بازار قیمت مرغ آرام گرفت | مرغ ارزان شد

کد خبر: 1147120

پس از کش و قوس‌های فراوان، سرانجام امروز قیمت مرغ، تخم مرغ، روغن و لبنیات افزایش یافت. اما بهای این چهار گروه کالای اساسی چقدر بالا رفت؟

بازار قیمت مرغ آرام گرفت | مرغ ارزان شد

قیمت مرغ سر به فلک کشید قیمت مرغ ارزان نمی شود قیمت مرغ برای افراد کم درآمد وحشتناک شد دولت باید روی قیمت مرغ بیشتر نظارت داشته باشد.

 گزارش امروز از بازار تهران حاکی است قیمت مرغ در عمده‌فروشی‌ها به 51 هزار تومان کاهش یافته، درحالی که قیمت برای عمده‌فروشی از سوی ستاد تنظیم بازار ،‌55 هزار و 500 تومان مصوب شده بود. روز بیستم اردیبهشت، طرح اصلاح هدفمندسازی یارانه‌ها آغاز شد و برای چهار قلم محصولات روغن، مرغ، تخم‌مرغ، لبنیات و مشتقات آن ، قیمت‌های جدید از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها مصوب شد.

کارشناسان کشاورزی همان زمان معتقد بودند که امکان دارد با سیستم عرضه و تقاضا قیمت کالاهای اساسی به کمتر از نرخ مصوب عرضه شود. استدلال آنها این بود که با اجرای این طرح بهره‌وری و تولید افزایش می‌یابد و البته برخی هم معتقد بودند که تقاضا در بازار افت خواهد کرد و اینها عاملی برای کاهش قیمت می‌شود.

گزارش امروز از بازار تهران حاکی است، قیمت مرغ در عمده‌فروشی‌ها هنوز به نرخ مصوب نرسیده و 4 هزار تومان کمتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود.

فروشندگان می گویند عرضه مرغ نسبت به روز گذشته دو برابر شده است، پیش بینی شده است که قیمت مرغ در میادین میوه و تره بار هم شکسته شود و کمتر از نرخ مصوب عرضه شود.

قیمت ۳۷ هزار تومانی مرغ در تهران

بنابر این گزارش وزارت جهاد کشاورزی قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ را ۳۱ هزار تومان اعلام کرده است اما مشاهدات میدانی نشان می دهد که این محصول در شهر تهران ۳۷ هزار تومان است اما قیمت این محصول در استان های دیگری مانند شهرکرد و کوهرنگ ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد.

یکی از فروشندگان این محصول در کوهرنگ در این ارتباط می گوید: حدود ۴ ماه است که قیمت مرغ ثابت است و به قیمت هر کیلوگرم ۳۰ هزار تومان به فروش می رسد.

عباس عسکرزاده معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اما در این ارتباط در پاسخ به خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم گفت: حداکثر قیمت مرغ در استان‌های مختلف کشور ۳۱ هزار تومان است و این محصول در برخی از استان‌های کشور  به قیمت کمتری نیز فروخته می‌شود.

وی افزود: این نرخ با در نظر گرفتن سود متعارف برای تولید کننده و توزیع کننده است که وزارت جهاد کشاورزی با همکاری سازمان تعزیرات حکومتی و بازرسی بر این قیمت‌ها نظارت دارد.

 معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از ابتدای قبول مسئولیت بازار محصولات کشاورزی بر اساس قانون انتزاغ، ۳۶۷ هزار بازرسی و نظارت بر واحد های صنفی داشته ایم که کمتر از ۱۰ درصد آنها منجر به تشکیل پرونده شده است.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در تعطیلات نوروزی تعطیل نیست و به صورت شبانه روزی بر بازار محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی نظارت دارد؛ در بازار مرغ و تخم مرغ نیز با وجود مشکلاتی که برای حمل و نقل وجود داشت نیاز استان های مختلف تامین و کمبود های مقطعی از استان های همجوار تامین شد.

عسکرزاده گفت: گزارش از گران فروشی مرغ در بازار نداشتیم و تنها در مواردی شاهد گران فروشی مرغ های بسته بندی شده بودیم که با واحدهای متخلف نیز برخورد صورت گرفت.

بازو بدون پوست مرغ زی پرو - ۰.۹ کیلوگرم ۲۹,۹۷۰

سینه مرغ با کتف آریا بهار پروتئین-۷۰۰گرم ۳۸,۱۵۰

بال مرغ بی نوک آریا بهار پروتئین-۹۰۰گرم ۳۸,۹۳۰

فیله سینه مرغ رویال طعم - ۷۰۰ گرم ۴۵,۵۰۰

سینه مرغ بدون پوست رویال طعم - ۹۰۰ گرم ۴۹,۰۵۰

ساق ران مرغ بدون پوست رویال طعم - ۹۰۰ گرم ۵۰,۴۰۰

ساق بی پوست ساده مرغ مهیا پروتئین مقدار ۰.۹ کیلوگرم ۵۰,۴۰۰

جوجه کباب ران مرغ مهیا پروتئین - ۰.۹ کیلوگرم ۵۸,۵۰۰

فیله مرغ سوخاری آریا بهار پروتئین-۷۰۰ گرم ۶۶,۵۰۰

ران مرغ بی پوست سارونتا - ۱.۵ کیلوگرم ۶۹,۰۰۰

مغز ران مرغ بدون پوست رویال طعم - ۱.۵ کیلوگرم ۷۷,۲۵۰

مغز ران مهیا پروتئین - ۱.۸ کیلوگرم ۹۲,۷۰۰

ساق مرغ پویا پروتئین - ۱۸۰۰ گرم ۱۰۰,۸۰۰

عدم اعلام قطعی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده های دامی یا عدم حذف آن برای سال ۱۴۰۱ و مشکلات حمل و نقل مرغ از استان های همجوار به استان‌هایی که تولید کمتری در مقایسه با مصرف دارند (مانند استان تهران) و تعطیلی برخی از کشتارگاه ها (با وجود اعلام عدم تعطیلی) باعث گرانی مرغ در برخی از استان ها از جمله شهر تهران شده است.

بر اساس این اطلاعیه، میادین میوه و تره بار برای عرضه گوشت منجمد گوسفندی با قیمت هر کیلوگرم ۸۵ هزار تومان و گوشت منجمد گوساله با قیمت هر کیلوگرم ۹۵ هزار تومان آمادگی دارند و به محض تحویل آن از سوی مبادی مربوطه نسبت به توزیع آن بین شهروندان اقدام می‌کند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ضمن اعلام دلایل گرانی گوشت مرغ در تهران گفت: عدم نظارت و افزایش تقاضا از جمله مهم ترین دلایل این امر است.

 

 

حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه قیمت مرغ زنده در سطح کشور بین ۱۹ هزار و ۷۰۰ تا ۲۱ هزار تومان است، گفت: افزایش هزینه مولفه های تولید قیمت تمام شده را بالا برده و بسیاری از تولیدکنندگان یا قادر به خرید نهاده های دامی مورد نیاز خود نبوده اند یا خریده اند و هنوز بارگیری انجام نشده است.

وی اضافه کرد: قیمت مولفه های تولید از جمله واکسن و دارو و جوجه یکروزه گوشتی و حمل و نقل در هفته های اخیر افزایش چشمگیری داشته و هم اکنون قیمت تمام شده تولید مرغ برای تولیدکنندگان بیش از ۲۱ هزار تومان است.

اسدالله نژاد تصریح کرد: به دلیل اینکه تولیدکنندگان مرغ را با قیمت ۱۹ هزار و ۷۰۰ تا ۲۱ هزار تومان عرضه می کنند قیمت برای مصرف کننده نهایی نیز باید حدود ۳۱ هزار تومان باشد.

وی با اشاره به افزایش قیمت مرغ در تهران تا حدود ۴۰ هزار تومان گفت: عدم نظارت و افزایش تقاضا از جمله مهم ترین دلایل این مساله است ضمن اینکه در ایام تعطیلات قرار داریم و در این ایام معمولا حمل و نقل با مشکلاتی مواجه می شود.

۲

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها