«فردا نیوز» گزارش می‌دهد

استقبال مطبوعات از مصوبه مجلس علیه سوداگران

کد خبر: 1218407

نمایندگان مجلس روز گذشته مواردی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به تصویب رساندند که با استقبال رسانه‌ها مواجه شد هر چند در شبکه‌های اجتماعی جوسازی‌هایی علیه آن صورت گرفت.

استقبال مطبوعات از مصوبه مجلس علیه سوداگران

گروه سیاست سایت فردا - نمایندگان مجلس روز گذشته مواردی از طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به تصویب رساندند که به حکم این مصوبه انتقال انواع املاک فارغ از نوع کاربری و حق واگذاری محل، انواع خودرو سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری، انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات، انواع ارز و انواع رمزارز و رمزدارایی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند. این مصوبه با استقبال رسانه‌ها مواجه شد هر چند در شبکه‌های اجتماعی جوسازی‌هایی علیه آن صورت گرفت.

طبق مصوبه مجلس، درآمدهایی که از طریق پدر یا مادر یا همسر یا اجداد یا فرزند یا اعضای خانوار محقق شده، مشمول پرداخت مالیات موضوع این ماده نیست.

روزنامه جام جم در این باره نوشته: هرچند دیروز در فضای مجازی این مصوبه این‌گونه عنوان شد که از دارایی‌های مردم مالیات اخذ شود اما بررسی جام‌جم در این زمینه نشان می‌دهد قرار است مالیات از افرادی گرفته شود که کالاها را نه برای مصرف بلکه برای سرمایه‌گذاری و سود خریداری می‌کنند و پس از مدت کوتاهی می‌فروشند.

محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز درباره این طرح توضیح داد: اخذ مالیات در قالب طرح مالیات بر سوداگری مشمول ۹۹ درصد مردم نمی‌شود. به‌عنوان مثال یک خانواده چهار نفره می‌تواند چهار خانه و چهار خودرو داشته باشد و شامل مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی نشود.

روزنامه جوان نیز با تیتر «سوداگران زیر تیغ مالیات» نوشته: به‌نظر می‌رسد مجلس پس از کنار‌گذاشتن وزیر «صنعت، معدن و تجارت» گام دیگری در راستای بهبود وضعیت بازار برداشت، چه آنکه مقابله با سوداگری در حوزه‌های مهم از جمله بازار چهارگانه مسکن، ارز، خودرو و طلا مورد مطالبه دغدغه‌مندان بود. مصوبه مجلس با هدف مالیات ستانی از عموم مردم طراحی نشده است بلکه بنا دارد با دریافت مالیات از سوداگران، هزینه سوداگرای را افزایش دهد و مانع گستردگی سوداگری شود.

همچنین روزنامه خراسان با عنوان «سوداگران در تور مالیاتی» نوشته: دی سال گذشته بود که مجلس رسیدگی یک طرح مهم مالیاتی را آغاز کرد. طرحی که بر اساس آن، سوداگران بازارهایی از جمله خودرو و مسکن مشمول مالیات خواهند شد و به همین دلیل به آن مالیات سوداگری یا به عبارت دقیق تر عایدی سرمایه گفته می شود. منطق این مالیات این است که تا حد امکان، سود حاصل از عملیات سوداگری یعنی مابه التفاوت حاصل از قیمت فروش یک دارایی نسبت به قیمت خرید آن را در بازار کالاهای مشخص شده کم کند تا از این طریق، سوداگری از صرفه بیفتد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها