوتی داشت که خودروی حامل دو خانواده در محور سیستان رخ به رخ باهم تصادف کردند. اگر عکس دو خودرو را ببینید، تشخیص نمی‌دهید که چه نوع ماشینی است. خودرو باید از جان سرنشین دفاع کند.»

شوخی خودروسازها با جان مردم

هر چقدر پلیس در این ارتباط اعتراض داشته از سوی مقابل یعنی خودروسازها هیچ صدایی بلند نشده است. همان روزهای ابتدایی اعتراض پلیس چند باری مسئولان خودروساز در مقام پاسخگویی برآمدند اما آنقدر استدلال‌هایشان عجیب بود که بیشتر دستمایه شوخی و مطایبه قرار گرفت تا پاسخی مجاب کننده! اینکه دلیل باز نشدن ایربگ خودروهای وطنی را در تصادفات این بدانیم که «چون خودرو با زاویه مناسبی تصادف نکرده است» یا اینکه ادعا کنیم « خودروی بنز آلمان هم در تست استانداردهای ایران خودرو رد می‌شود» بیشتر از اینکه دلیلی برای اقناع افکار عمومی و پاسخی به پلیس باشد به استهزا گرفتن این گلایه‌هاست.

3 هزار خانواده سیاه‌پوش

حالا سردار کمال هادیانفر می‌گوید افزایش تعداد تلفات جاده‌ای به مرحله «نگران‌کننده‌ای» رسیده است.  آنطور که او اشاره کرده است در سال گذشته  حدود یک میلیون و صدهزار تصادف رخ داد که پلیس برای ۵٧٢ هزار و٣۵۴ مورد کروکی صادر کرده است. «اما آنچه که ما را نگران و ناراحت کرد مرگ ١٩ هزار و ۴٩٠ نفر در حوادث رانندگی بود که دو هزار و ٧١٢ مورد بیشتر از سال ١۴٠٠ بود.» نزدیک به سه هزار خانواده در سال گذشته بیشتر از سالهای قبل‌تر سیاه‌پوش شده‌اند و حالا پلیس راهور می‌گوید بخش قابل توجهی از این سوگ‌ها منتسب به ایمنی خودروهاست.

توقف تولید پراید؟

او در بحث کیفیت خودروهای داخلی مصداق‌های بی‌توجهی مسئولانی را هم فهرست کرده است. در بخشی از این نشست هادیانفر با اشاره به برگزاری شورای‌عالی ترافیک می‌گوید « تنها یک جلسه از این شورا با حضور رئیس جمهوری و مابقی با حضور معاون اول ایشان برگزار شد. واقعیت این است که دیگر صرفا برگزاری جلسه چاره‌ای را حل نخواهد کرد و باید تصمیمات درست گرفت و اعتبارات دستگاه‌هایی مانند اورژانس، هلال احمر و ... تامین شده و افزایش یابد. انتظار ما از دولت مردمی و انقلابی رئیسی این است که به این موارد توجه کنند.» او البته که از پیگیری برای توقف تولید خودروهای ناایمن از سوی پلیس خبر داده و گفته است « اما متاسفانه هنوز و علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری و شخص ریاست جمهوری ما هنوز در بحث ایمنی خودروها دچار مشکل هستیم و اقدامی در راستای ایمنی انجام نشده است و ما تقریبا هر روز شاهد تصادفات شدید هستیم، متاسفانه در تصادفات هنوز درها قفل می‌شود، خودرو دچار حریق می‌شود.»

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها