دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

شانس روحانی

کد خبر: 1216977

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

شانس روحانی

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

 

جوان: حامیان روحانی هم شانسی برایش قائل نیستند

هنوز مدت زیادی از دوران حضور حسن روحانی و اطرافیانش در قدرت نگذشته که وی و برخی مدیرانش برای بازگشت دوباره به تکاپو افتاده‌اند. به‌نظر می‌رسد آنها حافظه مردم را ضعیف قلمداد می‌کنند و بر این تصورند که کارنامه و عملکردشان از یادها رفته است.

روزنامه جوان در این باره نوشته: خبر‌ها و زمزمه‌هایی شنیده می‌شود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق تصمیم بر شرکت در انتخابات مجلس دارد. با این حال، حتی خود حامیان روحانی هم معتقدند که او و فهرست انتخاباتی احتمالی‌اش شانسی برای پیروزی در انتخابات و مورد توجه مردم قرار گرفتن، ندارند. آن‌ها نارضایتی مردم از عملکرد روحانی در دوران ریاست جمهوری را دلیل این امر می‌دانند.

علی محمدنمازی، عضو حزب کارگزاران با بیان اینکه به چند دلیل از فهرست آقای روحانی حمایت نخواهد شد، ادامه داد: «معمولاً مردم در انتخابات افراد و ائتلاف‌های جدیدتری را می‌خواهند. از سوی دیگر، مردم از کسانی که امتحان پس دادند و موفق نبودند، استقبال نخواهند کرد و این یک قانون کلی است.»

علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفته بود: «عمر دولت دوم آقای روحانی با بدنامی و بی اعتباری نزد مردم تمام شد و هیچ گونه بهبودی در ترمیم آن اعتمادی که مردم به او داشتند، حاصل نشد...»

اصلاح‌طلبان که اعتبار سیاسی خود را در مجلس دهم و دو دولت روحانی باختند، دیگر نمی‌خواهند حامی او باشند.

 

جوان: گرانی تور خود را پهن کرده است/ قیمت مرغ ناباورانه است

به‌نظر می‌رسد با پایان ماه رمضان، افزایش قیمت‌هایی که از چندی پیش برای صعودی شدن دورخیز کرده بودند آغاز شده است.

روزنامه جوان در این زمینه نوشته: گرانی در بهار در همین آغاز سال تور خود را پهن کرده است و مانند یک تور ایرانگردی از اینجا به آنجا می‌رود. نرخ مرغ به‌رغم تلاش‌ها برای توزیع مرغ منجمد و شکستن قیمت‌ها، ناباورانه است. بلیت هواپیما را می‌خواهند 100 درصد گران کنند. صنوف مختلف همه دنبال افزایش نرخ سال جدید با افزایش نجومی هستند. دعوای بازار مرغ در شرایطی که کشتارگاه‌ها در بسیاری از مراکز استان‌ها به دلیل نبود مرغ گرم تعطیل شده‌اند و تولید به حداقل رسیده است با بگیر و ببند یا چوب و چماق بالای سر مرغداران رفع و رجوع نمی‌شود بلکه باید دولت به میدان بیاید و مانند گذشته از مرغداران حمایت کند.

 

کیهان: توافق موقت حتماً بد است اما موقت‌تر از برجام هم سراغ دارید؟!

حسن بهشتی‌پور از حامیان دولت پیشین در مصاحبه‌ای گفته که توافق موقت هسته‌ای نمی‌تواند به اقتصاد ایران کمک کند.

در واکنش به این نظر روزنامه کیهان نوشته: مفاد برجام در حوزه مطالبات و توافقات طرف ایرانی، ذاتاً یک توافق موقت و کاملاً محدود بود. یعنی برخلاف امتیازاتی که طرف غرب گرفت و طولانی‌مدت و برگشت‌ناپذیر یا دیربرگشت‌پذیر بود،‌تعهدات آنها ناپایدار، قابل لغو و با تاریخ مصرف بسیار کوتاه بود. این کلاه بزرگی بود که دولت و کنگره آمریکا با تبانی یکدیگر، سر تیم روحانی- ظریف گذاشتند و برجام را از حیز انتفاع ساقط کردند.

اذعان این کارشناس حامی برجام مبنی بر این که «توافق موقت نمی‌تواند به اقتصاد ایران رونق بدهد»، در حالی است که نشریات زنجیره‌ای و کارشناسان هیجان‌زده آنها، تعهداً یا از سر بی‌خبری و جو زدگی ادعا می‌کردند برجام فتح‌الفتوح قرن است و موجب رونق و شکوفایی بی‌نظیر اقتصاد ایران خواهد شد!

 

شریعتمداری: مدعیان اصلاحات، حماسه ماندگار عید فطر را نادیده گرفتند

سانسور رویدادهای ملی و مذهبی و اتفاقات مثبت از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب سابقه‌دار است، موضوعی که اصلاح‌طلبان به‌رغم تمامی فراز و نشیب‌های سال‌های اخیر به آن متعهد ماندند.

مدیرمسئول روزنامه کیهان در این خصوص نوشته: روز شنبه حماسه‌ای بی‌نظیر -و نه کم‌نظیر-در سراسر کشور رقم خورد. علاوه‌بر شهرهای سراسر کشور، نماز عید فطر تهران با امامت رهبر معظم انقلاب حماسه‌ای ماندگار بود که تاکنون هیچ نمونه مشابهی نداشته است و قلم و زبان از شرح و توصیف آن ناتوان است. روزنامه‌ها و سایت‌ها و کانال‌های مدعی اصلاحات با بی‌توجهی آشکار و در اقدامی هماهنگ با رسانه‌های بیگانه از کنار این رخداد عظیم و بی‌نظیر عبور کردند و تنها به چاپ تیترهای دست‌چندم درباره این واقعه بزرگ بسنده کردند و دریغ از چاپ یک عکس در صفحه اول روزنامه‌های زنجیره‌ای که از اهمیت این رخداد حکایت کند! رخداد عظیم مورد ‌اشاره از هر سه زاویه دینی، حرفه‌ای و ملی رخدادی منحصر به فرد و بی‌نظیر بود و اهمیت مافوق تصوری داشت. بنابراین رسانه‌های تحت مدیریت [‌ظاهری] مدعیان اصلاحات نه فقط به مبانی دینی اهمیتی نداده‌اند بلکه وطن‌دوستی و ملیت ایرانی خود را هم نادیده گرفته و اصول شناخته شده حرفه‌ای را هم زیر پا گذاشته‌اند! چرا؟! بار دیگر آیه‌ای که در صدر این وجیزه آمده است را بخوانید!

 

صبح نو: ترفندهای قدیمی برای به حاشیه بردن استیضاح وزیر صمت جواب نمی‌دهد

پس از ماهها بحث بر سر عملکرد وزیر صمت و مطرح استیضاح فاطمی امین به دلیل ناکارآمدی و ضعف مدیریتی سرانجام این طرح به ایستگاه پایانی خود نزدیک شده و قرار است وزیر صمت پاسخگوی نمایندگان مردم باشد.

روزنامه صبح نو در این ارتباط نوشته: رضا فاطمی‌امین از معتمدان رئیس‌جمهور در طول 21 ماه گذشته بارها ثابت کرده است ردای وزارت عریض و طویل «صنعت، معدن و تجارت» به تن او اندازه نیست ولی بنای دل کندن از صندلی ریاست ساختمان سمیه را ندارد تا فرد کارآمد با تیم جدید و دغدغه‌مندی، فرمان سکان‌داری مهم‌ترین وزارت‌خانه اقتصادی کشور را که تصمیمات آن رابطه مستقیم با زندگی مردم دارد، برعهده گیرد. طرح استیضاح فاطمی‌امین، وزیر صمت به دلیل ناکارآمدی حوزه خودرو، لوازم خانگی، تولید، انتصابات شائبه‌دار، ضعف در تجارت خارجی و...مطرح شده است و نمایندگان مجلس بنا دارند وزارت صمت را نجات دهند. در حالی طرح استیضاح اعلام وصول شده که رسانه‌های وابسته به دولت به انحای مختلف درصدد خبرسازی و به حاشیه بردن اصل موضوع هستند به طوری که روز دوشنبه در یک حرکت غیرحرفه‌ای مدعی شدند تعدادی از طراحان استیضاح وزیر صمت، امضاهای خود را پس گرفته‌اند، اما داستان چنین خبرسازی‌ها به پایان آمده و به نوعی یک ترفند قدیمی به‌شمار می‌رود. لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره گفته: استیضاح وزیر صمت به قوت خود باقی است. اما طبق قانون بعد از اعلام وصول دو راه وجود دارد که استیضاح ملغی شود؛ یا وزیر استعفا دهد یا دولت وزیر را جابه‌جا کند و غیر از این دو راه دیگری وجود ندارد.

 

گزارش صبح نو از حال و روز ورشکسته مذبذب

خروج حامد اسماعیلیون از منشور همبستگی و افشاگری‌های پس از آن نه‌تنها پرده از چهره واقعی این دست از اشخاص برای افکار عمومی برداشته بلکه موجب بروز شکاف عمیقی میان براندازان شده است چنانکه آنها را در شبکه‌های اجتماعی به جان هم انداخته و در ورطه بلاک و آنبلاک غوطه‌ور ساخته است.

روزنامه صبح نو در این راستا نوشته: اقدامات ریز و درشت اسماعیلیون که عملا او را به بلندگوی معاندین و مخالفان نظام مبدل کرده بود در ادامه با انتقاد خانواده‌های جان‌باختگان هواپیما‌ی اوکراینی روبه‌رو شد و او در نهایت مجبور به کناره‌گیری از سخنگویی انجمن جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی شد.

ماجرای استعفاهای او تنها به کناره‌گیری از سخنگویی انجمن جان‌باختگان هواپیمای اوکراینی محدود نشد و در روزهای اخیر و پس از سفر ربع پهلوی به رژیم غاصب صهیونیستی، شاهد خروج او از ائتلاف یا گروه موسوم به «همبستگی» بودیم.

موضوعی که به خوبی از آشفتگی سیاسی حامد اسماعیلیون حکایت داشت و اگرچه آنان در سال گذشته از اتحاد و همبستگی خود خبر داده بودند اما عدم حمایت کشورهای غربی و تامین مالی مناسب، در کنار رقابت آنان برای کسب قدرت بیشتر موجب شد اتحاد شکل‌ نگرفته آنان از هم بپاشد. اتحاد میان مواضع منافقین و سلطنت‌طلب‌ها عملا امکان‌پذیر نیست و او اکنون به عروسک خیمه‌شب بازی رژیم اسرائیل و منافقین برای تجارت در حوزه وطن‌فروشی مبدل شده است. مسیر بیراهه‌ای که به نتیجه نمی‌رسد و با بی‌ثباتی شخصیتی اسماعیلیون در نهایت او را به مهره سوخته‌ای مبدل خواهد کرد که در صورت اتمام تاریخ انقضایش کنار گذاشته می‌شود.

 

خراسان عنوان کرد: سلام دوباره وزیر ارتباطات به فیلترینگ

درست است که هر آغازی پایانی دارد اما این گزاره استثنائاتی هم نظیر فیلترینگ دارد که در حال حاضر پایانی برایش متصور نیست. مواضع دولتمردان در ماههای اخیر این پیام را به جامعه داده که قرار نیست محدودیت‌های اینترنت برداشته شود و حتی نگرانی بابت افزایش محدودیت‌ها نیز وجود دارد.

روزنامه خراسان در باب این موضوع نوشته: مخالفت صریح وزیر ارتباطات با رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب همچون واتس‌اپ و اینستاگرام، موجی از واکنش در بین فعالان صنعت فاوا ایجاد کرد؛ چرا که انتظار داشتند وزیر تخصصی حوزه کاری‌شان که تا پیش از این تمام مسئولیت فیلترینگ را بر دوش دیگر نهادها انداخته بود، لااقل در نگاه و باور شخصی خود، مخالف رویکرد محدودیت‌زا باشد، اما ظاهرا این گونه نیست. فیلترینگ، چیزی جز پاک کردن صورت مسئله نبوده و نیست. نکته دیگر، ادعای ضروری بودن فیلترینگ برای مقابله با ولنگاری های فرهنگی در فضای مجازی است که نگاه واقع‌بینانه به نتایج اعمال این سیاست، باز هم نشان می دهد اتفاقی جز پاک کردن صورت مسئله رخ نداده و نه تنها دردی از دردهای فرهنگی و اجتماعی درمان نشده، بلکه تبعات اقتصادی حاصل از آن بر حوزه فرهنگ و اجتماع هم تاثیر منفی گذاشته است. واقعیت دیگری که به نظر می رسد دکتر زارع‌پور و برخی همچنان از آن غافل‌اند، خسارت سنگین فیلترینگ در بدنه صنعت فناوری اطلاعات کشور است، به خصوص برای شرکت های دانش بنیان و فناورانی که قرار بود موتور محرک اقتصاد دیجیتال و رونق‌بخش کسب و کارها باشند اما ماه های اخیر را با خسارت مالی، تعدیل نیرو و بیکار شدن جمعی از همکارانشان پشت سر گذاشتند.

 

راهکارهای جام جم برای مهار تورم

خیلی از همراهان آدمی در طول زندگی بی‌وفا و رفیق نیمه‌راه از آب در می‌آیند اما شوربختانه تورم از این خصیصه بی‌بهره بوده و در جرگه همراهان همیشگی سفره‌هایمان است، حتی مدتی قهر و کات هم نمی‌کند که فضای تنفسی ایجاد شود.

روزنامه جام جم راهکارهایی ده‌گانه برای مهار تورم برشمرده و نوشته: خصوصی سازی واقعی در اقتصاد، کاهش وابستگی به دلار، بهره‌مندی از پیمان‌های چند جانبه پولی، استقلال بانک مرکز ، مدیریت منابع و مصارف بودجه، تغییر سیاست های نرخ بهره، کنترل چرخه پول، کاهش مقررات گمرکی و تجارت، استفاده از ابزارهای مالیاتی، ساماندهی بانکهای ناتراز از راهکارهای مهار تورم است. ساختار اقتصادی ایران، به مجموعه عواملی که منتهی به تورم شده، چسبیده است؛ البته باید به تفاوتی هم اشاره کرد. در دهه ۷۰ نرخ تورم ایران به طور میانگین بالاتر از ۴۰ درصد بود که و در دهه ۹۰، حدود ۴۰ درصد. در آن زمان یکی از عوامل تورم بدهی‌های خارجی ایران بود. بدهی خارجی عاملی است که می‌تواند به ابرتورم منتهی شود اما در حال حاضر بدهی خارجی ایران نزدیک به صفر است.

در حالی که مدیریت تورم باید با در نظر گرفتن سیاست مستقل برای تورم هسته، افزایش نرخ بهره به معنای کمتر کردن نرخ منفی بهره، کاهش بدهی دولت به بخش‌های داخلی، کاستن از اندازه دولت در بخش تولید کالاهای عمومی (آموزش، بهداشت و... ) و کاهش وابستگی به دلار با در نظر گرفتن افزایش تجارت با شرق و استفاده از ارزهای مشترک درون اتحادیه‌ای در تجارت برون‌مرزی، کاهش مقررات گمرکی بر اساس پیمان‌های دوجانبه و چندجانبه و احیای استقلال بانک‌مرکزی پیش گرفته‌شود.

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها