جلال زاده: مذاکرات هسته‌ای اهرم فشار غرب علیه ایران

کد خبر: 1161413

جلال زاده در تبیین اهداف غرب از مذاکرات هسته ای اظهار کرد: آن ها قصد دارند مذاکرت هسته ای را به عنوان اهرم فشار بر جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند تا به اهداف خود دست یابند.

جلال زاده: مذاکرات هسته‌ای اهرم فشار غرب علیه ایران

برنامه «گفتگوی سیاسی» رادیو گفت‌وگو با موضوع مذاکرات هسته ای و با حضور مجتبی جلال زاده، کارشناس مسائل بین الملل به روی آنتن رفت.

مجتبی جلال زاده تعارض موجود بین ایران و آمریکا را یک تعارض ساختاری و هویتی دانست و گفت: در ذات کنش گری در سپر سیاست خارجی، ایران و آمریکا با یکدیگر دارای تضاد منافع هستند. ادبیاتی که در سیاست خارجی دو کشور شکل گرفته است نشانگر این تضاد و تخاصم است زیرا در ادبیات ایران، آمریکا به عنوان شیطان بزرگ شناخته می شود و در ادبیات آمریکا نیز ایران به عنوان محور شرارت و نظائر آن شناخته می شود.

وی در عین حال وجود ادبیات دشمن پنداری بین ایران و آمریکا را مانع تداوم گفتگوها بین دو کشور ندانست و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند مذاکره با دشمن به معنی سازش نیست.

*مذاکره برای مذاکره جایگاهی در ایران ندارد

این کارشناس مسائل بین الملل در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو از پایبندی ایران به مذاکرات هسته ای گفت و بیان کرد: البته به طور حتم ایران به مذاکره ای پایبند است که برای کشورمان عزت داشته باشد و مذاکره برای مذاکره جایگاهی در کشورمان ندارد. وقتی رفتار کشورهای پنج به علاوه یک را با ایران مقایسه می کنید، متوجه می شوید ایران عملگرایانه تر به عرصه مذاکرات پا گذشته است و از زمان برجام تا کنون به تعهدات خود عمل کرده است.

وی با تصریح بر اینکه غربی ها بر خلاف اعلام خود، بر متن مذاکرات تمرکزی ندارند، اشاره کرد: آن ها به جای ارائه راهکار بیشتر به دنبال بازی وقت کشی هستند. به نظر می رسد با توجه به تعارضات دیدگاهی به دلیل اختلافات عمیق، مذاکرات تداوم نداشته باشد.

جلال زاده با بیان اینکه آمریکا در مذکرات هسته ای مطالبات زیاده خواهانه دارد، گفت: آمریکایی ها رفع تحریم ها و بازگشت شان به برجام را منوط به رفع و حل یکسری مسائل فرابرجام می دانند.

این کارشناس مسائل بین الملل درباره دلایل طولانی شدن مذاکرات هسته ای تصریح کرد: عدم تلاش و نبود خواست واقعی از سوی غربی ها برای سر و سامان دادن به پرونده هسته ای ایران و طرح بخش های فرابرجامی در مذاکرت دو عامل اصلی در کند شدن بود.

وی آمریکا را ضد ساختار نهادها و سازمان های بین الملل دانست و ابراز کرد: سازمان ملل در خاک آمریکا شکل گرفت اما این کشور عضو جامعه ملل نشدند و در حقیقت آن ها کاملا حقوق بین الملل گریز هستند.

جلال زاده در تبیین اهداف غرب از مذاکرات هسته ای اظهار کرد: آنها قصد دارند مذاکرت هسته ای را به عنوان اهرم فشار بر جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند تا به اهداف خود دست یابند. این اهرم فشار در چند مدل خود را نشان می دهد که یکی از آن ها تاثیرگذاری بر فضای اقتصاد داخل ایران است و این کار را با افزایش قیمت نرخ ارز انجام می دهند تا گروه های صنفی را برای کشیدن به خیابان تحریک کنند. | منبع: رادیو گفتگو - زهرا جودکی

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها