دکه/ بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور

جنگ جهانی علیه دلار

کد خبر: 1217210

در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور می‌پردازیم.

جنگ جهانی علیه دلار

گروه سیاست سایت فردا: در بسته خبری پیش رو به بررسی مهم‌ترین عناوین مطبوعات کشور پرداخته می‌شود.

 

تسویه حساب‌های براندازان به سبک دهه 50 و 60 منافقین

گویی فصل به جان هم افتادن کسانی که خواهان تجزیه ایران بودند فرار رسیده و اگر آنان تا پیش از این سعی می‌کردند اختلافاتشان را در پستو پنهان کنند و نمایش همبستگی علیه ایران به راه اندازند اکنون یکی پس از دیگری جلوی دوربین تلویزیون‌هایشان و یا در توئیتر علیه یکدیگر افشاگری می‌کنند.

روزنامه جوان در این باره گزارش داده: آگاهان سیاسی معتقدند این مدل از تسویه‌حساب‌های درون تشکیلاتی بی‌شباهت به حذف‌های سیاسی منافقین در دهه ۵۰ و ۶۰ شمسی نیست، در سال‌های ۵۱ تا ۵۳ گروهک منافقین به دلیل شکست استراتژی مبارزه مسلحانه دست به تغییر ایدئولوژی زد. در آن سال‌ها تقی شهرام با انتشار مانیفستی با نام «جزوه سبز» همه اعضای تشکیلات را که مسلمان بودند مارکسیست کرد و خدا را عامل شکست مبارزه مسلحانه خواند!

گروهک‌های ضدانقلاب دی‌ماه سال گذشته در شب آغاز سال نوی میلادی در توئیترشان بر اساس دستورالعمل سازمان سیا وعده داده بودند که سال۲۰۲۳ با «سازماندهی» و «همبستگی» به استقبال «پیروزی» خواهند رفت. در آن شب عجیب رضا پهلوی، علی کریمی، گلشیفته فراهانی، حامد اسماعیلیون، مصی علی‌نژاد، نازنین بنیادی، عبدالله مهتدی و شیرین عبادی در پیامی هماهنگ خود را رهبران ضدانقلاب در اغتشاشات پاییزی خواندند.

همه آگاهان به مسائل سیاسی به‌خوبی می‌دانستند که ضدانقلاب چندپاره توانایی ایجاد یک اتحاد مصنوعی را نداشته و تشکیلاتی که قرار بود با هدایت سیا و موساد حداقل برای چهار سال آینده هماهنگ عمل کند، حتی چهار روز نیز دوام نیاورد.

 

کیهان: تعلیق برخی تحریم‌ها در ازای توقف برخی فعالیت‌های هسته‌ای همان پوسته خالی برجام است

آمریکایی‌ها در عین پافشاری بر سیاست فشار تحریمی علیه ایران پیشنهاداتی در رابطه با توافق موقت یا تفاهم در برخی موضوعات را در ذهن دارند.

روزنامه کیهان در این زمینه نوشته: آمریکایی‌ها همچنان نیازمند شدید برجام هستند. آنها ابتدا در اقدامی فریبکارانه دوباره از «توافق موقت» و «تعلیق برخی تحریم‌ها» در ازای «توقف برخی فعالیت‌های هسته‌ای ایران»، از جمله غنی‌سازی ۶۰ درصد سخن گفتند. این ادعا در حقیقت همان «پوسته خالی برجام» بود که به اذعان مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برجام باقی مانده است. بعد از وارد شدن شوک‌های متعدد غافلگیرانه ایران به آمریکا از جمله پیشرفت‌های صنعت هسته‌ای و قدرت موشکی و دفاعی و شراکت‌های راهبردی با روسیه و چین و توافق با عربستان و حرکت رو به پایان جنگ یمن و همچنین کاهش تولید نفت اوپک بدون اذن و اراده آنها، شاید زمان آن رسیده که اگر قرار به احیای برجام هم باشد، باید بدون حضور و نقش آمریکا صورت گیرد و آن هم با تجربه قبلی در توافق غافلگیرکننده با برزیل و ترکیه!

علت عدم احیای برجام فریبکاری آمریکا و برخی کشورهای اروپایی است و به همین دلیل گفت‌وگوها به نتیجه موردنظر نمی‌رسید، پس بهترین کار تغییر زمین بازی با حذف این اعضای فریبکار و تشکیل گروه جدیدی در کنار تشکیل یک «مجمع جهانی تجارت بدون دلار» است!

 

کیهان مطرح کرد: گندم‌نمایی و جو فروشی خاتمی

سیدمحمد خاتمی در اظهاراتی که به‌تازگی از وی منتشر شده با ابراز نگرانی نسبت به جمهوریت نظام گفته: «امروز شاهدیم جمهوری اسلامی به سمت حکومت اسلامی تمایل پیدا کرده است، در حالی که منظور موسسان از جمهوری اسلامی، حکومت آخوندی نبود.»

کیهان در واکنش به این مواضع نوشته: گفتار خاتمی درباره احترام به جمهوریت، صددر صد مخالف مشی وی و برخی افراطیون مدعی اصلاحات است. آنها در انتخابات سال 1388 نه تنها علیه اسلامیت بلکه علیه جمهوریت و رای محترم اکثریت مردم، آشوبی را ساماندهی کردند که مرحله به مرحله، دیکته سرویس‌های جاسوسی آمریکا و انگلیس و اسرائیل بود.

خاتمی به عنوان حامی دو دولت روحانی، گندم‌نمایی و جو فروشی کرده و همانند خیانت‌هایی که در دولت خود در حق نظام و مردم مرتکب شد، ناقض حقوق برآمده از جمهوریت و اسلامیت است. تحمیل تورم‌های هفتصد تا هزار درصدی در اقلام مختلف به مردم، یکی از چندین جفای وی در حق جمهور و به نفع‌اشرافیت فاسد است. تخطئه حکومت آخوندی -به سیاق ادبیات رادیو اسرائیل- در حالی است که خاتمی لااقل بر حسب ظاهر، هم خود آخوند است که سالها در مسند وزارت و ریاست جمهوری و... حضور داشته و هم از مسندداری کسانی مانند مرحوم‌هاشمی و حسن روحانی حمایت کرده است! بنابراین این بخش از سخن وی هم گزافه‌گویی است. نظام بر خلاف برخی افراطیون اطراف خاتمی، قائل به پونز زدن به سر افراد بی‌حجاب و... نیست. و البته بر اساس فرمایش امیر مومنان‌(ع) که متناسب مشی برخی چپ نماهای انقلابی پشیمان است،: «جاهل را نمی‌بینی مگر در حال افراط یا تفریط».

 

جوان: تنگنا‌های معیشتی از عوامل سقوط کرامت انسانی است

مردم پیوسته به‌دنبال تکاپو و تلاش برای یافتن راه حلی برای رفع و رجوع مسائل اقتصادی زندگی‌شان هستند اما سرعت تغییر قیمت‌ها باعث شده با دشواری‌های فراوانی روبرو شوند. در این میان آنان چشم‌انتظار تمهیدات مسئولان هستند تا جدیت و نشان دادن کارآمدی مشکلات را از میان بردارند.

روزنامه جوان در این خصوص نوشته: سرنخ عمده آسیب‌هایی که جامعه به آن مبتلا می‌شود، به معضلات اقتصادی می‌رسد؛ معضلاتی که در سرگردانی دولت، هر لحظه بر دامنه آن اضافه می‌شود. ناکارآمدی به جای اینکه گشایشی در وضعیت معیشت آسیب‌پذیران ایجاد کند، بر گره‌های کور آن اضافه می‌کند. اینکه عده‌ای از مردم این‌روز‌ها در تنگنا‌های معیشتی، ناگزیر شده‌اند در پارک‌ها، پایانه‌های مسافربری، زیرپل‌ها، چادر یا بیغوله‌های خوفناک زندگی کنند، بیش از اینکه معضلی اجتماعی باشد، «اخلاق» را لکه‌دار می‌کند. اینکه دادگاه‌های خانواده هر روز شلوغ‌تر می‌شود و مهر طلاق روی زندگی‌های بسیاری می‌خورد، زیر پا ماندن اخلاق است. خیلی از زندگی‌هایی که این‌گونه به فسخ می‌رسد، از سر کوچک‌شدن سفره‌هایی است که با وعده‌های داده‌شده روی فرش خانه‌ها پهن شده‌بودند، اما معطل ماندن وعده‌ها به پرچیده‌شدن سفره‌های زندگی منجر شده‌است؛ آسیب‌هایی که از مجرای اقتصادی به جامعه سرایت می‌کند، هم کرامت انسانی را لکه‌دار می‌کند و هم سبب می‌شود افرادی که این گونه کرامت انسانی از آن‌ها سلب می‌شود، به خود و دیگران آسیب برسانند.

خیلی از کسانی که حیات‌شان با کارتن‌خوابی، اعتیاد، سرقت و کلاهبرداری سپری می‌شود، تاب‌آوری‌شان در زندگی با نابرابری‌های اجتماعی برابری نمی‌کند، از همین‌رو از بستر اجتماعی به چرخه آسیب‌های آن سقوط می‌کنند. مصداق روشنی از سخنان آیت‌الله العظمی جوادی آملی در دیدار دو سال قبل رئیس دولت با ایشان برای محفوظ ماندن کرامت انسانی مطرح است که جا دارد دولت به آن رجوع کند.

 

همشهری: مرغ از سبد پرید

مرغ یا نیست یا کم است و یا قیمتش مثل سابق نیست،‌ همه اینها به معنای کاهش قدرت خرید مردم در تهیه مرغ از روزهای آتی خواهد بود. در این شرایط به‌نظر می‌رسد که سفره‌ها بعد از گوشت بایستی آمادگی خداحافظی با مرغ را هم داشته باشند.

همشهری در این ارتباط نوشته: شکایت شهروندان از کمبود مرغ در قصابی‌ها و فروشگاه‌های پروتئینی روزبه‌روز بیشتر می‌شود. کاهش جوجه‌ریزی در ماه‌های پایانی سال گذشته و مشکلات جدید در زمینه ترخیص نهاده‌های طیور ازجمله نامشخص بودن رقم ارزش‌افزوده واردات کالاهای اساسی در سال1402، از سوی مسئولان صنفی به‌عنوان2عامل اصلی کاهش عرضه و افزایش قیمت مرغ از نخستین روزهای سال جدید معرفی شده‌اند، اما سؤال این‌ است که چرا با وجود قابل پیش‌بینی بودن افزایش تقاضا در عید و ‌ماه مبارک رمضان، تدابیر لازم برای حل این مشکلات و کنترل وضعیت بازار ازسوی مسئولان امر اندیشیده نشد تا مرغی که 3‌ماه پیش 10هزار تومان زیر نرخ مصوب و با قیمت کیلویی 50هزار تومان به فروش می‌رسید، حالا به نزدیک دوبرابر این رقم برسد و همان هم به‌سختی در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

 

رسالت عنوان کرد: قانون مجلس در مصاف با خشونت علیه زنان

20 فروردین‌ماه امسال کلیات لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آن‌ها در برابر سوءرفتار به تصویب رسید و بدین صورت گامی عملی در راستای یکی از مطالبات مهم جامعه برداشته شد.

روزنامه رسالت در این ارتباط نوشته: صاحب‌نظران امیدوارند، تصویب و اجرای لایحه ارتقاء امنیت زنان، سوء رفتار علیه آنان را تا حدود زیادی کاهش دهد؛ باتوجه به آنکه در موضوع حمایت از زنان، کم‌کاری‌های جدی وجود دارد و با تصویب قانون می‌توان بخشی از مشکلات را حل کرد. گرچه تصویب کلیات این لایحه قدم مهمی به شمار می‌رود، اما مهم‌تر از آن تصویب نهایی و اجرای آن است.

لایحه‌ای که به اذعان صاحب‌نظران، تعریف مصادیق خشونت علیه زنان ازجمله ویژگی‌های مثبت آن است و گامی روبه‌جلو در سیاست‌گذاری تقنینی محسوب می‌شود که می‌تواند با افزایش امنیت زنان، برخی از خلأهای قانونی به‌ویژه در حوزه خشونت خانگی را مرتفع و مداخلات اجتماعی را ساماندهی کند. به‌این‌ترتیب بانوانی که تاکنون مورد خشونت‌های مختلف کلامی، جسمی، ارتباطی و فیزیکی قرارگرفته‌اند با قانونی و اجرایی شدن این لایحه موردحمایت جدی قرار می‌گیرند.

 

فرهیختگان: بهارستان دنبال کم‌هزینه‌ترین سمت اصلاح است

پس از چندین بار فرصت دادن برای تغییر رویه‌ها در وزارت صمت و سروسامان یافتن بازارهای مرتبط با این وزارتخانه این‌بار نمایندگان مجلس به‌طور جدی پیگیر استیضاح وزیر صمت هستند.

موضوعی که روزنامه فرهیختگان درباره آن نوشته: گرانی سرسام‌آور قیمت خودرو تاکنون یک بار پای وزیر صمت را به مجلس باز کرده و فاطمی‌امین باید خود را آماده کند تا برای دومین‌بار راهی بهارستان شود. آذرماه سال گذشته نمایندگان با این شرط از دادن رای عدم‌اعتماد به فاطمی‌امین خود‌داری کردن که دولت ضمن ارائه لایحه تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت مجددا برای وزرای متصدی این دو وزارتخانه رای اعتماد کسب کند. با گذشت حدود 4 ماه از این توافق نانوشته اما به‌یکباره خبر ارائه لایحه سازمان بازرگانی به مجلس در رسانه‌ها منتشر شد. لایحه‌ای که کاملا برخلاف وعده دولت بود.

حسین گودرزی، عضو کمیسیون اجتماعی می‌گوید: وقتی طی سال‌ها شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت خودرو و مسکن هستیم، درحالی‌که رهبر معظم انقلاب بارها کنترل و مهار تورم و رشد تولید را مورد تاکید قرار دادند، آیا وکلای ملت نباید به وظیفه نظارتی خود که همانا سوال و استیضاح است، بپردازند و این مسائل را مدیریت کنند؟ وقتی شاهد هیچ گونه تلاشی برای اصلاح امور نیستیم، چرا مجلس باید با بی‌تفاوتی به مشکلات دامن بزند، درحالی‌که می‌تواند با استفاده از اختیارات خود وظیفه قانونی‌اش را به‌درستی انجام دهد؟

 

جام جم: جنگ جهانی علیه دلار آغاز شده است

این روزها چه در ایران و چه در دیگر کشورهای منطقه و آسیا مباحث و اقداماتی برای کمرنگ ساختن و حذف دلار از اقتصاد صورت گرفته است.

روزنامه جام جم در این باره گزارش داده: بانک‌های مرکزی دارایی‌های خارجی خود را در حسابی به نام ذخیره ارزی و برای رسیدن به چهار هدف مدیریت نرخ برابری پول ملی، تضمین پرداخت خارجی مدیریت تکانه‌های اقتصادی و سودآوری نگهداری می‌کنند.

وابستگی بالای تجارت خارجی چین به مبادلات دلاری و سهم اندک یوان در ذخایر مالی کشورهای جهان به یک نقطه آسیب‌پذیر برای امنیت ملی این کشور تبدیل شده و چین از دو دهه گذشته مسیر خود را برای اعتباربخشی به یوان آغاز کرده است. این موضوع را می‌توان از سیاست وام‌دهی به یوان به کشورهای جهان و افزایش جریان نقدی این ارز، پیشبرد پروژه کمربند و جاده بر بستر یوان و ایجاد زنجیره‌های تامین جهانی بر اساس یوان متوجه شد. هندوستان در کنار امضای توافق واردات انرژی از روسیه به روبل به شکل رسمی از سیاست کاهش وابستگی به دلار در تجارت خارجی خود رونمایی کرد و ارزهای ۱۸ کشور را برای تسویه‌حسابت مبادلات تجاری با روپیه به رسمیت شناخت.

در حالی که موافقت عربستان با فروش نفت به دلار پایه اصلی سیستم پترودلار در دهه ۷۰میلادی و حفظ جایگاه دلار به‌عنوان ارز مرجع بعد از فروپاشی نظام برتون وودز بود، این کشور در یک چرخش قابل‌توجه اعلام کرد که امکان فروش نفت به ارزهای دیگر را فراهم کرده است و از قرارداد فروش نفت به یوان رونمایی کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها