حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

شگفتانه رئیس جمهور برای افزایش حقوق بازنشستگان | چند درصد به حقوق بازنشستگان و کارمندان در این ماه افزوده می شود؟ | واریز معوقات حقوق بازنشستگان قطعی شد + جزئیات

کد خبر: 1185228

هفته گذشته مجلس پیشنهاد افزایش حقوق برخی از کارمندان و بازنشستگان را مصوب کرد که شورای نگهبان هم به آن رای مثبت داده و قرار است این افزایش به زودی اعمال شود.

شگفتانه رئیس جمهور برای افزایش حقوق بازنشستگان | چند درصد به حقوق بازنشستگان و کارمندان در این ماه افزوده می شود؟ | واریز معوقات حقوق بازنشستگان قطعی شد + جزئیات

هفته گذشته مجلس پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگان برخی از کارمندان و بازنشستگان را مصوب کرد که شورای نگهبان هم به آن رای مثبت داده و قرار است این افزایش به زودی اعمال شود.

یکی از گروه‌هایی که مشمول افزایش حقوق شدند کارمندان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری بودند.

بر اساس این مصوبه حقوق کلیه بازنشستگان کشوری و لشکری بین ۹۰۰ هزار تومان تا دو میلیون تومان افزایش یافته است. یعنی کف افزایش حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان است و بیشترین مبلغ آن دو میلیون تومان است.

آنگونه که دولت اعلام کرده این افزایش حقوق شامل حقوق مهر ماه به بعد بازنشستگان می‌شود اما از آذر ماه به حساب آنها واریز خواهد شد.

دومین گروهی که مشمول افزایش حقوق می‌شوند کارمندان دولت هستند. افزایش حقوق این گروه هم حدود یک میلیون تومان است. اما جز این مبلغ، حق اولاد کارمندان هم صد در صد افزایش یافته است.

مبلغ افزایش یافته به تصویب رسیده حقوق بازنشستگان

حق اولاد سال ۱۴۰۱ هم ۴۱۷ هزار تومان بود که دو برابر شده و به حدود ۸۴۰ هزار تومان رسیده است. به ازای همسر هم افزایش ۵۰ درصدی لحاظ می‌شود. مجموع این عوامل سبب می‌شود که حقوق کارکنان دولت بین ۲.۵ تا ۳ میلیون تومان افزایش داشته باشد.

درباره کارمندان دولت هم این افزایش ماه از مهر واریز می‌شود و مابه‌التفاوت دو ماه اول سال در آذر به حساب مشمولان واریز می‌شود.

البته این شیوه افزایش حقوق و مبلغ حقوق کارمندان دولت با واکنش برخی از نمایندگان مجلس مواجه شده است. چون این مبالغ افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان بخش دولتی در حالی اعلام شده که قرار نیست هیچ تغییری در دریافتی کارمندان بخش خصوصی اعمال شود.

نکته‌ای که بسیاری از منتقدان افزایش حقوق کارمندان دولت به آن اشاره می‌کنند این است که این منابع از بودجه عمومی هزینه می‌شود. یعنی عده‌ای که کارمند بخش دولتی هستند از این منابع بهره می‌برند اما کارگران همچنان حقوق پایه اعلام شده (۵ میلیون و ۶۰۰) هزار تومان را دریافت می‌کنند.

یکی از نکاتی که شریعتی نیاسر، نماینده مجلس به آن اشاره کرد این است که اگر منابع کشور محدود است، باید برای همه محدود باشد! وقتی میانگین دریافتی کارکنان شرکت‌های دولتی کشور، ۲.۵ برابر شرکت‌های خصوصی است، وقتی دو سوم حقوق بگیران از بیت‌المال در یک سوم بالای درآمد یک کشورند، همه تلاش می‌کنند کارمند رسمی حقوق بگیر شوند

البته انتقاد اصلی نمایندگان مربوط به حقوق‌های نجومی است. چراکه با افزایش حقوق یک میلیون تومانی، حداکثر سقف حقوق کارمندان دولت به ۵۰ میلیون تومان می‌رسد.

اجرایی شدن افزایش حقوق بازنشستگان مستمری‌بگیران 

سید عباس حسینی، از اجرایی شدن افزایش حقوق مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها با قانون مدیریت خدمات کشوری خبر داد و اظهار کرد: با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در بانک‌های دولتی از تاریخ بهمن ماه سال ۱۳۹۵، فاصله قابل توجهی بین حقوق کارکنان شاغل در بانک‌های دولتی و مستمری‌بگیران صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها ایجاد شد.

وی افزود: با وجود درخواست‌های متعدد بازنشستگان این بانک‌ها برای تطبیق حقوق همانند شاغلین از همان تاریخ، به دلیل زمان‌بر شدن اخذ مجوزهای قانونی لازم، دستور تطبیق حقوق مستمری بازنشستگان، از کار افتادگان و وظیفه‌بگیران بانک‌های عضو صندوق مذکور در آذر ماه سال ۱۳۹۸ توسط این وزارت صادر شد.معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: با صدور این مجوز، حقوق جدید مستمری‌بگیران ۷ بانک دولتی و ۴ بانک خصوصی‌شده با عنوان حقوق متناسب‌سازی تعیین و مابه التفاوت ناشی از آن از تاریخ ۱۳۹۸/۱/۱ محاسبه و به مشمولین پرداخت شد.

حسینی تصریح کرد: علیرغم انجام متناسب‌سازی مذکور، تفاوت در تاریخ تطبیق کارکنان شاغل و بازنشستگان این بانک‌ها (شاغلین ۱۳۹۵/۱۱/۱ و بازنشستگان ۱۳۹۸/۱۱/۱) منجر به نارضایتی مستمری‌بگیران مشمول و انعکاس موضوع به مراجع ذیربط شد که به رغم تعداد درخواست‌ها و پیگیری‌ها، موضوع بی‌نتیجه مانده بود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها