اتهامات امیر تتلو چیست؟

کد خبر: 1260981

از زمان تحویل امیر تتلو به ایران گمانه‌زنی‌های بسیاری در رابطه با وضعیت حقوقی او شکل گرفته است، بازه اتهامات حقوقی به او هم آنقدر گسترده است که نتوان به آن به شکلی کامل پرداخت، اما سوال مهم این است که مهم‌ترین اتهامی که تتلو با آن رو به روست چیست؟

اتهامات امیر تتلو چیست؟

«امیرحسین مقصودلو» ملقب به تتلو خواننده‌ای که ۱۵ آذر ماه جاری توسط پلیس ترکیه از طریق همین مرز به مراجع قضایی در ایران تحویل و توسط آن‌ها دستگیر می‌شود و طبق گفته ناصر عتبانی، رییس کل دادگستری آذربایجان غربی، شانزدهم آذر ماه به مقامات قضایی تهران، تحویل داده شده است.

تتلو تا پیش از اینکه از ایران خارج شود دو بار دستگیر می‌شود؛ سال ۱۳۹۲ و سال ۱۳۹۵. شنیده‌ها حاکی از آن است که سال ۹۵، «بیژن. ق»؛ قاضی پرونده به تتلو بی‌احترامی می‌کند و تتلو در واکنش به این بی‌احترامی به سمت قاضی قندان پرت می‌کند. البته چند روز بعد همان قاضی طی نامه‌ای از شکایت خود علیه تتلو صرف‌نظر می‌کند. پس از این ماجرا عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان وقت تهران، در ۱۵ آبان ۱۳۹۵ اعلام می‌کند: «یک خواننده زیرزمینی در ایران به مجازات شلاق و حبس محکوم شده است و به موجب حکم صادره از محاکم تهران، این خواننده زیرزمینی به ده سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است که با توجه به اعلام گذشت یکی از شکات، یک دوم مجازات حبس تعلیق شده است.»

در نهایت این خواننده سال ۱۳۹۷ ایران را به مقصد استانبول جهت اجرای کنسرت ترک می‌کند، اما یک سال بعد هم در ترکیه به علت نقض مقررات ویزا، یک هفته بازداشت می‌شود.

با گذشت سه سال از آخرین بازداشت تتلو در ترکیه، هفته گذشته قبل از اینکه او با پاسپورت پانچ شده به فرودگاه برود و برگه دیپورت خود را امضا کند فیلمی از خانه او که در استانبول به «خانه وحشت» معروف شده است، منتشر می‌شود. در این فیلم که مشخص نیست توسط چه کسی و با چه انگیزه‌ای ضبط و در فضای مجازی منتشر شده؛ دختری نوجوان به سمتی که دقیقا مشخص نیست کجاست، می‌دود، اما ناگهان چند دختر دیگر دست و پای او را می‌گیرند و دختر نوجوان شروع به جیغ زدن می‌کند....

پیش از این ماجرا نیز یک بازیگر ایرانی و چند دختر و پسر از شکنجه‌ها، فحاشی‌ها و آزار و اذیت‌هایی که تتلو در همان خانه با آنان داشته، ادعا‌هایی را مطرح کرده بودند.

شاید شروع این ادعا‌ها مربوط به اردیبهشت سال ۱۳۹۹ باشد. زمانی که تتلو در صفحه اینستاگرام خود برای جذب دختران نوجوان ۱۵ الی ۱۸ ساله فراخوان می‌دهد تا به خانه او بروند، اما تتلو حالا با چه انگیزه‌ای ناگهان تصمیم می‌گیرد به فرودگاه ترکیه برود و در آنجا اعلام کند که می‌خواهد به ایران بازگردد، هنوز برای هیچکس واضح و مبرهن نیست.

برخی می‌گویند تتلو از کشور ترکیه دیپورت شده، برخی می‌گویند تتلو به خواست خودش به ایران بازگشته و برخی دیگر هم می‌گویند تتلو به دلیل بدهی زیاد و شکایاتی که در ترکیه از او ثبت شده بود مجبور شد به ایران بازگردد....

با این حال تتلو در یکی از فیلم‌هایی که در فرودگاه ترکیه از او ضبط و منتشر شده، می‌گوید از همه‌چیز خسته شده و قصد بازگشت به ایران را دارد. با این حال او چند ساعت بعد ناامید از فرودگاه ترکیه خارج می‌شود. لحظه خروج تتلو از فرودگاه ترکیه نیز توسط برخی افراد ثبت شده است. این فیلم‌ها با واکنش‌های زیادی از سوی کاربران فضای مجازی مواجه شد؛ کاربران معتقد بودند این اقدام او نیز نمایشی و برای جذب فالوور بیشتر بوده است. تا اینکه یازدهم آذر ماه خبرگزاری‌ها اعلام می‌کنند پلیس ترکیه تتلو را بازداشت و به بازداشتگاه منتقل کرده است. خبرگزاری‌ها علت بازداشت تتلو را فحاشی به اعضا و کارکنان کنسولگری ایران در استانبول اعلام می‌کنند. این در صورتی است که هیچ مستندی از لحظه فحاشی به اعضا و کارکنان کنسولگری یا درگیری با ماموران ترک ثبت و در فضای مجازی منتشر نشده است.

خبرگزاری میزان در مورد تتلو نوشته است: «متهم در خصوص تحقیق از اتهامات انتسابی تفهیم اتهام و در جهت تکمیل تحقیقات تحویل ضابط قضایی شده است.» میزان در ادامه به شکایت‌هایی که در دستگاه قضایی علیه این خواننده ثبت شده، اشاره کرده: «شکات خصوصی این خواننده غیرمجاز، شکایت‌های متعددی در دستگاه قضایی علیه او ثبت کرده بودند. مهم‌ترین شکات این فرد نوجوانان زیر ۱۸ سال و خانواده‌های‌شان هستند.»

با اینکه چهار روز است تتلو به ایران بازگشته، اما هیچ مصاحبه یا فیلمی از او پخش نشده است.

در این گفتگو با «عبدالصمد خرمشاهی»، حقوقدان به اتهامات و احکامی که ممکن است تتلو با آن‌ها روبه‌رو شود، می‌پردازیم. این وکیل پایه یک دادگستری معتقد است؛ با اتهاماتی که به امیرحسین مقصودلو وارد شده، قاعدتا باید پرونده او در دادگاه یک کیفری تهران رسیدگی شود.

عنوان شده که امیرحسین مقصودلو در ترکیه جرایمی را مرتکب شده است. صرف نظر از اینکه او چرا و چگونه به ایران دیپورت شده، چه مجازاتی در انتظار او خواهد بود؟

مطابق ماده ۷ قانون مجازات اسلامی هر یک از اتباع ایرانی در خارج از کشور مرتکب جرمی شوند در صورتی که به ایران استرداد شوند طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران محاکمه و مجازات خواهند شد. هر چند باید دید فرد متهم رفتاری که در خارج از ایران داشته به موجب قوانین ما، جرم محسوب شده یا خیر! در مورد تتلو در خارج از ایران هم مطرح شده مرتکب جرایمی شده است. البته صرف‌نظر از اینکه تتلو شاکی خصوصی دارد یا خیر باید در نظر داشته باشیم؛ این فرد فعلا به عنوان متهم شناخته شده و هنوز محاکمه نشده است، اما در حال حاضر جرایمی به این شخص نسبت داده شده که باید به این جرایم در یک دادگاه صالح رسیدگی شود.

تتلو امکان دارد با جرایمی سنگین روبرو شود. می‌توانید به چند مورد از این جرایم اشاره کنید؟

اول، بحث فساد فی الارض است. دوم، بحث توهین مطرح است؛ طبق ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی. سوم، تشویق به فساد و فحشا است؛ طبق ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی و سایر جرایم دیگر... در این پرونده، بحث تعدد جرم مطرح است، اما باید بحث تعدد جرم طبق قانون مجازات اسلامی رسیدگی شود و طبیعتا با چنین جرایمی، مجازات اشد در نظر گرفته خواهد شد. البته همانطور که اشاره کردم همه این موارد منوط بر این است که تتلو در دادگاه صالح محاکمه شود و بتواند از خودش دفاع کند. شاکیان و مدعیان خصوصی هم اگر خسارتی (مادی یا معنوی) بر آن‌ها وارد شده باید در دادگاه مطرح و مطالبه کنند.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها