هشدار برای بازگشت مرگ‌های کرونایی

کد خبر: 1246882

شیب ملایم افزایش ابتلاها به ویروس کرونا و البته مرگ 22 نفر طی بازه زمانی یک هفته‌ای بحث بر سر آمادگی نظام سلامت در رابطه با شیوع احتمالی ویروس کرونا را داغ کرده است. همزمان دو متخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با آنچه آنها «انفجار ویروس» و «شیوع دوباره» خوانده‌اند هشدار داده‌اند.

هشدار برای بازگشت مرگ‌های کرونایی

حمید سوری اپیدمیولوژیست می‌گوید متاسفانه مجدد نشانه‌هایی از خیزش اپیدمی کووید در کشور به گوش می‌رسد و فوت هفتگی بیش از ۲۰ هموطن نگران کننده است.

او می‌گوید روند روبه افزایش موارد تایید شده کرونا در چند هفته اخیر عمدتا در مناطق جنوب شرقی آسیا و مدیترانه شرقی دیده می‌شود که می‌تواند مانند سویه دلتا از شرق وارد کشور شده یا بشود. شما افزایش معنی دار موارد مثبت را در دو هفته گذشته در هند و ویتنام و بنگلادش می‌توانید مشاهده کنید. هر چند افزایش موارد ابتلا در دو هفته گذشته در کل جهان نیز تاثیر خود را گذاشته است. لذا شدید کنترل و مراقبت‌های لازم از جمله افزایش موارد تست و شناسایی و جداسازی افراد دارای علائم بالینی در این مناطق و سفرهای هوایی از کشورهای دارای خیزش موارد ضروری است.

به اعتقاد او متولیان امر برای تحلیل درست اپیدمی به موارد مرگ یا تغییرات ابتلای روز به روز به تنهایی نگاه نکنند و روند را در یک بازه زمانی بزرگتر مثلا دو هفته‌ای ببینند. ما انتظار نداریم سویه‌ها و زیر سویه‌های حال حاضر از میزان کشندگی بالایی برخوردار باشد لذا لازم است تعداد تست‌های مناسب به ویژه در مناطق و گروه‌های جمعیتی مظنون افزایش یابد، موارد مثبت رصد شوند و هرگونه طغیان کوچک و بزرگ بیماری در اقصا نقاط کشور با واکنش سریع پیگیری شوند.

از سوی دیگر مینو محرز هم معتقد است هرچند مواردی هم بوده که فرد با همین علائم مراجعه کرده و تست کرونای او مثبت شده است. ویروس کووید هم‌چنان به قوت سابق پابرجاست و روزبه‌روز هم تغییر می‌کند. اتفاق عجیبی نیست که فرد با علائم سرماخوردگی به پزشک مراجعه کند، اما در نهایت متوجه شود مبتلا به آنفلوانزا یا کروناست.

مینو محرز می‌گوید: «سفرهای تابستانیِ اخیر یکی از عوامل شیوع بیماری‌های عفونی و انتشار ویروس‌ها هستند. ضروری است افرادی که از سفر بازمی‌گردند و مشکوک به بیماری هستند، سه الی پنج روز خود را قرنطینه کنند تا ویروس حالت بیماری‌زایی خود را از دست بدهد و علائم کاهش یابند.»

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها