چرا هک اسنپ‌فود مهم است؟

لقمه چرب اسنپ‌فود برای هکرها

کد خبر: 1265536

«اطلاعات بیش از۲۰میلیون کاربر اسنپ‌فود هک شد.» این خبری است که از شامگاه شنبه در فضای رسانه‌های مجازی ایران دست‌به دست می‌شد، واکنش اسنپ تا ۱۰ساعت پس از انتشار اولیه این خبر، سکوت بود و در این میان هم مواجهه ابتدایی کاربران فضای مجازی ایران به این اتفاق بیشتر به مطایبه و شوخی می‌گذشت تا چالشی جدی.

لقمه چرب اسنپ‌فود برای هکرها

هکرها اما خیلی زود درکانال تلگرامی خود، بخش‌هایی ازاطلاعات هک شده را منتشرکردند. اطلاعاتی شامل بیش از ۲۰میلیون نام کاربری، پسورد، ایمیل، نام و نام خانوادگی، شماره تلفن همراه، ۵۱‌میلیون موقعیت مکانی، نشانی کامل، شماره تلفن، اطلاعات بیش از ۱۶۰میلیون سفر انجام شده توسط پیک، اطلاعات بیش از ۶۰۰هزار پرداخت سفارش شامل نام مشتری، شماره کارت و... .

حوالی ظهر دیروز بالاخره اسنپ فود با صدور بیانیه‌ای هک بخشی از اطلاعات کاربران این اپلیکیشن را تایید کرد. در بخشی از این اطلاعیه اعلام شده «شرکت اسنپ‌فود مسئولیت این اتفاق را می‌پذیرد» و البته گفته شده «کلیه‌ اطلاعات پرداخت بانکی کاربران، اعم از اطلاعات مربوط به کد امنیتی کارت(CCV)، رمز عبور و تاریخ انقضا در امنیت کامل قرار دارد.» هک شدن اسنپ‌فود وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که بدانیم این گروه هکری مدعی است اطلاعات بیش از ۶۰۰ هزار پرداخت، شامل نام کامل صاحب کارت، نام کامل مشتری، شماره تماس، شماره کارت، نام بانک و... را نیز دراختیار دارد. ازهمان زمان بود که اعلام شد پلیس فتا به موضوع ورود پیدا کرده است.

سرهنگ رامین پاشایی، معاون‌اجتماعی و فرهنگی پلیس فتای کشور شامگاه دیروز  گفت: «پس از گزارش هک اسنپ فود و شکایت این شرکت در پلیس فتا، تحقیقات کارشناسان آغاز و یک تیم از کارشناسان در محل این شرکت حاضر شده تا موضوع را به صورت تخصصی بررسی کنند. البته این شرکت در حال حاضر به خدمت رسانی ادامه می‌دهد. با توجه به این‌که شرکت اسنپ فود توسط کارشناسان این پلیس امسال چند نوبت مورد ارزیابی و توجیه فنی لازم قرار گرفته‌اند در صورت مشاهده هرگونه اهمال و سهل‌انگاری مراتب برای پیگیری به‌مراجع قانونی منعکس خواهد شد. در حال بررسی راه نفوذ به اطلاعات این شرکت هستیم که با جمع‌بندی اطلاعات و کشف اطلاعات جدید دراین باره اطلاع رسانی می‌کنیم.» پس از گذر از مواجهه طنزآلود کاربران فضای مجازی با موضوع هک اسنپ‌فود، حالا نگرانی‌ها از افشای اطلاعات کاربران این اپلیکیشن افزایش یافته است. برخی مدعی‌اند اطلاعات در دست هکرها ارزشی به لحاظ افشا ندارد و شاید این‌گونه قصد دارند اهمیت این ماجرا را کاهش دهند اما آنچه باعث نگرانی کاربران شده، این است که بدانیم هک اسنپ‌فود حتی اگر حساب بانکی افراد را تهدید نکند، با افشای اطلاعات شخصی و تاحدودی محرمانه، مشتریان و رستوران‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. اولین تهدید، موارد مربوط به میزان فروش رستوران‌ها و کمیسیون پرداختی به هر رستوران است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها