یارانه جدید این خانوارها حذف می شود | یارانه جدید تا کی ادامه دارد؟

کد خبر: 1169207

یک از پرسش‌هایی که پس از حذف ارز ترجیحی همواره شنیده می شود این است که یارانه نقدی بالاخره ادامه‌دار خواهد بود یا خیر و اگر ادامه ندارد، کالابرگ چه زمانی جایگزین یارانه نقدی خواهد شد؟

یارانه جدید این خانوارها حذف می شود | یارانه جدید تا کی ادامه دارد؟

بعد از گذشت چند سال از واریز یارانه نقدی 45 هزارتومانی در بهار امسال دولت مبلغ یارانه جدید را افزایش داد و این در حالی است که مبلغ یارانه جدید نسبت به افزایش سرسام آور قیمت ها ناچیز است. یارانه جدید اردیبهشت و خرداد واریز شده است. یارانه جدید تیرماه کی واریز می شود؟ یارانه جدید معترضان و جاماندگان واریز می شود.

بیش از 4ماه است که یارانه‌های جدید به یکی از دغدغه‌های افراد تبدیل شده است؛ چراکه قرار نبود یارانه‌ها بدین شکل ادامه داشته باشد؛ در ابتدا مقرر شد تا تنها دو ماه یارانه‌ها به صورت نقدی پرداخت شود و پس از دو ماه با فراهم شدن زیرساخت‌ها شاهد یارانه کالایی یا کالابرگ باشیم.

دوماه یارانه نقدی که پرداخت شد؛ پس از آن هم دو یارانه نقدی دیگر برای ماه‌های تیر و مرداد به حساب خانوارها واریز شد و حال به نظر می‌رسد که یارانه شهریور ماه هم نقدی باشد؛ چراکه زیرساخت کالابرگ هنوز فراهم نشده است و گفته‌های مسئولین نیز کم و بیش حاکی از آن است که حداقل در شهریور ماه سال جاری، یارانه نقدی پرداخت خواهد شد.

از همان ابتدا که قرار بود بین کالابرگ و یارانه نقدی انتخابی صورت بگیرد و یکی از این دو بین مردم توزیع شود، کارشناسان هشدار می‌دادند که کالابرگ شیوه درستی برای توزیع یارانه‌ها نیست  و توزیع کالابرگ مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت و ممکن است به جامعه هدف نیز اصابت نکند؛ حالا با گذشت 4ماه از پرداخت یارانه‌های نقدی، بسیاری از کارشناسان و... که از ابتدا مخالف یارانه نقدی بودند نیز، معتقدند دیگر کالابرگ شدنی نیست.

به عقیده این افراد وقتی مردم به یارانه نقدی عادت کرده‌اند، زندگی خود را متناسب با این پول جلو می‌برند؛ مثلا برخی این پول را برای اجاره خانه کنار گذاشته‌اند؛ چه طور می‌توان ناگهان این یارانه را قطع و گوشت و مرغ را جایگزین آن کرد؟

محسن زنگنه نماینده مجلس در این باره می‌گوید: هدف از کالابرگ این بود که مبلغ دقیقا به هدف اصابت کند و به جهت تورم قرار بود کمکی به خانواده‌ها انجام شود؛ اما شرایط کنونی متفاوت است؛ قیمت کالاها افزایش یافته و تورم زیادی به جامعه تحمیل شده است؛ معیشت مردم با سختی‌هایی مواجه شده؛ لذا امروز باید به خانواده‌ها اجازه داد خودشان انتخاب کنند.

به گفته وی دیگر کالابرگ موضوعیتی ندارد و الان اصلا نمی‌توان یارانه نقدی را حذف کرد و اگر بخواهیم یارانه نقدی را حذف کنیم، ممکن است خانوارها و مردم عکس‌العمل هم نشان دهند؛ الان آماده نبودن زیرساخت‌ها کالابرگ موضوعیتی ندارند؛ مگر اینکه بگوییم یارانه هست ولی چون تورم بالاست، می‌خواهیم به مردم کمک کنیم که این هم باتوجه به بودجه و منابع دولت، بعید می‌توانم که دولت بتواند چنین کاری کند و منابع دیگری جهت این موضوع اختصاص دهد.

جزئیات تازه از یارانه جدید

یارانه نقدی مردادماه هفته گذشته واریز شد و این، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

در حالی چهارمین مرحله از یارانه‌های نقدی هفته گذشته به حساب خانوار واریز شد که هنوز حذف‌شدگان یارانه امکان ثبت‌نام برای دریافت یارانه را دارند.

این در شرایطی است که زیرساخت‌های طرح کالابرگ در حال آماده‌سازی است و بنا به گفته وزیر اقتصاد، گزارش طرح کالابرگ قرار است تا آخر مرداد ارائه شود و امیدواریم اوایل شهریور ماه بعد از ارائه گزارش، تصمیم نهایی در خصوص جزییات تغییر شیوه پرداخت یارانه‌ها صورت گیرد.

طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز در پاسخ به این سوال که یارانه بعدی نقدی است یا کالایی عنوان کرده، تا زمانی که ابلاغ رسمی صورت نگرفته باشد، یارانه‌ها به صورت نقدی پرداخت می‌شود و هنوز هم ابلاغی صورت نگرفته، بنابراین فعلا گفته می‌شود ماه بعد هم پرداخت به صورت نقدی خواهد بود.

در این‌میان، پیش‌بینی می‌شود تغییر در شیوه پرداخت یارانه‌ها از مهرماه کلید بخورد. البته به باور کارشناسان، اگر دولت قصد واقعی برای تغییر شیوه پرداخت داشته باشد.

با این حال، یارانه نقدی مردادماه هفته گذشته واریز شد و این، چهارمین یارانه نقدی پس از جراحی اقتصادی دولت و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.

پرداخت یارانه نقدی از اردیبهشت امسال و به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی با رویه جدید و مبلغ ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان به تناسب دهک‌بندی صورت گرفته برای ۹ دهک پرداخت می‌شود؛ به‌طوری که برای سه دهک اول به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار و مابقی دهک‌ها ۳۰۰ هزار تومان است.

 پنج شنبه بود که چهارمین مرحله از یارانه‌های نقدی جدید پرداخت شد؛ براین اساس دهک‌های یک تا ۳، نفری ۴۰۰هزار تومان و دهک‌های چهار تا نهم، نفری ۳۰۰هزار تومان یارانه گرفتند؛ اما از همان ماه‌ ابتدایی پرداخت یارانه جدید ۳۰۰ و ۴۰۰هزار تومانی برخی مشمول یارانه شناخته نشده بودند و یارانه‌ای دریافت نکرده بودند.

این افراد یا دهک دهمی بودند و یا پیش از آن یارانه‌ای دریافت نمی‌کردند. بنابراین شرایطی برای اعتراض این افراد فراهم شد و همچنان هم ادامه دارد؛ البته گفته می‌شد که یارانه نقدی تنها دو ماه برقرار است و پس از آن متوقف خواهد شد که تا به امروز این اتفاق نیفتاد.

بنابراین جاماندگان در این۴ ماه همواره پیگیر یارانه‌های نقدی خود بودند و با توجه به احتمال ادامه یافتن این یارانه، بسیاری مصر بودند که حتما یارانه نقدی را دریافت کنند. وزارت رفاه در مرحله ۱۳۷ پرداخت یارانه‌ها معترضینی که توسط وزارت کار و رفاه اجتماعی بعد از بازبینی‌ها دهک ۱ تا ۹ شناخته شدند معوقات اردیبهشت و خرداد ماه آن‌ها واریز شد و از پنج شنبه شب برایشان قابل برداشت بود.

همچنین افرادی که این ماه برای اولین بار یارانه گرفتند، ماه بعد یارانه شهریور و نیز یارانه اردیبهشت، خرداد، تیر را دریافت خواهند کرد؛ یعنی اگر فردی دهک اول تا سومی باشد، ماه بعد یک میلیون و ۶۰۰هزار تومان یارانه می‌گیرد که این رقم برای یک خانواده ۴نفره، حدود ۶میلیون و ۴۰۰هزار تومان خواهد بود. همچنین افراد دهک چهارم تا نهمی نیز یارانه ماه بعد نفری یک میلیون و ۲۰۰هزار تومان یارانه دریافت خواهند کرد؛ در واقع یک خانواده ۴نفره که در دهک چهارم تا نهم باشد، ۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان یارانه دریافت خواهد کرد

رانه بگیران گفته بودند که به میزان ۳۵ هزار تومان از مجموع یارانه دریافتی آن‌ها کاسته شده است. بررسی ها نشان می‌دهد که در این مرحله هم این دسته از یارانه بگیران به همان میزان از دریافتی شان کسر می‌شود.

علت کسر مبلغ ۳۵ هزار تومان هم به دریافت وام کرونا در سال ۱۳۹۹ بر می‌گردد. در آن‌ سال بخش اعظم یارانه بگیران در دو مرحله تیر ماه و آذر ماه یارانه یک میلیون تومانی دریافت کردند و قرار شد اقساط آن در سر ماه از یارانه آنها کسر شود.

در چنین شرایطی، افرادی که تیر ماه ۱۳۹۹ وام یک میلیون تومانی کرونا دریافت کرده اند، تاکنون ۲۴ قسط را پرداخت کرده اند و باید تا دی ماه امسال هم شش قسط دیگر پرداخت کنند. اما سرپرستان خانواری که در دی ماه ۹۹ وام به حساب شان واریز شده است، ۱۸ قسط را پرداخته اند و همچنان تا مرداد ماه سال آینده باید اقساط این وام را بپردازند.

در مورد میزان یارانه واریزی مرداد ماه ۱۴۰۱ دولت همچنان قرار است یارانه نقدی را مطابق مراحل پیشین پرداخت کند؛ بنابراین افراد حاضر در دهک اول تا سوم در مرداد ماه به ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کنند. این میزان برای افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم به ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد.

اما اگر وام کرونا را در سال ۹۹ دریافت کرده اید، از مجموع دریافتی تان ۳۵ هزار تومان کاسته می‌شود. مثلا اگر خانواده‌ای سه نفره هستید و در دهک اول تا سوم قرار دارید، باید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حساب تان واریز شود که با کاستن قسط ۳۵ هزار تومانی وام کرونا این میزان به یک میلیون و ۱۶۵ هزار تومان می‌رسد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها