سن بازنشستگی | سن بازنشستگی تامین اجتماعی | سن بازنشستگی جدید

قانون جدید سن بازنشستگی امروز 13 آذر اعلام شد

کد خبر: 1260058

امروز خبر بسیار مهمی درباره تصمیم جدید دولت درخصوص تغییر در قانون سن بازنشستگی منتشر شد که جزئیات آن را با هم در سایت نشان 24 می خوانیم.

قانون جدید سن بازنشستگی امروز 13 آذر اعلام شد

به گزارش سایت نشان 24سن بازنشستگی تامین اجتماعی برای مشاغل سخت کمتر از مشاغل معمولی است. در روزهای گذشته خبری درباره افزایش سن بازنشستگی منتشر شد. بازنشستگان به این قانون جدید سن بازنشستگی اعتراض کردند. امروز خبر تازه ای درباره تغییرات جدید در قانون سن بازنشستگی بیرون آمد که جزئیات آن را با هم در ادامه مطلب می خوانیم.

سن بازنشستگی این گروه افزایش نیافت

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در همه دنیا شما نگاه کنید هر چقدر امید به زندگی بالاتر رود، سنوات پرداخت کسورات بازنشستگی بیشتر می‌شود. حالا تدبیری که مجلس اتخاذ کرده است تدبیر خوبی است که پلکانی شود، در مجموع ۳۵ سال سنوات اشتغال برای مردها و ۳۰ سال برای خانم‌هاست این الان با امید به زندگی که در حال حاضر در کشور داریم انتخاب معقولی است و به پایداری صندوق‌ها کمک می‌کند.

داوود منظور درباره انتقادات به افزایش سن بازنشستگی برای رفع ناترازی صندوق‌ها و راهکار سازمان برنامه و بودجه برای این امر گفت: ما در بحث صندوق‌های بازنشستگی باید بر اساس اصول بیمه‌ای رفتار کنیم، اصول بیمه‌ای یعنی ورودی صندوق‌ها با خروجی آنها متناسب‌سازی شود و اِلا صندوق‌ها دچار کسری شده و پایداری صندوق تهدید می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: فلذا در لایحه پیشنهاد کردیم برخی اصلاحات ساختاری، سنجه‌ای و حقوقی در صندوق‌ها باید انجام شود تا مطمئن باشیم پایداری صندوق‌ها برای آینده تضمین می‌شود.

وی با اشاره به افزایش سن بازنشستگی بیان کرد: سن بازنشستگی باید متناسب با امید به زندگی شود، زیرا وقتی سن بازنشستگی پایین باشد یعنی میزان پرداخت کسورات بازنشستگی و حق بیمه در دوره کوتاه‌تری انجام می‌شود، اما از آن طرف دوره دریافت مستمری طولانی‌تر می‌شود این‌ها باید با هم نسبت مناسبی داشته باشند.

منظور یادآور شد: در همه دنیا شما نگاه کنید هر چقدر امید به زندگی بالاتر رود، سنوات پرداخت کسورات بازنشستگی بیشتر می‌شود. حالا تدبیری که مجلس اتخاذ کرده است تدبیر خوبی است که پلکانی شود، یعنی برای کسانی که به سن بازنشستگی نزدیک هستند افزایشی نداریم اما آنهایی که فاصله بیشتری دارند در مورد آنها افزایش‌ها همین‌طور بیشتر می‌شود. در مجموع ۳۵ سال سنوات اشتغال برای مردها و ۳۰ سال برای خانم‌هاست این الان با امید به زندگی که در حال حاضر در کشور داریم انتخاب معقولی است یعنی کمک به پایداری صندوق‌ها می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص مدیریت صندوق‌های بازنشستگی و این‌که آیا قرار است دستورالعملی برای انتخاب صندوق‌ها اعمال شود، گفت: بله، باید ظرف یک سال وزارت رفاه دستورالعمل نحوه اداره صندوق‌ها و همچنین مولدسازی منابع صندوق‌ها را ان‌شاالله ابلاغ کند.

وی تاکید کرد: ما امیدواریم با این ساز و کار تنظیم‌گری که خواهیم داشت بتوانیم این دستورالعمل جدید بهره‌وری را بهبود دهیم.

جزئیات افزایش سن بازنشستگی زنان و مردان در تامین اجتماعی

در پنجاه‌ویکمین جلسه علنی مجلس، ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان با تصویب بند «خ» ماده ۲۹ موافقت کردند که بر اساس آن قرار است سن بازنشستگی پلکانی به ازای سنوات باقی مانده از خدمت افزایش پیدا کند.

در ماده ۲۹ بند «خ» به منظور کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی و تقویت توان صندوق‌ها در انجام تکالیف محوله سن بازنشستگی به‌صورت پلکانی افزایش پیدا کرد که جزئیات آن به شرح زیر است:

بیمه‌پردازان با سابقه ۲۸ تا ۳۰ سال اضافه سنوات اشتغال برای بازنشستگی ندارند

بیمه‌پردازان با سابقه ۲۵ تا ۲۸ سال اضافه کردن دو ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی

بیمه‌پردازان با سابقه ۲۰ تا ۲۵ سال اضافه کردن سه ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی

بیمه‌پردازان با سابقه ۱۰ تا ۲۰ سال اضافه کردن چهار ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی

بیمه‌پردازان با سابقه ۱۰ سال اضافه کردن پنج ماه به سنوات اشتغال به ازای هر سال تا بازنشستگی

سن بازنشستگی/ نرخ حق بیمه زنان خانه دار تامین اجتماعی 1402

لازم است بدانید که نرخ 12 درصد بهترین بیمه برای زنان خانه‌دار و دختران است. همچنین زنان‌خانه‌دار در صورت نیاز می‌توانند با پرداخت مبلغ 120 هزار تومان مازاد بر مبلغ حق بیمه، از پوشش درمان نیز برخوردار شوند

سن بازنشستگی/ افراد با چند سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند؟

سخنگوی برنامه هفتم توسعه گفت: تمام افراد باسابقه زیر ۱۵ سال بعد از ۳۵ سال بازنشسته می شوند.

به گزارش اکونگار به نقل از ایلنا، محسن زنگنه گفت: در شیوه جدید محاسبه سن بازنشستگی سابقه فعلی بیمه تاثیرگذار است و در ادامه سال‌های مورد نیاز برای بازنشستگی هرچه میزان سوابق نیروی کار بیمه شده قبل از شروع اجرای برنامه هفتم توسعه و ابلاغ آن توسط دولت بیشتر باشد، فرد با سابقه کمتر می‌تواند بازنشسته شود و هرچه سوابق کمتری قبل از اجرا و ابلاغ این شیوه جدید محاسبه بازنشستگی داشته باشد، سابقه بیشتری باید پر کند تا بتواند بازنشسته شود. 

وی افزود: البته شیوه محاسبه در مردان و زنان متفاوت است و جدول مربوطه منطبق با ارقامی است که با مبنای بازنشستگی در ۶۲ سال سن (یعنی سن بازنشستگی معین شده در این قانون برای مردان) در نظر گرفته شده و محاسبه در مورد بانوان شاغل که سن بازنشستگی آنان ۵۵ سال است، با همین شیوه ارقام متفاوت و کمتری را در پی خواهد داشت.

افزایش سن بازنشستگی از چه سالی آغاز می‌شود؟

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، درباره کالابرگ الکترونیکی، اظهار کرد: دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از هفدهم آبان‌ماه تا کنون از این مزیت استفاده کرده‌اند. این کار همچنان ادامه خواهد داشت. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای شده است، همه مبانی کار کالا برگ ایجاد شده و دولت به وظیفه خود در این زمینه عمل کرده است.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه افزایش سن بازنشستگی گفت: اساساً منابع پرداخت مستمری و حقوق بازنشستگان در تمام دنیا از کسورات قانونی کارمندان و شاغلان در حوزه‌های مختلف بخش خصوصی و بخش عمومی تأمین می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: به لحاظ افزایش میانگین امید به زندگی، ضریب پایداری و پشتیبانی صندوق‌ها که باید به ازای هر بازنشسته در چارچوب مقررات و شاخص‌های بین‌المللی شش نفر به یک نفر باشد اکنون به شدت کاهش پیدا کرده است.

مرتضوی اضافه کرد: این نسبت در صندوق تأمین اجتماعی ۴.۱ به یک و در صندوق بازنشستگی کشوری ۰.۷ به یک است که علت اصلی این موضوع افزایش میانگین نرخ امید به زندگی است که منجر به کاهش ضریب پشتیبانی شده است.

وی تصریح کرد: پیشنهاد دولت این بود که در طول برنامه هفتم توسعه، سن بازنشستگی برای آحاد مختلف کارمندان دولت حدوداً سه ماه افزایش یابد. در مجلس اصلاحاتی صورت گرفت و مصوبه مجلس در رسانه‌ها منتشر شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: آن دسته از افراد که ۲۸ و ۲۹ سال کامل سابقه خدمت دارند مشمول این لایحه نمی‌شوند. همچنین ضمانت اجرای این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۵ آغاز خواهد شد.

منبع: ایلنا

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها