نبض بازار از برنامه‌های بانکی ملی برای کاهش بنگاه‌داری گزارش می‌دهد:

بانک ملی جلودار بانک‌ها در خروج از بنگاه‌داری

کد خبر: 1147937

بانک ملی پس از تاکیدات رئیس جمهوری و دولت سیزدهم مبنی بر کاهش تصدی‌گری و بنگاه‌داری بانک‌ها، جلودار شده است و در برنامه‌ای منسجم در تلاش است در سال ۱۴۰۱ بخشی مهم از فعالیت‌های بنگاه‌داری خود را کاهش دهد. در این راستا واگذاری بخشی از سهام داروسازی دانا و عرصه آن در بورس در هفته جاری کلید خورده است.

بانک ملی جلودار بانک‌ها در خروج از بنگاه‌داری

به گزارش نبض بازار،‌ واگذاری شرکت‌های سودده و پربازده با هدف شفاف‌سازی، فسادستیزی و سهیم‌کردن مردم در منافع شرکت‌های پربازده سرفصل‌های نقشه راه بانک ملی در این واگذاری‌ها و کاهش فعالیت‌های بنگاه داری است.
لزوم خروج بانک‌ها از بنگاهداری غیرضروری
بنا به اظهارات وزیر امور اقتصادی و دارایی، خروج بانک‌ها از بنگاهداری غیرضروری، هم جزو تاکیدات رهبری و هم تکلیف قانون است که متاسفانه مدتهاست از طرف بانک‌ها یا به فراموشی سپرده شده یا در این باره مقاومت می‌شود.
در این میان بانک ملی جزو نخستین بانک‌هایی است که خروج از بنگاه‌داری را با عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه در بورس آغاز کرده است. رویکرد بانک ملی ایران برای خروج از بنگاهداری با واگذاری بخشی از شرکت‌های تحت مالکیت این بانک در سال 1401 تقویت می‌شود.
این بانک در سال جاری با هدف اجرای جدی‌تر مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید و تسریع روند خروج از بنگاه‌داری، افزایش قدرت تسهیلات‌دهی و تمرکز بر فعالیت بانکداری، واگذاری سهام شرکت‌های تابعه خود را سرعت بخشیده و با جدیت در حال پیگیری آن است.در تازه‌ترین اقدام در هفته جاری عرضه اولیه شرکت داروسازی دانا وابسته به بانک ملی انجام شد.
واگذاری تمام یا بخشی از سهام 25 شرکت بانک ملی
براساس برنامه اعلام شده توسط بانک ملی ایران، 25 شرکت که بانک ملی ایران و شرکت‌های تابعه، مالکیت تمام یا بخشی از سهام آن را بر عهده دارند، در سال 1401 واگذار می‌شوند.
فرزین:‌سیاست بانک ملی شرکت‌داری نیست
آنگونه که محمدرضا فرزین، مدیرعامل بانک ملی ایران می‌گوید خروج بانک‌ها از بنگاهداری، توسط شخص رئیس‌جمهور دنبال می‌شود. به گفته او سیاست بانک ملی ایران شرکت‌داری نیست، بلکه خلق بنگاه و واگذاری آن به بخش خصوصی چابک و توانمند است.
خروج از بنگاه‌داری؛ استراتژی قطعی بانک ملی است
فرزین چندی پیش درباره ضرورت خروج بانک ملی ایران از بنگاهداری اعلام کرد: خروج از بنگاهداری، استراتژی قطعی بانک ملی ایران است.
بنگاه‌داری بانک را وارد حاشیه می‌کند
فرزین با تاکید بر اینکه بانک ملی ایران بر اساس استراتژی جدید خود، ورود به فرآیندهای ارزش‌آفرین و توسعه‌ای را در دستورکار خود قرار داده است، می‌گوید بنگاه‌داری، بانک را وارد حاشیه می‌کند و انرژی و وقت مدیران ارشد بانک را برای پاسخگویی‌های متعدد هدر می‌دهد، در حالی که اساسا بنگاهداری با روح بانکداری نیز همراهی ندارد.
مدیرعامل بانک ملی ایران از مدیران جدید شرکت مدیریت طرح و توسعه آینده پویا خواسته است حداکثر تلاش خود را برای تحقق اهداف ابلاغی در حوزه خروج از بنگاه‌داری به کار بسته و در مدت مشخص، موارد اعلامی را به سرانجام برسانند.
فرزین با اشاره به این که بانک ملی ایران باید با تقویت بانکداری شرکتی، کمک‌رسان بنگاه‌های تولیدی باشد، اعلام کرده است بنگاه‌ها در همه نقاط کشور باید از خدمات مالی و مشاوره‌ای بانک ملی ایران بهره‌مند شده و به تقویت اقتصاد کشور کمک کنند.
وی به لزوم تاسیس یک گروه مالی به منظور ارائه خدمات بیمه‌ای، تامین سرمایه، اعتبارسنجی و ارائه خدمات مشاوره مالی تاکید و تصریح کرد: تمرکز همه فعالیت‌های مالی بانک در یک گروه مالی می‌تواند علاوه بر جلوگیری از خروج منابع، قدرت چانه‌زنی بانک در مجامع بین‌المللی را نیز افزایش دهد.
براساس این گزارش از 25 شرکتی که در سال جاری آماده واگذاری هستند همه یا بخشی از این شرکت‌ها در مالکیت مستقیم بانک و یا در مالکیت شرکت‌های سرمایه گذاری توسعه ملی (وتوسم) و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی (وبانک) از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی ایران قرار دارند.
عرضه بورسی و مزایده دو روش بانک ملی برای واگذاری‌ها
این واگذاری‌ها برای شرکت‌های بورسی از طریق بازار سرمایه و برای شرکت‌های غیربورسی از طریق مزایده انجام می‌شوند.
در این میان کارشناسان معتقدند بنگاهداری بانک‌ها تنها منحصر به شرکت‌داری آنها نمی‌شود و هرگونه فعالیتی که غیربانکی باشد از جمله سهامداری بنگاه‌ها و مالکیت انواع دارایی‌ها را شامل می‌شود. آیا بانک‌ها از فعالیت‌های غیربانکی و به تعبیر امروزی، بنگاهداری منع شده‌اند؟
چرا بانک‌ها در گذشته وارد عرصه بنگاه‌داری شدند؟
بانک به دلیل نگرانی از عدم تحقق درآمدهای مورد انتظارشان برای پرداخت سود سپرده‌گذاران و سایر هزینه‌ها، تصمیم گرفتند بخشی قابل توجهی از منابع مالی خود را به بنگاه‌داری تخصیص دهند. اتفاقی که مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی بوده است، زیرا به اعتقاد آنها، ورود نظام بانکی به فضای بنگاه داری، باعث خواهد شد تا بانک‌ها از اهداف تعیین‌شده در زمینه تامین مالی و حمایت از واحدهای تولیدی فاصله بگیرند و عملا رفته رفته به رقیبی برای همان واحدهای تولیدی تبدیل شوند.
در زمانی که بازار سرمایه عمق و توسعه نداشت، بانک‌ها به‌ نوعی موظف شدند تا در راستای حمایت از بازار سرمایه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری تاسیس کنند و با گذر زمان این شرکت‌ها واگذار شدند.
صاحبنظران اقتصادی بر این نکته اتفاق‌نظر دارند که به منظور بهبود اثربخشی نظام بانکی در اقتصاد ایران و حمایت از اشتغال و تولید، بنگاه‌داری بانک‌ها با واگذاری اموال مهم و دارایی‌های مازاد نظام بانکی باید به سرانجام برسد.
همچنین محمدرضا فرزین مدیرعامل بانک ملی و رئیس شورای عالی هماهنگی بانک‌های دولتی در توئیتی نوشته است:
با تلاش همکارانم در بانک، 25 شرکت از بنگاه‌های اقتصادی مجموعه بانک ملی برای سال جاری آماده واگذاری شد. این اقدام در راستای خروج از بنگاه‌داری و تمرکز فعالیت بانک بر بانکداری است.
شرکت‌های زیر مجموعه بانک ملی که امسال واگذار می‌شوند کدام شرکت‌ها هستند؟
شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی
شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی
شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران
شرکت سرمایه‌گذاری ری
شرکت نکاچوب
شرکت کشت و صنعت و دامپروری دشت چشمه بناب
شرکت ملی صنعتی فولاد ایران
شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان
پتروشیمی شازند
ایران پوپلین
تجهیزات مدارس ایران
قند نقش جهان
ایران ترانسفو
قند پیرانشهر
گروه صنعتی بارز
سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران
سرمایه‌گذاری مسکن
دوده صنعتی پارس
صنایع شیر ایران
سیمرغ
کشت و صنعت و دامپروری پارس
شفا دارو
اتمسفر
چوب و کاغذ مازندران
گروه صنعتی بلا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها