نیمی از پزشکان شغلشان را تغییر دادند!

کد خبر: 1286045

بیش از ۹۵ هزار پزشک عمومی در کشور داریم که تنها نیمی از آنها مشغول طبابت هستند و بقیه دیگر طبابت نمی‌کنند و بیشترشان به مشاغل دیگر رو آورده‌اند.

نیمی از پزشکان شغلشان را تغییر دادند!

هرچند پزشکان اصرار بر اجرای سیستم ارجاع دارند، اما خیلی از مردم تاکید دارند که علت عدم مراجعه‌شان به پزشک عمومی این بوده که بارها مراجعه کرده‌اند اما نتایج مثبتی ندیده‌اند و به همین دلیل اعتماد خود را از دست داده‌اند. به گفته این افراد، بیشتر پزشکان عمومی یا بسیار محافظه‌کار با بیمار رفتار می‌کنند. چراکه می‌دانند وظیفه خطیری بر عهده دارند و یا از دانش پزشکی خود آن طور که باید برای بیمار هزینه نمی‌کنند.

رئیس دفتر تهران انجمن پزشکان عمومی اما معتقد است که همان قدر که پزشک متخصص درس خوانده – به استثنای دوره تخصصی که گذرانده – پزشک عمومی هم همان دوره‌ها را گذرانده و دلیل نمی‌شود که در کار خود ناتوان باشد. او می‌گوید: استقبال سرد از پزشکان عمومی تبعات ناخوشایندی هم دارد. وقتی آمار مراجعه بیماران به پزشک عمومی کم باشد، او مجبور به تغییر شغل می‌شود. الان بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی، بیش از ۹۵ هزار پزشک عمومی در کشور داریم که ۴۰ تا ۴۵ هزار نفر از آنها مشغول طبابت هستند و بقیه یا دیگر طبابت نمی‌کنند و همان طور که گفتم، به مشاغل دیگر رو آورده‌اند. خیلی از آنها هم از کشور مهاجرت کرده‌اند.

دکتر پورقلیچ می‌گوید: به نظر می‌رسد دلیل عدم استقبال جامعه ایرانی از پزشک عمومی بیش از هر چیزی، مقوله‌ای فرهنگی باشد و با فرهنگ‌سازی مناسب می‌توان برای پزشک عمومی در ذهن مردم جا باز کرد و آن را جا انداخت. درست مثل کشورهای دیگر. وقتی شما بر اجرای سیستم ارجاع اصرار و ممارست داشته باشید و هر مراجعه‌ای را قبول نکنید، قطعا و طبیعتا مردم هم به تدریج یاد می‌گیرند که برای هر مشکلی نیاز نیست به متخصص مراجعه کنند و باید قبل از هر کاری به پزشک عمومی مراجعه کنند. این فرهنگ‌سازی در خیلی از موارد جواب داده و در این مورد هم حتما جواب خواهد داد. مثل اصراری که بر الکترونیک شدن نسخه‌ها داشت و اجرا شد و تا حد زیادی هم جواب داد. فقط لازم است که دولت بر اجرای آن اصرار و استمرار داشته باشد و آن را کم‌اهمیت نشمارد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها