افزایش حقوق سرپرستان این خانوارها | خبر خوب از افزایش حقوق

کد خبر: 1168372

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت:موهبتی با اشاره به قوانین مربوط به حوزه ایثارگران گفت: یکی از مهم‌ترین قوانین مربوط به ایثارگران که به تصویب رسید قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است که ۱۰ سال از تصویب این قانون می‌گذرد و بخش قابل توجهی از این احکام هنوز عملیاتی نشده است و یا به صورت ناقص اجرایی شده است. بخشی از این تکالیف مربوط به دستگاه‌ها است که عملیاتی نشده است و بخشی از مشکلات قوانین به دلیل کمبود منابع مالی است.

افزایش حقوق سرپرستان این خانوارها | خبر خوب از افزایش حقوق

افزایش حقوق یکی از مباحث اساسا در سال های اخیر است. افزایش حقوق باید یکی از اولویت های دولت ها باشد. با وجود تورم های اکنون افزایش حقوق کارگران، کارمندان، بازنشستگان و سایرین باید در اولویت باشد. افزایش حقوق باید متناسب با تورم باشد. در ادامه درباره افزایش حقوق بخوانید. 

 طاهر موهبتی که یک نشست خبری در سالن جلسات هتل هویزه سخن  می‌گفت‌، ضمن تبریک روز خبرنگار که امسال مصادف با روز عاشورا بود، گفت: روز خبرنگار به نام شهید محمود صارمی نامگذاری شده است و شما خبرنگاران در طول سال برای گروه‌های مختلف مانند روز پزشک، روز معلم و روز زن و مرد قلم می‌زنید اما دغدغه‌هایی مثل سایر مشاغل دارید که کمتر به آن‌ پرداخته شده است و این شغل جزو مشاغلی است که سخت و زیان‌آور است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تأکید بر برگزاری نشست‌هایی با خبرنگاران برای مشورت و همفکری با آن‌ها، خاطرنشان کرد: در جلساتی که با خبرنگاران برگزار شد از همفکری با آن‌ها بهره‌مند شدم و امیدوار هستم که با برگزاری این جلسات تجارب موفیقت‌آمیزی را کسب کنیم و این جلسات در طول سال ادامه پیدا کند.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در بنیاد شهید و امور ایثارگران ۱۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داشتیم و این بودجه برای عملیاتی شدن این قوانین در نظر گرفته شده است.  بودجه سال گذشته ما ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است که امسال بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که ۵۰ هزار میلیارد تومان از این بودجه پایدار است و ۲۰ هزار میلیارد تومان آن برای پرداخت بدهی‌ها در نظر گرفته شده است و بیش از ۱۶ هزار میلیارد تومان بدهی داریم.

وی افزود: این در حالی است که بودجه ۳۱ هزار میلیارد تومانی باید با ۱۲۶ هزار میلیارد تومان و بودجه ۷۰  هزار میلیارد تومان با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان الان سنجیده شود ولی وضعیت در حال حاضر بهتر شده است، سال گذشته ۲۷ درصد هزینه‌ها تأمین می‌شد اما الان ۳۵ درصد هزینه‌ها تأمین می‌شود. با تلاش‌های دکتر قاضی‌زاده هاشمی و حمایت‌های دولت و رئیس جمهور و مساعدت مجلس این بودجه با افزایش همراه بوده است. اما صرف اینکه بودجه تصویب شود کافی نیست

جزئیات افزایش حقوق

موهبتی گفت: مستمری والدین شهدا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود که با رشد حدود ۷۰ درصدی همراه بود و به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافت که البته عدد قابل توجهی نیست و از این میزان ۶۰۰ هزار تومان را بنیاد شهید و امور ایثارگران پرداخت می‌کند یعنی ماهانه ۴۸ میلیارد تومان این مستمری را بنیاد پرداخت می‌کند.  همچنین ۱۰۵ هزار ایثارگر از بنیاد کمک معیشت دریافت می‌کنند که مبلغ این کمک معیشت ۲ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان بود و امسال با رشد ۶۰ درصدی به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. این رقم به جانبازان معسر فاقد شغل و درآمد پرداخت می‌شود. برای ۲۷ هزار ایثارگر هنوز اعتبار لازم برای کمک معیشت اختصاص نیافته و برخی از جانبازان ما در دهک‌های یک تا سه هستند که همین ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به این جانبازان پرداخت نمی‌شود و با اجرای کامل قانون و خواسته اصلی ما هنوز فاصله دارد.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به خودروی مربوط به جانبازان گفت: بیش از ۲۰۰ هزار نفر مشمول تبصره پیش بینی شده در امور واگذاری خورو هستند ولی در قانون فقط ۱۰ هزار نفر سهمیه در نظر گرفته شده‌است، ما منتظر پاسخگویی وزارت صمت هستیم و پیگیری‌های جدی در این زمینه صورت گرفته است.

موهبتی گفت: ۷۰ درصد والدین شهدای ما بالای ۸۰ سال سن دارند و بیش از ۹۱ درصد آنها بالای ۶۰ سال دارند، هرچه میزان سن بالاتر رود نیازها متفاوت و نیازهای نوظهوری برای این قشر به وجود می‌آید. این اتفاق درمورد جانبازان و همسران جانبازان نیز وجود دارد و همسران جانبازان نیز با گذشت زمان و بعد از ۳۰ سال  خودشان هم جانباز شده‌اند و دچار عوارض ناشی از جانبازان شده‌اند.

وی افزود: طبق قانون باید به این افراد حق پرستاری داده شود که این حق پرستاری به بیش از ۶۰ هزار نفر از ایثارگران پرداخت می‌شود. این عدد طبق قانون حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار است و در مورد جانبازانی که دچار زخم بستر شده‌اند این رقم چند برابر افزایش می‌یابد. امسال حداقل حقوق وزارت کار با افزایش ۵۶ درصد همراه بوده است با وجود اینکه ۵ ماه از سال گذشته است اما حق پرستاری ایثارگران هنوز افزایش پیدا نکرده است. اگر مشکل بودجه در کشور وجود دارد باید آخرین بخش مربوط به ایثارگران باشد زیرا هزینه‌های جانبازان اجتناب ناپذیر است و باید تأمین شود.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به وضعیت بیمه تکمیلی ایثارگران گفت: با افزایش سن و بازنشستگی ۵۰ درصد هزینه‌ها به حوزه درمان اختصاص داده می‌شود و هزینه‌های درمان ایثارگران نیز با افزایش همراه است. در مورد جانبازان ۷۰ درصد و والدین شهدا که داغ یک یا چند شهید را هم متحمل شده‌اند بیشتر است.

وی افزود: در قانون تصریح شده است که ۱۰۰درصد هزینه‌های درمانی ایثارگران باید پرداخت شود که در قالب بیمه تکمیلی این پرداخت انجام می‌شود. سرانه درمان پیش بینی شده در قانون برای هرنفر در ماه  ۲۴۰ هزار تومان است ولی با توجه به افزایش هزینه‌های درمانی در مناقصه قانونی برگزار شده مبلغ سرانه ۳۷۸ هزار تومان تعیین شده و با کسری مواجه هستیم در مجموع  ۵۵۰ میلیارد تومان کسری اعتبار وجود دارد.

موهبتی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری در مورد سیاست‌های سلامت که می‌فرمایند که بیمار جز رنج بیماری نباید دغدغه دیگری داشته باشد، گفت: ما بیش از ۲ هزار جانباز نخاعی در کشور داریم و هنوز یک ریال از پاداش بازنشستگی مربوط به جانبازان با گذشت بیش از ۵ ماه از سال هنوز پرداخت نشده است و این موضوع را از ما مطالبه می‌کنند در حالی که باید به جانبازی که درد دارد حساس‌تر باشیم و مطالبات آنها را پیگیری کرد.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ۵۰ درصد خانواده‌های ایثارگران  سال‌ها است که اردو نرفته‌اند آنها سراغ ما را نمی‌گیرند اما ما باید به آنها توجه کنیم و نباید در حق آنها کوتاهی کنیم. ۱۱ سال از قانون جامع حمایت از ایثارگران گذشته است و انتظار اجرای کامل هنوز باقی مانده است.

موهبتی در ادامه این نشست گزارشی از سیاست‌های کلی بنیاد شهید و امور ایثارگران  ارائه داد و گفت: بنیاد شهید در سال ۱۳۵۸ به فرمان امام تشکیل شد و در سال ۱۳۸۳ با تجمیع نهادهای ایثارگری به بنیاد شهید و امور ایثارگران تبدیل شد و مقرر شده بود که ۷۰ درصد فعالیت‌های بنیاد فرهنگی باشد. 

وی در پاسخ به سؤالی درباره دیدار مسئولان بنیاد با ایثارگران گفت: یکی از مشکلات کشور این بوده است که با مردم گفت‌وگو انجام نمی‌شود اما در رویکرد جدید مدیریت بنیاد شهید و امور ایثارگران دیدار با ایثارگران و تشکیل شوراهای مشورتی از اقشار مختلف ایثارگران در دستور کار قرار گرفته است. در این نشست، از خبرنگاران حوزه ایثار و شهادت تقدیر شد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها